A Forbes-címlapos, aki Trumppal szelfizik

Kapitány István a Forbes címlapján mosolyog. Kapitány István a Fehér Házban, Trumppal szelfizik (és mosolyog). De kicsoda Kapitány István? Annak ellenére, hogy aligha van nála magasabb pozícióban dolgozó magyar menedzser […]

Bővebben

fotó: Xan Griffin // Unsplash

Magyar fejlesztéssel a halálos autóbalesetek ellen

Automatikus segélyhívó rendszerrel akarják csökkenteni a halálos autóbalesetek áldozatainak számát.

Bár a számok csökkennek, Európában még így is több tízezren halnak meg évente autóbalesetben.

A lakosságszámhoz viszonyítva Magyarország az uniós átlag felett van, 2016-ban hazánkban összesen 607-en veszítették életüket az utakon.

A balesetek közel tizede azért végződik tragikus kimenetellel, mert a segítség nem ér oda időben.

Egy uniós jogszabály most javíthat ezen, 2018. április elsejétől ugyanis minden új típusengedélyt szerző gépjárművet és kisteherautót kötelező lesz gyárilag felszerelni az eCall automatikus segélyhívó rendszerrel.

Az eszköz a hatóságokat már az ütközés pillanatában riasztja, így a mentési folyamat azonnal elkezdődhet.

Az előrejelzések szerint a rendszer bevezetése után 4 százalékkal csökkenhet a halálos áldozatok száma, vagyis Európa-szerte legalább ezer ember élete menthető meg.

Hogyan működik?

Az automatikus segélyhívó rendszer baleset észlelése esetén a saját SIM-kártyáján keresztül automatikusan elküldi a baleset körülményeiről szóló információit a 112-es hívószámra, beleértve a GPS-koordinátákat, a baleset idejét és a gépjármű azonosítóját.

A segélyhívó így automatikusan össze lesz kötve a telefonos diszpécserrel, a balesetet szenvedő jelezheti azt is, ha szüksége van mentőre vagy műszaki segítségre.

A személyiségi jogok védelmének érdekében kizárólag baleseti riasztási helyzetben aktivizálódik a hálózaton, így a jármű és a vezetője nem válik követhetővé és a hatóságok nem kapnak információt a gépjármű sebességéről vagy a baleset egyéb körülményeiről.

A magyar fejlesztés a használt autókra fókuszál

A rendelet szerint az eCall csak az új autókban lesz kötelező, ám Magyarországon és egész Európában jellemzően idősebb autók vannak forgalomban. Ezért az Albacomp RI Rendszerintegrációs Kft. a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-vel olyan eCall fedélzeti eszközt és kommunikációs rendszert fejleszt ki, amit

utólag is be lehet szerelni a járművekbe, így a segítség mindenkihez eljut.

Az Európai Unió 679 millió forintos támogatásával létrejövő fejlesztés miatt már semmilyen hátrány nem éri a használt járművek tulajdonosait, sofőrjeit és utasait, a segítség hozzájuk is időben elér. Az Albacomp nem csak a termék szoftver- és eszközfejlesztését, de a gyártását is házon belül oldja meg.

fotó: Xan Griffin // Unsplash

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő