Villámgyorsan váltott üzleti modellt a korábban Smartkosárként ismert Roksh. Néhány nap alatt felépítették az Express névre hallgató webshopjukat és házhoz szállítási bázisukat, így miközben a már bejáratott netes bevásárlási csatornák befagytak, náluk Budapest tíz kerületében most is lehet intézni az online bevásárlást. Kipróbáltuk.
Amikor másfél évvel ezelőtt Smartkosár néven elindult a Roksh, egyáltalán nem az volt a cél, hogy egy komplett logisztikai hálózatot működtető online élelmiszerbolttá váljon. 2018 augusztusában Kövesdi Áron és alapítótársai pusztán egy árösszehasonlító oldalt hoztak létre azzal a céllal, hogy tudatosan, olcsóbban és gyorsabban intézhessék az internetes bevásárlásokat. Hogy ez mostanra teljesen átalakult, ahhoz a koronavírus is kellett.
Kell valami okosabb megoldás
A kezdő ötlet egy nyári hétvégén pattant ki a fejükből. Az egyetemi haverokkal addig okoskodtak és néztek szét a különböző üzletláncoknál, hogy mit honnan szerezzenek be jó minőségben és olcsón a hétvégére, míg végül kifutottak az időből. Semmit nem vásároltak előre, cserébe lekésték a vonatot, és bosszantóan drágán szereztek be mindent a Balatonnál.
„Kell valami okosabb megoldás” – kezdtek el ötletelni, aminek az lett a vége, hogy megszületett a Smartkosár, és megnyertek vele egy egyetemek közötti startupversenyt. A koncepció két krónikus problémára igyekezett megoldást mutatni: ne csak egyedi termékeknél (műszaki cikkeknél, bútoroknál, könyvnél stb.) lehessen értelmesen összehasonlítani az árakat online, hanem mondjuk egy tipikusan 30-40 elemű élelmiszer-bevásárlásnál is, illetve, hogy kényelmesen, gyorsan lehessen mindezt intézni.
A Smartkosár ennek megfelelően úgy működött, hogy az ember összeválogatta, amit vásárolni akart, az oldal pedig összegezte a fogyasztónak, hogy az adott kosár mennyibe kerül az Auchannál, a Tescónál, a Prímában, vagy bárhol máshol. Ha valamelyik termék éppen nem volt kapható, akkor felajánlott egy hasonló helyettesítő terméket, majd a végén a vásárlót a választásának megfelelően átirányítottak az adott üzletlánc webshopjába, hogy véglegesíthesse a rendelést.
A szolgáltatás remekül működött, indulás után fél évvel már több mint 70 ezren használták, a vásárlók Áronék számításai szerint összesen legalább 34 millió forintot spóroltak meg vele.
A piactér mindkét oldalán – kereskedők száma, árukínálat és vásárlók oldaláról is – elindult egy organikus növekedés.
Idén év elején Áron és tulajdonostársai már a nemzetközi terjeszkedést készítették elő, és olyan fejlesztéseken dolgoztak, amelyek még kényelmesebbé és – az adott vásárló szokásainak megismerése által – személyre szabottá tennék az online bevásárlást. A felhasználói élmény jobbá tételét célzó fejlesztések a tesztfázisban jártak, az őszre tervezett külföldre lépéshez pedig kiválasztották a célországokat – elsőként az online FMCG-értékesítésben erős Csehországot, Németországot és Angliát. Dolgoztak a technikai előkészületeken, és azt tervezték, hogy az első három külföldi piacnyitás után félévente jelennek meg egy újabb országban. Ehhez kapcsolódott az a döntés, hogy átkeresztelik a céget és a weboldalt, év eleje óta már Smartkosár helyett Roksh néven futottak. (A név a rock your shopping experience-ből jön.)
Akkor holnapra legyen kész a webshop
Ebbe az organikus növekedésbe rondított bele a világjárvány gyors egymásutánban rögtön két ellentétes hatással. A koronavírus magyarországi megjelenése és a karanténhelyzet miatt az online kiskereskedelem azonnal meglódult, az élelmiszer és hasonló fogyasztási termékek (FMCG) vásárlása hirtelen 30 százalékkal bővült, bizonyos kategóriákban ennél is nagyobb volt az emelkedés.
Az első hatás tehát a Roksh szempontjából kifejezetten pozitív volt, Áronék azt érezték, hogy látványosan felértékelődik a szolgáltatásuk szerepe és a felelősségük is. Csak pár nap kellett azonban ahhoz, hogy a kereskedőkre zúdult tömegek igényét egyik üzletlánc se tudja a szokott módon kielégíteni.
Pillanatok alatt hetekre, hónapokra előre beteltek a kiszállítási időpontok, vagy kapacitások hiányában leállították a házhozszállítást, és ezzel a Roksh hozzáadott értéke is gyakorlatilag a nullára csökkent.
Az első nap, amikor ezzel szembesültek, március 16. hétfő volt. „Este 9-kor összehívtunk egy válságértekezletet, ahol arra jutottunk, hogy bár nem a profilunk, most be kell szállnunk a házhozszállításba, logisztikába” – mondja Áron, majd gyorsan átbeszélték a következő napok menetrendjét.
- Kedd estig induljon el a webshop,
- szerda estig legyen meg minden jogi engedélyeztetés, legyenek aláírva a szerződések futárokkal, szállítókkal
- csütörtökön élesben induljon el az Express by Roksh
- pénteken fussanak be az első megrendelések,
- szombaton kezdődjön meg a kiszállítás.
Ami békeidőben valószínűleg több hétig, hónapig is elhúzódhatott volna, azt most öt nap alatt megcsinálták, és közben átálltak egy új üzleti modellre. Olyasmit kellett kitalálniuk, ami nem igényel hirtelen nagy tőkebefektetést, nagy raktárkészlet felhalmozását, de valahogy mégis áthidalja azt a problémát, hogy a kereskedőknél is készlethiány van, vagyis nemcsak a szállítás, hanem a beszerzés is akadozik.
A Roksh express verziója ezért a következőképpen működik. A vásárló 11 termékkategóriából válogathat (alapvető élelmiszer, hús, tejtermék, zöldség/gyümölcs, pékáru, szépségápolás stb.), minden kategóriában most jóval szűkebb a kínálat, mint általában, és a vevő most nem választhatja ki konkrétan a kedvenc márkáit. Azt ugyanis nem tudja garantálni a Roksh, hogy mondjuk Veresi paradicsomot vagy Zewa vécépapírt tud házhoz vinni, de azt igen, hogy az adott árkategóriájú fürtös paradicsomot vagy a 3 rétegű vécépapírt beszerzi és eljuttatja. Vagyis terméktípusokat, virtuális termékeket értékesítenek, amiket az aktuális beszerzési lehetőségekhez igazodva töltenek fel tartalommal.
És valószínűleg jól érzik, hogy itt most nem a márkahűség a lényeg, most senki nem állna el amiatt a vásárlástól, mert nem Bradolife kézfertőtlenítőt kap, hanem Jimjams-et, és van az a helyzet, amikor pékáruban és tejtermékben is rugalmasabbá válik az ember, csak érkezzen a friss zsemle és a joghurt.
A beszerzést egyébként nem a kiskereskedőktől, hanem nagykerektől és közvetlenül a gyártóktól intézik, miután körülbelül 5-6 óránként összesítik a megrendeléseket. Ezeket ettől a héttől már telefonon is le lehet adni, ezzel is könnyítve például az idősebb vásárlók életét.
Naponta nagyjából 100 megrendelésük és kiszállításuk van, a teljesítést 5 napon belülre vállalják, egyelőre Budapest tíz kerületében. 70 éven felül és egészségügyi dolgozóknak ingyen viszik ki a rendelt árut, ez utóbbi annyira új döntés, hogy cikkünk megjelenése után délután kezdik csak kommunikálni. Mint ahogy az is friss fejlemény, hogy saját futárjaik mellett pár napja leszerződtek a Citytaxival, az ő flottájuk segítségével így nagyobb keresletet is ki tudnak elégíteni.
Amiből a bevétel jön
Mivel a Roksh és a most létrehozott Express by Roksh egy nagy tömegeket célzó (B2C) ingyenes szolgáltatás, felmerül a kérdés, hogy miből tartja el magát és miből fejleszt a vállalkozás. Még Smartkosárként az első fejlesztéseket Áron és alapítótársai saját megtakarításból finanszírozták, majd két körben kockázati tőkebefektetőktől vontak be pénzt. Először 10 millió forintot a Hiventurestől, utána 200 milliót a Gran Kockázati Tőkealaptól.
További tőkebevonást a tervezett külföldi terjeszkedések és egyéb fejlesztések ellenére most nem kerestek, ugyanis nem sokkal a Smartkosár indulása után piacra dobtak egy fizetős B2B lábat is. Ez az úgynevezett FMCG Lab, amely mesterséges intelligenciával, adatelemzésekkel segíti a gyártókat, kereskedőket abban, hogy jobban értsék a fogyasztóikat, és ezáltal hatékonyabban működjenek. Áron úgy számol, hogy ez, illetve a vírushelyzetre most speciálisan kínált online marketingszolgáltatásaik már eltartják a Rokshot extra tőkebevonás nélkül is. (A cég 2018-ban és 2019-ben még kis veszteséggel működött, 2021 elejére várják a fedezeti pont elérését.)
Ami a szakmai segítséget illeti, a csapat először bekerült a K&H startup inkubátorházába, és miután tavaly az Rtl Cápák műsorában is szerepeltek, ott értékes kapcsolati tőkére tettek szert. Eleve főleg ezért is mentek (nem azért az 1–1 forintért, amit egyébként kaptak), innentől lett mentoruk Balogh Levente, Szentkirályi-tulajdonos és Balogh Péter, Baconsult-alapító angyalbefektető is. „Petya azóta is és a mostani átállásban is rengeteget segített nekünk. Nem akarja megmondani a tutit, de kérdezget, challengel, és hagyja, hogy megtaláljuk a megoldást” – mondja Áron.
Balogh Péter egyébként néhány hete indított videós-beszélgetős startup híradójának első adásában éppen Kövesdi Áront és a Roksh sztoriját választotta témájául. Én is itt figyeltem fel arra a gyors irányváltásra, amit aztán Áron a Forbesnak is elmesélt, és amin fellelkesülve magam is összeállítottam egy kisebb csomagot az Expressen. Ez március 28-án, szombaton történt, gyorsan és zökkenőmentesen le tudtam adni a rendelést (kézfertőtlenítőt is lehetett kapni), már ez megkönnyebbülés több korábbi online vásárlós kudarc után. Most várom a szállítmányt – még benne vannak az 5 napos határidőben.
Borítókép: A Roksh-nál most éjjel-nappal dolgoznak, jobbra Kövesdi Áron CEO. Fotó: Roksh