Váratlanul hoztak változást a légitársaságokra kirótt, úgynevezett extraprofit-különadóban. A szerda este megjelent Magyar Közlöny szerint sokkal összetettebb lesz a számítása, az egyik alapja a károsanyag-kibocsátás lesz.
A légitársaságokra kivetett extraprofit-különadó számításában váratlan változtatást hozott a kormány szerda este megjelent rendelete szerint. A 2023. január 1-jétől életbe lépő új szabályok szerint a károsanyag-kibocsátás mértékétől is függ majd az adó.
Eddig a hozzájárulás összege az úticél függvényében változott: utasonként 3900 forint volt az EU-s és más európai országok esetén, és 9750 forint minden más országnál. Az úticélok alapján történő besoroláshoz jön most hozzá az adott jármű által kibocsátott károsanyag-kibocsátás mértéke.
Hogyan számolnak?
Ha az utas végső úti célja az Európai Unió területén található, vagy Albániában, Andorrában, Bosznia-Hercegovinában, Észak-Macedóniában, Izlandon, Koszovóban, Liechtensteinben, Moldovában, Monacóban, Montenegróban, az Egyesült Királyságban, Norvégiában, San Marinoban, Svájcban, Szerbiában vagy Ukrajnában, akkor
- a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 2700 forint,
- a 10,50 kilogramm és 17,50 kilogramm közötti egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint,
- a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén pedig utasonként 5100 forint
az úgynevezett extraprofit-adó mértéke.
Minden más célország esetében jóval magasabb lesz az utasonként számítandó összeg, mégpedig a következő módon:
- a 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 6800 forint,
- a 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint,
- a 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 12 700 forint.