Gondolnád, hogy van olyan, otthonokba szánt sütő, elszívó vagy hűtő, aminek az árából akár egy alig használt autót is lehet venni? Pedig ez az igazság! Elhinnéd, hogy a világ legdrágább kávéfőzője 5 millió forintba kerül? Ne tedd, hiszen van ennél is drágább. A luxus ott van a konyhában, még akkor is, ha ez nem tűnik fel elsőre.
Legyen szó ételekről, italokról, ruhákról, virágokról, bútorokról vagy járművekről, a legmagasabb szint, a prémium kategória mindenhol megjelenik. Nem tudunk olyan termékcsaládot mondani, ahol ne lenne jelen ez a többnyire szűk közönségnek szóló, sokszor értelmezhetetlenül drágának tűnő vékony réteg mindennek a tetején. Nincs ez másként az elektronikai-technológiai eszközök szektorában sem, elég, ha csak a 40 millióba kerülő tévékre, a 3 milliós CD-lejátszóra vagy laptopokra gondolunk. Vagy akár a konyhai eszközökre, hiszen itt is egészen elképesztő árkülönbségekkel találkozhatunk.
Az elsőre talán egyszerűnek tűnő elszívók erre tökéletes példával szolgálnak.
Akár már 10 ezer forint körüli összegért beszerezhető a legolcsóbb ilyen eszköz, míg a csúcsot a 2 millió forint környékén mozgó masinák jelentik.
De hasonló kaliberű eltérések figyelhetőek meg szinte az összes konyhai elektronikai eszköznél. Ott vannak például a szinte minden háztartásban megtalálható mikrohullámú sütők, amelyeknél a skála két végén a 15 000 és az 1 825 000 forintba kerülő berendezések találhatóak.
Made in Germany
A televízió- és számítógépgyártástól eltérően erről a területről nem tűntek el a tradicionális európai gyártók, és hasonlóan az autóiparhoz, néhányan át tudták menteni magukat a múltból a jelenbe.
Ezen a területen mind a mai napig dominálnak a német cégek.
Így például a güterslohi Miele, a saját városának nevét viselő Gaggenau, a gelsenkircheni Küppersbusch, de itt említhetjük meg a svájci Aarburgból induló Franke vagy a niederbuchsiteni Jura vállalatokat is.
E vállalatoknak nem csupán központjai hanem gyártóüzemei is a német nyelvű régiókban találhatóak, ahol értelemszerűen a helyi munkaerő dolgozik. És már önmagában ez, hogy a gépek Németországban vagy Svájcban készülnek, meglátszik az árcédulán. A prémium szint jellemzően a tradicionális vállalatok küzdőtere, de itt is meg tudott jelenni egy-két új versenyző is. A legismertebb közülük a szintén német Bora, ami másfél évtized alatt igen komoly pozíciókat épített ki a konyhai gépek szegmensében.
A státusz szimbóluma
Ha valaki közelről megnéz, megtapogat egy belépő és egy prémium kategóriás sütőt, akkor könnyen gondolhatja, hogy ezek teljesen más fajból származnak. Amíg az egyik oldalon a kopogós plasztik, az olcsó, egyszerű megoldások viszik a prímet, addig a másik oldalon a minőségi anyagok, így például a rozsdamentes acél, titánium, edzett üveg, kerámia használata általános. Emellett természetesen a dizájnra is kiemelt figyelmet fordítanak, például egy Bora főzőlap a mellé épített emblematikus süllyesztett elszívóval gyakorlatilag olyan, mintha egy modern műtárgy lenne a konyhában.
Arra is gondolnak, hogy a különböző funkciójú gépek azonos megjelenésűek és így könnyen egymás mellé építhetőek legyenek. Emellett kifejezetten olyan kiegészítőket is gyártanak, például speciális takaró üveglapot, hogy az eltérő méretű eszközeik között ne lehessen látni a különbséget.
A modern technológiák alkalmazásának köszönhetően a rejtett, láthatatlan érintésérzékeny vezérlőpanelek teljesen általánosnak számítanak, mint ahogyan az is, hogy a gyártók mernek játszani a formákkal és színekkel. Ebből fakadóan pedig mindenféle-fajta stílusú konyhába tudnak valamilyen oda passzoló megoldást kínálni. Gyakran pedig egészen ritka megoldásokat is alkalmaznak, például motor mozgatja az elszívót, ami a magasból ereszkedik alá, ha szükség van rá.
A végeredmény pedig olyan termék, amely nem csak sokat tud, de ez látszik is rajta, és így válik a konyhai eszközből státusszimbólum.
Új technológiák
Bár jellemzően régi, sokszor olyan családi cégekről van szó, ahol a vezetést a generációk egymástól öröklik, ez nem jelenti azt, hogy ódivatú gondolkodásúak lennének. A prémium konyhai gépek gyártói ugyanis kifejezetten bátran nyúlnak az innovatív megoldásokhoz, számos esetben bizonyos technológiák elterjesztésében pionír szerepet játszva. Ilyen volt például a mikroprocesszor alapú vezérlés, a sütők gőzpárolóval való ellátása, a hűtők No-Frost funkciói és az antibakteriális bevonatok kifejlesztése, hogy csak néhány fontosabb példát említsünk, amelyek mára már megjelentek az alsóbb, olcsóbb kategóriákban is.
Jelenleg is zajlik egyfajta láthatatlan technológiai forradalom a konyhában, amelyben e vállalatok vezető szerepet játszanak.
A különféle smart megoldások és a mesterséges intelligencia konyhába integrálásáról van szó, és ezen eljárások néhány éve már fel is bukkantak a luxus kategóriájú eszközökben. Ez azt jelenti, hogy elérhetővé vált például az egyes készülékékek távolról történő vezérlése, tehát mondjuk bekapcsolható a mosogatógép akár a felhasználó munkahelyéről egy mobil alkalmazáson keresztül, így mikor hazaér, nagy örömmel vághat bele a tányérok és evőeszközök elpakolásába.
Emellett ellenőrizhetőek a masinák, képesek az automatizált működésre, azaz elég csak berámolni a koszos edényeket, poharakat, és a berendezés magától választja ki a programot. A párolók és sütők esetében az előre eltárolt receptek tömegét kell megemlíteni, aminek köszönhetően nincs más dolga az embernek, mint betenni a húst, beállítani, hogy milyen ételt szeretne, mikorra készüljön el az, majd megnyomnia egy gombot. A mesterséges intelligencia pedig elemzi a felhasználók szokásait, feldolgozza a visszajelzéseket, vizsgálja a termékek működését, és ha arra van szükség, pontosít az említett programokon, vagy újakat hoz létre.
Dolgoznak olyan hűtőkön, amelyek képesek felmérni, hogy milyen ételt raktak beléjük, mire lenne a szüksége a felhasználónak, és idővel már állítólag képesek lesznek maguktól leadni a rendelést is online az élelmiszer kiszállításával foglalkozó vállalatoknak. Olyan páraelszívó vagy hűtőszekrény is létezik már, amelyre beépített képernyőt pakoltak, amelyen akár recepteket vagy meccset is lehet nézni a konyhai tevékenykedés során. A vezérlés pedig beszédhanggal történik, hogy ne kelljen összetapicskolni fasírtos kézzel az érintőképernyőt.
A végső cél ezekkel a technológiákkal, hogy még kényelmesebb, hatékonyabb, energiatakarékosabb legyen a konyhai tevékenység,
és a felhasználók még elégedettebbek legyenek. E téren még az út elején járunk, de már látszanak kézzelfogható eredményei az ilyen irányú törekvéseknek. Bár vannak, akik szkeptikusak ezzel kapcsolatban, de a jövő ez lesz, és tényleg adnak hozzáadott értéket e szolgáltatások és funkciók.
Mindent kibír
A konyhai eszközöktől és úgy általában a háztartási gépektől azt várják el az emberek, hogy ha lehet, ne romoljanak el, mert a cseréjük költséges, kényelmetlen, és akár komoly problémát is okozhat, ha megromlanak az ételek, vagy nincs mivel főzni.
E téren a luxusmasinák általában igen jól teljesítenek, és a megszokottnál sokkal-sokkal tovább bírják a strapát.
Általában az az egyik fő ígérete az ilyen típusú berendezéseknek, hogy akár évtizedeken át működőképesek maradnak, természetesen megfelelő használat mellett.
Egyszer ellátogattam Bielefeldbe, a Miele főhadiszállásának közelében található fejlesztő központba, ahol a termékek tesztelése is történik. Sokkoló élmény volt. Egy hatalmas üzemcsarnokban egymás mellett sorakoztak a kínzókamrák, ahol a cég megállás nélkül tesztelte a modelljeit. Volt például főzőkamra, ahol nagyjából iszonyatosan párás, meleg levegőben dolgozott egy hűtőgép. Akadt olyan helyiség, amelyben egy targonca megállás nélkül dobált egy mosógépet. Láttam egy masinát, amelynek csak annyi volt a dolga, hogy egy mosógép ajtaját csapkodja. Ezt pedig nyilván nem viccből művelték, hanem tényleg az a cél, hogy a távolról is jól látható vételárért cserébe olyan modelleket kínáljanak, amelyek akár generációkat képesek kiszolgálni.
Az extrém csodák
Szót kell ejteni még a nagyon kis szériaszámban készülő, igen extrém konyhai berendezésekről, amelyekkel a cél a sokkolás, a meghökkentés. Ezeket jellemzően amerikai, európai és ázsiai cégek készítik, és sok esetben a minőség nincs feltétlenül arányban az árral, viszont tény, hogy nagyon szokatlanul néznek ki.
E termékek egyik tipikus képviselője az Espresso Veloce által megalkotott Seria Titanio V12 nevű készülék, ami egy Ferrari motort idéző kávéfőző. Iszonyatosan bazári, mindössze 500 darabot csináltak belőle, állítólag kézzel rakják össze, és 16 500 dollárba, azaz olyan 5,1 millió forintba kerül. Ez tipikusan egy olyan eszköz, ami simán otthonra lelhet egy dubai sejk palotájában, de azt nehezen tudjuk elképzelni, hogy egy holland arisztokrata vagy francia divatmogul betenné a konyhájába, ellentétében mondjuk egy Gaggenau kávéfőzővel.
Mi a helyzet Magyarországon?
Hazánkban az alapvetően a prémium szektorra fókuszáló cégek közül a német Miele van jelen a legmarkánsabban. A cég magyarországi képviseletének marketing vezetője Csider Borbála kérdésünkre elárulta, hogy a tapasztalataik szerint itthon az ilyen típusú termékek iránt érdeklődők köre demográfiai szempontból nagyon változatos. Azaz a vásárlók , különböző korosztályokból, életvitelből és az ország különböző földrajzi régióiból kerülnek ki. A vásárlási döntés meghozatala során pedig kiemelt fontosságot kap, hogy olyan márkát válasszanak, amely egybeforrt a minőséggel, társadalmi státuszt sugall és akár személyes imázsukat is erősítheti.
Egy luxuskategóriás termék esetében komoly jelentőséggel bír a dizájn, a környezettudatos működés, illetve egyre nagyobb súllyal esnek latba a különféle okos funkciók. Elmondása szerint például egy Miele sütővel a különlegesebb fogásokat is remekül el lehet elkészíteni az automatikus programoknak köszönhetően, így otthoni környezetben a legjobb éttermi minőséget kapják a felhasználók, amit nyilván sokan értékelnek.
A minket környező, és főleg a nyugati országok esetében jellemző, hogy jóval telítettebbek a piacok – több márka szerepel a prémium és szuper prémium kínálatban is, jóval magasabb disztribúcióval. De tapasztalataik szerint a közép-kelet-európai régióban e téren dinamikus fejlődés figyelhető meg. A számok nyelvén ez annyit tesz, hogy a Miele, mint az egyik legerősebb szereplő már éves szinten másfél milliárd forgalmat bonyolít a konyhai berendezések, hűtők és mosogatógépek szegmensében.