A nyár közepén végleg bezárt a budapesti Anker Klub, hogy a helyét átadja a műfajteremtő skót óriásfőzde budapesti egységének. A megnyitó előtti megnyitóról jelentjük.
Dead Pony Club
Saját BrewDog bárt nyit a skót óriássörfőzde a budapesti bulinegyedben – robbant a hír szeptemberben. A maligánkoalák (copyright Bödőcs) számára nem jelentett különösebb szívfájdalmat az Anker Klub nyár végi elvesztése, tudva azt, hogy a pillanatnyilag egyik legmenőbb – és üzletileg is legsikeresebb – európai sörfőzde veti meg nálunk a lábát, saját egységet nyitva. Sőt, a BrewDog nemcsak az egyik legmenőbb európai főzde, hanem talán az egyetlen globális kraftsör-brand.
A mára legkevesebb egymilliárd euró körüli cégértékre növekvő skót gyárat mindössze 2007-ben alapította két, akkor huszonéves srác. (James Watt és Martin Dickie egészen pontosan 24 évesek voltak akkor, amikor a skóciai Ellonban megalapították főzdéjüket.) Szűk egy évtized alatt sikerült átírniuk nemcsak a hagyományos sörfőzés szabályait, hanem a hagyományos üzletfejlesztését is.
Fotó: Sebestyén László
Punk főzdének tartják magukat, amit igyekeznek az arculatban és a sörök neveiben is megjeleníteni.
Kicsit olyan ez, mint Jamie Oliver rakoncátlan tincsei: hiába vagyunk a globális piac kőkemény szereplői, a kapucnis pulcsinkon mégis ott van a Punk IPA halálfejes logója. Graeme Hamilton (Head of Retail Partnerships) például pontosan ilyen pulcsiban jelent meg a budapesti megnyitón. Ügyes.
Halálfejes pulcsiban Graeme Hamilton, a BrewDog Head of Retail Partnerships, zakóban Iain Lindsay magyarországi brit nagykövet. Fotó: Sebestyén László
Dead Pony Club, Clockwork Tangerine, Dogtoberfest – csak néhány a skótok fantázianevei közül. Néhány sör után már egészen jót lehet nevetgélni a hülye elnevezéseken (azelőtt inkább fárasztó), de szerencsére melléfogni semelyikkel nem nagyon lehet. A főzde sokat kísérletezik, de profikról van szó, akik ritkán tévednek.
BrewDog Budapest
A BrewDog folyamatosan terjeszkedik a világban, a kisüzemi ízvilágot képviselő sörök nagyüzeme ők – a sörcsapok mellett egy idő után megjelentek a saját bárok is, amelyekből jelenleg körülbelül 50 található szerte a világon.
Szerte a világon, de nem Közép-Európában, a legközelebbi bárjuk Berlinben található.
Fotó: Sebestyén László
A budapesti helyszínre hosszas keresgélés után mondtak áment, fölmerült az Akácfa utcai egykori Kispipa helye is (ami egy ideig az ígéretes, de rövid ideig üzemelő Malt’r néven működött), illetve a mégoly legendás, Kazinczy utcai Wichmann épülete is, aminek viszont komoly hátránya, hogy nem lehet hozzá kiülős részt csatlakoztatni. Végül az Anker közben, az egykori Anker Klub helyén leltek új otthonra (az Anker-ház történetét a Forbes 2017/szeptemberi számában írtuk meg).
A helynek egyébként szerencsésen sikerült megtartania az egykori Anker belsőépítészeti előnyeit (leszámítva az akusztikát, még mindig frusztrálóan hangos az egész), de ehhez sikerült hozzátenni néhány kocsmás elemet. (A kocsmás nagyon idézőjelben értendő.)
Fotó: Sebestyén László
A tegnap este tartott megnyitón ott volt Iain Lindsay, az Egyesült Királyság végtelenül rokonszenves magyarországi nagykövete is, először a vendégtérben, majd a pultot támasztva, végül a pulton belül. A születési helyét tekintve egyébként skót diplomata volt az, aki József Attila-verset szavalt magyarul beiktatása alkalmából
és ő volt az, aki elmondta, hogy végtelenül boldog, hogy végre ma este nem a brexitről kell beszélnie.
A pultban, ha már szó esett róla, mintegy 25-féle sör található csapon, ennek körülbelül háromnegyede a BrewDog saját terméke, a fennmaradó rész vendégcsap, alapvetően magyar főzdék söreivel. Az árak nagyjából 1320 és 1920 forint között alakulnak, a korsók itt 3-4 deciliteresek.
De van olyan sörük is, amiből egy deciliter kerül 1260 forintba, ilyen például a 12 százalék alkoholtartalmú Abstrakt 24.
Az étlapot böngészve épp azon morfondíroztam, hogy nem sok kevésbé vonzó dolgot tudok elképzelni, mint a rántott csirkeszárnyak, amikor narancssárga betűkkel feltűnik a szerdai all you can eat wings party – itt ez is van, ráadásul csak foglalással. Hihetetlen.
Jön a pincér, párbeszéd, hú, bocs, ezt kihagyom, de ez bomba! – mondja. Most jöhetne az az átlátszó fordulat, hogy igaza volt, de az a helyzet, hogy a fűszeres bunda ellenére semmivel sem szeretem jobban a csirkeszárnyakat (kis adag 1850 forint, normál 2550 forint), mint egy héttel korábban. A burgerek 2990 forinttól indulnak és láthatóan boldog tőle mindenki.
Fotó: Sebestyén László
Sörhotel, repülő, sörrészvényesek
Hogy a skótok nem szimplán egy sokat kísérletező, receptben erős, marketingben ügyes sörgyár, arról tanúskodik az is, hogy 11 év alatt sokkal többé váltak, mint a műfaj etalonjának tekintett sörgyár.
A finanszírozást már nagyon korán „punk” alapokra helyezték, a rajongóik részvényeket vásárolhattak tőlük.
Évről évre nőttek nagyobbá, a skót és az amerikai gyár mellett jelenleg épül az ausztrál és a kínai óriásüzemük is.
Fotó: Sebestyén László
A klasszikus sörgyártás mellett egyéb üzletágakba is belevágtak: Over Works néven megnyitották savanyúsör-főzdéjüket, Lone Wolf néven saját lepárlójukat. Hoteljük, az állítólag a világ első sörgyárban helyet kapott szálláshelye, a DogHouse Columbis idén nyílt meg. 32 szobával, mindegyikben saját sörcsappal.
Részlet a sajtóközleményből. Nem bízták a véletlenre, a képen az egy négyzetcentiméterre jutó legtöbb BrewDog Budapest-említést láthatjuk. Képernyőfotó alapján dekorálta: Bagi úr
A reklámjaikat tekintve nem épp visszafogott marketingcsapat itt még azt a szójátékot is megengedte magának, hogy a hotelnek a The Hoppiest Place on Earth jelmondatot válasszák (angol szóviccekben kevésbé járatos olvasók kedvéért: a már elkoptatott A legboldogabb hely a Földön helyett a Legkomlósabb hely a Földön. A DogHouse-ról egyébként az amerikai Forbes is írt.)
További cikkeink sörtémában:
Mondják majd azt, hogy ez a főzdekocsma tette fel Magyarországot a sörtérképre
Sör sütivel – ez nem egy filmcím, hanem a legújabb gasztrohájp