Egy környezetbarát hardvertermékkel, befektető nélkül világpiacra menni nem egyszerű mutatvány, a garázscégként indult utcai okosbútor-gyártónál, a magyar Kuube-nál most mégis ez következik. Thaiföldön figyelt fel egyik padjukra az elektronikai gyártóóriás Foxconn, amely Komáromban fogja gyártani az okospadokat ezres (később a tervek szerint akár tízezres) nagyságrendben. A Kuube eddig a túlélésre játszott, a Foxconn-együttműködéssel most szintet lépnek.
„Eddig felhívtuk az üveggyártó partnerünket és rendeltünk tőle havonta három-öt üveget. Most az a kérdés, hogy képesek-e ezerötszázat legyártani” – érzékelteti Gallai Máté, a Kuube Hungary Kft. tulajdonos-ügyvezetője, mekkora ugrás előtt állnak. „Megcsinálták a padok iPhone-ját” címmel bő két éve írtunk a Kuube-ról (Forbes Öko, 2022/6). Már akkor is jó sok rajzszög jelölte a budakalászi irodájukban kifüggesztett térképen, hogy a világon hol van már Kuube okospad, azóta csak szaporodott a telepítések száma. Ennél azonban sokkal több is történt.
„Az elmúlt két év jó értelemben mindent felborogatott nálunk”
– foglalja össze Máté.
Kültéri okospadjaik napelemmel működnek, lehet rajtuk pihenve telefont vagy más okoseszközt tölteni, korlátlan ingyenes wifit használni, a nagyobb modellek pedig érintőképernyővel és hangszórókkal is fel vannak szerelve, és egyben időjárásállomásként szolgálnak.
A cég öt éve indult és mostanáig szinte manufakturális jelleggel Budakalászon gyártottak. (A padokról és a Kuube könyvmegállóról képek a galériában.)
A Kuube okospadjai és könyvmegállója (12 kép)
Azt hitte, spam
Tavaly februárban figyelt fel rájuk a világ legnagyobb technológiai csoportja, a tajvani Foxconn. „Kaptam egy e-mailt a Foxconntól és tényleg azt hittem, hogy spam. Elképzelhetetlennek tartottam, hogy valós levél legyen.” Szerencsére egyik kuube-os kollégája is megkapta az e-mailt, amiről kiderült, hogy nagyon is komoly: a tajvani vezetés Thaiföldön látta meg a Kuube egyik padját egy expón. Mivel a Foxconn Magyarországon, Komáromban is gyárt, a magyar menedzsmentre bízták a tárgyalásokat.
Tálos Péter, a Foxconn Magyarország ügyvezetője és a Foxconn csoport nemzetközi alelnöke először Mátéék prospektusát látta. „Ahhoz, hogy valami sikeres legyen, elszántan kell kergetni a minőséget. A padokból látszott, hogy ezek jó minőségű anyagokból, szépen kivitelezett termékek. Láttam már más gyártó okospadjait több helyen, és nem feltétlenül ez volt addig a benyomásom.” A Kuube padok mélyebb megismerésekor pedig végképp azt gondolta, hogy van potenciál a dologban – mondta Péter a Forbes.hu-nak. Hozzátette: kültéri padokról lévén szó, különösen fontos, hogy állják az idő próbáját és hosszú évek után, különösebb karbantartás nélkül is jó legyen rájuk nézni.
Majdnem egyéves tárgyalássorozat után megállapodtak, hogy idén szeptembertől sorozatgyártásba kerülnek Komáromban a Kuube okospadok, így a gyártás is itthon marad, ami nagyon fontos volt Mátééknak.
Már a beszállítóknál is törekedtek arra, hogy hazai vállalkozásokkal dolgozzanak. Az alumíniumszerkezetet Bicskén, az edzett, ragasztott üveget Pilisvörösváron, a napelemeket Ráckevén gyárttatták, és a fa részek is itthon készültek magyar kőrisfából. Ez továbbra is cél, de az ökoszisztéma nem feltétlenül van felkészülve ekkora megrendelésekre, nincs mindenkinek ekkora kapacitása.
Hónapok teltek el, mire közös nyelvet tudtak beszélni
„Tökéletes a hozzáállásuk, hogy lehajolnak egy ilyen kis céghez. Nekünk is fel kellett nőni a feladathoz. Hónapok teltek el, mire közös nyelvet tudtunk beszélni.” A Foxconn klasszikus vevő-szállító modellben gyárt: a fix design alapján legyártják, majd eladják a padokat Mátééknak, akik pedig tovább értékesítik azokat a vevőknek. Tulajdonrészt nem szerzett a Kuube-ban a Foxconn. A következő négy hónapban zajlik majd a tesztgyártás száz pad legyártásával, 2025-ben pedig már 1500 darab gördül le a gyártósorról. A cél, hogy elérjék az ennek tízszeresére rúgó maximális gyártási kapacitást – mondja Máté.
Összehasonlításképpen: a Kuube öt év alatt eddig összesen kétszáz bútort helyezett ki világszerte, ebből százötvenet Magyarországon, a többit a világ számos pontján Thaiföldtől Malajzián át Spanyol- és Horvátországig.
„Nagy dolog nekünk a Foxconn-nal történő együttműködés, gyakorlatilag egy lottó ötös, mert korábban messze erőn felül voltunk”
– mondja Máté az utóbbi évekről, amikor még néhány pad– a legnagyobb, nagy érintő kijelzővel és audiorendszerrel is felszerelt Kuube Plus padjuk 7,2 millió forintba kerül – előfinanszírozása is problémát jelentett. Nano nevű padjuk nettó 2,6 millió, a legegyszerűbb, Eco modell pedig nettó 1,5 millió forintba kerül. A sorozatgyártásnak köszönhetően ezek az árak lejjebb fognak menni.
„Ez egy olyan piacnak tűnik, ami még nincs tele szállítókkal”. Tálos Péter úgy látja, a termék egész potenciális globális piaca nem annyira nagy, hogy ne lehetne Magyarországról kiindulva egy értékláncot felépíteni. Amit a Foxconn hozzá tud tenni és – ami valószínűleg a legtöbb kisvállalkozásnak hiányzik itt Magyarországon – az az ellátási lánc felépítése és a gyártás megszervezése. Nagyobb gyártási háttér nélkül „érdemben nem is tud tárgyalni olyan potenciális vevőkkel, akik sok terméket vennének meg, mert nem hiszik el nekik, hogy le tudják azt gyártani.” Komáromban minden Kuube-modellt el fognak tudni készíteni.
Egyébként is szerették volna a technológiájukat ebbe az irányba bővíteni, hogy mennyiből történt ez most meg, azt Tálos Péter nem árulta el, csak annyit, hogy annál komplexebb (és nyilván költségesebb) volt a dolog, mintha csak a meglévő gyártástechnológiába integrálták volna a padgyártást. A Foxconn Komáromban cloud-berendezéseket és telekommunikációs hálózati eszközöket, valamint autóipari alkatrészeket gyárt.
„Mi látjuk a Kuube-ban a potenciált, hogy a maga piacán ebből egy kis világcég is lehet”
– véli Tálos Péter.
A brunei szultán is ezen ül (ha épp nem egy Rolls-Royce-ban vagy Ferrariban)
„Most azt kell megmutatnunk, hogy a termékeink tényleg kellenek világszerte” – mondja Máté, aki optimista ezzel kapcsolatban. Egyrészt, mert a visszajelzések eddig is ezt mutatták, másrészt, mert az eddigi padokat mindenféle marketing és sales tevékenység nélkül adták el a covid, a háború, majd a recesszió árnyékában és még a párszáz fős hazai települések is saját forrásból vették meg. „Az elmúlt öt évben kicsit a fejünket a homokba dugva fejlesztettünk”, most nyilván egy sales-esebb szakasz következik a cég életében.
„Picit erőn felül, kicsit vakmerő módon nekimentünk a nagyvilágnak, az most úgy tűnik, meghálálta magát.” Máté azt mondja, eddig azért mentek „összevissza a világban”, mert maguknak is szerették volna bebizonyítani, hogy a termékeiknek van létjogosultságuk és megállják a helyüket. Az is szempont volt, hogy teszteljék, hogy viselkednek a padok mondjuk monszun idején, Kanadában télen, Magyarországon, ahol négy évszak van, vagy épp mi lesz velük Kamerunban.
A következő egy évben ugyanakkor már tudatosan Délkelet-Ázsiában szeretnének terjeszkedni. Eddig is ez volt a súlypont, mert a térségben több országban vannak disztribútoraik, Vietnámban, a Fülöp-szigeteken és Thaiföldön, valamint Kínában és a Brunei Szultanátusban pedig padjaik.
Utóbbiban a szultán, Hassanal Bolkiah (aki Ázsia egyik leggazdagabb embere több ezer darabos luxusautó-gyűjteménnyel) palotája elé került, ami amúgy a világ legnagyobb ilyen épülete több mint 1500 szobával. A Kuube okospadot egy helyi cég ajándékozta a szultánnak. „Megkérdeztem a vevőt, hogy miért a mi termékünket választották, és nem a szállítás szempontjából is könnyebb kínai konkurenciát. Azt mondták, hogy nekik a mi termékeink jobban tetszenek és jobb minőségűek.” Mástól is kaptak ilyen visszajelzést. Sokszor más gyártók termékeit cserélik le az ő padjaikra, és olyan is volt, hogy egy külföldi kiállításon ment oda Mátéhoz egyik legnagyobb konkurensük egy fúziós ajánlattal, mondván, hogy tudják, a Kuube termékei jobbak az övéiknél.
De vissza a sales-hez: szeptemberben be is gyújtják a rakétákat. Augusztus vége felé Kamerunba, októberben Kolumbiába visznek padokat, ezzel debütálnak mind Afrikában, mind Dél-Amerikában. Szeptemberben Kínába, a China International Fair for Investment & Trade-re (CIFIT) mennek bemutatkozni, majd Vietnámban és a Fülöp-szigeteken telepítenek újabb padokat. Közben pedig úgy tűnik, a legnagyobb maláj telekommunikációs cég, a Maxis is nagy mennyiségben rendel tőlük okospadokat, az ehhez szükséges disztribútort már ki is választották.
Máté úgy látja, hogy Délkelet-Ázsiában az eddiginél is nagyobbra nőtt a kereslet a designos európai termékek iránt.
„Úgy tekintenek a termékeinkre, mint egy Apple termékre.”
Amellett, hogy folyamatosan telepítik az első modellekhez képest már megújított elektronikájú okospadokat, a korábban kihelyezettek karbantartására is figyelnek. Az akár öt évvel ezelőtti termékeik is változatlanul jól működnek, de nagyon fontos nekik a termékeik életciklusa, így eddigi vevőiknek felajánlják, hogy kedvezményes áron frissítik őket az idén megújult elektronikával. „Szeretnénk mi lenni az a cég, amely nem állandóan újabb termékek megvásárlására ösztönöz. Nagyon fontos számunkra a termék életciklusa, így lehet még kisebb az ökológiai lábnyomunk” – mondja Máté.
„A túlélésre játszottunk”
Nemcsak Malajziában, itthon is berobbant a Kuube az egyik nagy telekommunikációs céghez (bár már aláírták a szerződést, nevet nem mondhat Máté), amely egy nemzetközi tenderen választotta ki őket egyedüli beszállítójának. „Senkit nem ismertem ott, a tenderre jelentkeztünk.” Ők elsősorban nem maguknak vásárolnák a termékeket, hanem továbbértékesítenék azokat. „Darabszámokról még nem beszéltünk, de sávos ajánlatot kértek, és fontos szempont volt a kiválasztás során, hogy képesek legyünk a sorozatgyártásra, ami arra utal, hogy nem pár darabban gondolkodnak” – mondja Máté.
„Nem szégyellem elmondani, hogy a túlélésre játszottunk”
– befektető nélkül ember legyen a talpán, aki hardverfejlesztőként úgy, hogy termékcsaládot fejleszt, a víz felett tudjon maradni. Ekkor jött a képbe Foxconn, az együttműködésnek köszönhetően 2025-re már árbevételük többszöröződését várják. Tavaly 130, 2022-ben 106 millió forint volt az árbevételük, 2,6, illetve 20,3 millió forintos adózott eredmény mellett. „Minden álmunk és tervünk megvalósult. Bevallom, hogy ha most nem találkoztunk volna a Foxconnal, akkor többet foglalkoztunk volna az eladásokkal”. A Foxconn együttműködés leütése után a két évre tervezett fejlesztéseket bő 8-10 hónapra sűrítették össze.
Az okospad után jön az okos stég, vagyis mindent, amit eddig a szárazföldön tudott egy pad, azt most a vízre is átviszik. A tervek szerint 2025 elején jönnek ki vele, és lesz úszó, valamint a parthoz rögzített változata is. A látványterveket a világ legnagyobb okosváros-expoján, a Barcelonai Smart City Expon mutatták be tavaly év végén, és már ott nagy érdeklődés (hajótársaságok, vitorlások, horgászok részéről) volt a stégek iránt. Ezenkívül az okos buszmegálló is elkészült, ebből az elsőt még idén telepítik a fővárosi Graphisoft Parkba. Közben a budakalászi gyártóhelyszín mellett ugyanis ott is lett egy irodájuk.
„Próbáltam elmenni a falig, teljesen önerőből”, de ez nem sikerült, van két kisebbségi tulajdonos angyalbefektetőjük is, de a vezetési és a döntési szabadság továbbra is Mátéé.
„Volt egy olyan aggályom, hogy elmegyünk valahová itthon vagy bárhol a világon és valaki egyszer csak azt mondja, hogy »kérünk belőle ezer darabot!« Mi meg ott álltunk volna pislogva.”
Elő is fordult, hogy gigamegrendelést mondtak vissza, mert nem tudták volna Budakalászon legyártani, és az őket meglátogató befektető-jelölt üzletemberek (belőlük is sok volt) is ledöbbentek a gyártás – hát hogy is mondjuk szépen – manufakturális jellegén. A gyártási kapacitásnak most már nincs felső korlátja, felmenő rendszerben készülnek a padok hamarosan Komáromban.
„Most már merem azt mondani a sales-es kollégáknak – már olyanunk is van – hogy bátran menjenek a nagyvilágba és bátran kössenek üzleteket. Most jöhetnek a nagy számok.”