Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Lebutítják az egyik legnépszerűbb vasúti kedvezményt, káosz a MÁV-nál

Az utolsó utáni pillanatban eltolták a változtatás időpontját, de szinte biztosan átalakítja a MÁV-Start a klubkártyás rendszerét. A félárú kedvezményt biztosító kártyát munkába járásra használók fázhatnak rá a legjobban.  

Alaposan felbőszítette törzsutasait a magyar vasúttársaság az elmúlt napokban. Kiszivárgott, sőt a kalauzok is megosztották az utasokkal az információt, hogy a korlátlan számú 50 százalékos utazási kedvezményt biztosító Start Klub kártya feltételei október elsején módosulnak, mégpedig kedvezőtlen irányba. A MÁV-Start ugyanakkor nem adott erről semmiféle információt, mindössze annyit közölt a weblapján, hogy átdolgozza a kedvezményrendszert és technikai okokból szűnt meg a kártyák meghosszabbításának lehetősége, új kártya vásárlására is  “legkésőbb szeptember 30-ig” van lehetőség.

Advertisement

Eddig a kártyatulajdonosok lejáratkor a listaárhoz képest 5 ezer forint kedvezménnyel hosszabbíthattak, most pedig sokakban az merült fel, hogy ha valóban elveszik a kedvezményt, akkor még az utolsó pillanatban érdemes lehet akár egy új kártyát is megvenni. De ehhez kellett volna információ, hogy mit is akar a vasúttársaság. Egy nappal a megadott szeptember 30. előtt az utasok összes támpontja az volt, ami kiszivárgott, a Hova megy ez a vonat blog infója szerint a jelenlegi kedvezményt nyújtó kártya ára a duplájára emelkedik – ami 26 éven felülieknek, éves kártya esetében 34 900 forint helyett 69 800 forintra -, valamint elveszik még a gyorspótjegy-mentesség is. Illetve lesz egy mostaninál olcsóbb kártya is, de az csak a 100 kilométernél hosszabb utakra lesz jó.

Több olvasónk is jelezte, hogy a múlt hét közepétől folyamatosan hívogatták a MÁV ügyfélszolgálatát, de még péntek délelőtt sem tudtak semmit mondani arról, hogy a hétvégén milyen átalakulás várható. Pénteken mi is rákérdeztünk a MÁV-Startnál, délután ezt a választ kaptuk:

A MÁV-START megkezdte a START Klub Kártyacsalád által biztosított kedvezményrendszer átdolgozását annak érdekében, hogy az e körbe tartozó termékeket még inkább az utasok igényeihez igazítsa. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy a START Klub Kártyacsalád különböző típusai 2017. december 9-ig változatlan feltételekkel megvásárolhatók, viszont – a technikai átállás miatt – az 50%-os kedvezményt nyújtó kártya mostantól kezdve kizárólag a jegypénztárakban váltható meg. A további részletekről a vasúttársaság időben tájékoztatja az utazóközönséget, és minden segítséget megad ahhoz, hogy mindenki kiválaszthassa a számára legmegfelelőbb terméket.

Néhány órával később pontosan ugyanezt a szöveget feltették a weblapjukra is, tehát egy nappal a kitűzött határidő előtt eltolták a változást, nem is kevéssel, egészen decemberig.

Utánajártunk, hogy mi állhat a káosz hátterében.

Úgy tudjuk, a félárú kedvezményt biztosító kártya azért szúrja a MÁV-START szemét, mert az utasok nagyobb része nem arra használja, amire ki lett találva.

Túlságosan sok ingázónak éri meg ezt venni vonatbérlet helyett, ami komoly kiesés a vasúttársaságnak. A probléma gyökere az, hogy a nemzetközi viszonylatban is drága bérlet árának csak 14 százalékát fizeti a munkavállaló, a 86 a munkáltatóra marad. Akinek ez nagy teher, sokan nem szeretik kifizetni.

vonatablak

A magyar mutyis viszonyok között általános, hogy inkább odaadják zsebbe a bérlet árának egy részét a dolgozónak, mindketten jobban járnak, ha az utas félárú jegyekkel jár munkába. Nyilván a sok zsebbe fizetett dolgozónál fel sem merül a döntően a munkáltató által fizetett vasúti bérlet. Ráadásul terjed a home office is, egyre többen dolgoznak otthonról a héten pár napot, nekik főleg jobban megérte a félárú jegy.

A többféle Start Klub kártya a MÁV-Start üzletpolitikai kedvezménye, tehát saját hatáskörben dönt róla. Nyilván az a célja, hogy sok törzsutast kössön a céghez a mellett, hogy a bevételeket is növelje. Ha a számok azt mutatják, hogy nem éri el a célokat, joga van megváltoztatni a kedvezményt.

Ez viszont nem magyarázat arra, ahogy a változást kommunikálták.

A törzsutasoknak évek óta küldik a hírleveleket mindenféléről, de amikor fontos lett volna mondani valamit, akkor csendben maradtak. Pedig valóban az lenne a minimum, hogy megfelelő tájékoztatást adjanak a változásról, a meglevő kártyatulajdonosok lehetőségeiről. A mostani közleményben legalább azt ígérik, hogy decemberig erre sort kerítenek.

Ami viszont a legérdekesebb kérdés: mi volt ez a sietség, illetve miért tolták el a változást? Több forrásból úgy értesültünk, hogy még nem dőlt el, hogy pontosan milyen lesz az átalakítás, amikor kijelölték az októberi dátumot és feltették róla az infót. Sokáig bizonytalan volt, hogy tartható-e az időpont, de miután kiszivárgott a változás lényege, házon belül is balhé lett, illetve a tulajdonos állam képviselői is érdeklődést mutattak a téma iránt.

Ma sem biztos, hogy nem változik-e decemberig a koncepció, de mivel a fő probléma valós, valószínűsíthetjük, hogy akik rövid távra, főleg munkába járásra használják az 50 százalékos kártyát, jövőre nagyobb utazási költségekkel számolhatnak.

 

„Tele vagyunk ötletekkel. Én a megoldásokat kedvelem.”