Egyre inkább úgy néz ki, hogy leáldozóban van a mesterséges tökéletesség kora, ám a közösségi média jövőjét még csak most írják. A BeReal megmutatja nekünk, hogyan nézhetnek ki ezek a platformok egy olyan világban, ahol érték az átlagosság.
Átlátható, látványos és zavarba ejtően modern. Talán így írható le a legpontosabban a 42 born2code informatikai tehetséggondozó párizsi kampusza, és ilyenre sikeredett az az app is, amit két volt diákja alkotott. A francia techmilliárdos Xavier Niel által alapított intézményben nincsen tandíj, se órarend és a bekerüléshez még a gimnáziumi végzettség sem követelmény.
A 42 alapelvei közé sorolja a nyitottságot, az egyenlőséget és az innovációra való készséget, ezek az értékek pedig egyértelműen visszaköszönnek az iskola első tanulói közé tartozó Alexis Bayerrat és Kévin Perreau által megalkotott közösségimédia-platformban, a BeReal-ben is.
A páros a tanfolyam elvégzése után egy ideig külön utakon mozgott, Bayerrat a GoPro-nál, míg Perreau az Opteamis tanácsadó cégnél helyezkedett el. Az app ötlete ezen időszak alatt született meg Bayerrat fejében, aki ekkor videós tartalmak gyártásával foglalkozott. Munkájának köszönhetően belátást nyert az influenszerkultúra sokszor mérgező világába, amin egyre inkább változtatni kívánt.
Meguntam a sok kamu szarságot a közösségi médiában, így létrehozom a saját platformomat. Nem lesznek lájkok és követők, se reklámok vagy filterek, csak baráti interakciók, a lehető legőszintébb formában.
– írta még 2019-ben a Linkedinen. Bayerrat később azt nyilatkozta, elborzasztották „az arcába tolt reklámok és a tökéletesnek beállított életek.” Egy olyan platformot szeretett volna megalkotni, ami felszabadítja az embereket a social mediában megszokott nyomás alól, és teret hagy az őszinteségnek. Az ekkor mindössze 25 éves Bayerrat ezzel a gondolattal kereste fel volt osztálytársát, akivel hamar megtalálta a közös hangot. A fiatalok gyorsan kidolgozták azt a pont az egyszerűségében zseniális koncepciót, amely mára az egész világot meghódította.
Egyszerű, de nagyszerű
A BeReal ugyanis hisz a kevesebb néha több elvében, így limitálja a felületre kirakható tartalmak számát napi egyetlen képre, amelynek elkészítésére a felhasználók mindössze két percet kapnak. Az app mindenkit egyszerre szólít fel a posztolásra, egy véletlenszerű időpontban küldött értesítéssel, hogy ezzel is erősítse az alapvető értékeinek tartott spontaneitást.
A BeReal ilyenkor egyszerre készít képet a telefon elülső és hátsó kamerájával, amelyekből eldönthetjük, hogy melyik jelenjen meg kisebb, és melyik nagyobb formában. A platformon körülbelül ez az egyetlen olyan lehetőségünk a választásra, amely nem jár mások számára látható következményekkel, mivel hiába lehet késve, többszöri nekifutásra elkészíteni a képet, erről értesítést küld a velünk kapcsolatban álló felhasználóknak. Ugyan a legtöbben csupán a szűk baráti körük számára teszik elérhetővé a feltöltött tartalmakat, a felület Discovery (Felfedezés) funkciója arra is lehetőséget ad, hogy a posztjaink nyilvánosak legyenek az appot használó idegenek felé is.
A követés, a lájkolás viszont még itt sem opció, a BeReal tudatosan távolodik el a közönségépítéstől, a weboldalukon is kihangsúlyozzák:
ha influenszer szeretnél lenni, nem itt a helyed.
Vagyonokat érő őszinteség
Ez alapján nem nehéz megérteni, hogy a BeReal közvetlensége és mindennapi bája hogyan vonzotta be a hagyományos social mediából kiábrándult tömegeket, és hogyan vált napjaink egyik legszerethetőbb online terévé. Azonban a koncepció sikere korántsem volt kőbe vésve, hiába előzték meg olyan, hasonló törekvések mint a hangüzenetekre épülő Clubhouse, vagy az anonim bejegyzésekkel csalogató Yik Yak. Az első egy év főként az app finomhangolásáról szólt, nem a felhasználóbázis növeléséről.
A fordulópontot az egyetemi kampuszokon való hirdetés hozta el Bayerrat és Pérreau számára, akik a korai Facebookhoz hasonlóan a szájról szájra terjedő ajánlásokban látták a BeReal jövőjét. Jelentkezések alapján egyetemista képviselőket, nagyköveteket választottak, akik fizetést kapnak a cégtől, azért, hogy eseményeken, valamint a saját baráti körükben népszerűsítsék az alkalmazást. Az első ilyen program bevezetésével egyidőben kezdtek el egyre ismertebbé válni a Z generációsok körében, akiket a mai napig a legfontosabb célcsoportjuknak tartanak.
Eleinte Franciaországban, majd Európa más országaiban gyűjtötte a rajongókat, (itt már lassan egy éve az AppStore legtöbbet letöltött termékei között van) az Egyesült Államokba csak idén nyáron tört be igazán, amikor a híre elkezdett átfolyni más közösségi média platformokra, mint a TikTok és a Twitter. Csak július első hetében több mint kétmillióan töltötték le a BeRealt, mostanra pedig összesen 20 millió felhasználója van, és a számuk folyamatosan növekszik.
Az alkalmazás népszerűsége pedig nem csak a média figyelmét keltette fel, de befektetőket is hozott magával. A 42 alapítója, Xavier Niel 2020-ban, angyalbefektetőként szállt be a projektbe, miután egyetemista fia felhívta a figyelmét az applikációra. 2021 áprilisában kezdtek el csatlakozni az igazi nagyágyúk: előbb az Andreessen Horowitz és az Accel kockázatitőke társaság, 30 millió dollárral, majd egy hónappal később jött a DST Global, akik 85 millióval járultak hozzá a projekthez. Mindezt annak ellenére, hogy az applikáció egyelőre nem termel profitot, mivel a letöltése ingyenes és reklámok sincsenek az oldalon.
Bayerrat és Perreau stratégiája az volt, hogy kivárják míg kialakul egy lojális rajongótábor, mielőtt elkezdenék pénzzé tenni a sikerüket.
Az adataid biztonságban vannak, a magánéleted nem annyira
A BeReal pedig egyre több ember szemében nyújt alternatívát a hagyományos social media platformokra, melyek közül nem csupán üdítő hétköznapiságával tűnik ki, hanem abban is, hogy nem osztja meg a felhasználói adatait semmilyen harmadik féllel. Más szempontból is szokatlanul ügyelnek a közönségük biztonságára, például azzal, hogy az oldalra posztolt képek rögtön eltűnnek, ahogy egy újabb feltöltésre kerül. Bár az app nem akadályozza a képernyőfotózást, az elkövető nevével együtt értesíti a kép tulajdonosát, ha valaki megpróbálkozik vele.
Persze azért itt is akadnak aggályok, mint például a kép készítését sürgető, ezzel a meggondolatlanságnak teret engedő kétperces korlát, valamint a posztoláskor felvett helyzetünket mutató geotagging, ami a felfedező mód használatánál komoly veszélynek teheti ki a felhasználókat. A formátum nyilvánvaló hibái ellenére is érzékelhető, hogy a BeReal valóban törődik a felhasználóival, ami remélhetőleg az üzleti modell jövőbeni átalakításával sem fog megváltozni.
Digitális fellángolás vagy a jövő hírnöke?
A platform jó úton halad afelé, hogy a közösségi média egyik legjelentősebb szeletévé váljon és ezzel a mögötte álló csapat is tisztában van. Jelenleg 10 millió ember használja aktívan az applikációt, de a készítők célja az, hogy eljussanak a napi 100 milliós aktív júzerig. Ám ahhoz, hogy ez az ambiciózus terv valósággá váljon, a BeReal-nek előbb túl kell lépnie a vicces partikellék státuszon, és hosszú távon is fenntartani az érdeklődést.
A mostani, kevés lehetőséget adó felületen idővel elképzelhető, hogy plusz funkciókat is érdemes lehet majd bevezetni, hiába vonzó erénye az egyszerűség. Ha meg akar küzdeni az egyre többféle lehetséges használatot felvonultató versenytársakkal, nem veszíthet fiatalos lendületéből. Az Instagram máris komoly ellenfelének tekinti a BeRealt, olyannyira, hogy pár hete Twitteren is felröppentek a hírek egy tervezett, IG Candid nevű funkcióról, ami egy az egyben lemásolná az inspirációként szolgáló appot. Tulajdonosa, a Facebookot is üzemeltető Meta elismerte, hogy a valóban megszületett a prototípus, ám ezt még nem tervezik bemutatni a felhasználóknak.
Ahogy minden felemelkedőben lévő app esetében, itt is megvan rá az esély, hogy egy techóriás előbb-utóbb feleslegessé teszi vagy bekebelezi a BeRealt, de a fennmaradása leginkább a közönsége hozzáállásától függ.
Egyelőre túl korán van eldönteni, hogy az internet nyitása az őszinteség felé, csupán múló trend vagy egy valódi változás előszele. Egy biztos, a platformnak sikerült megtalálnia egy piaci rést, és ha az általa betöltött szerep valóban jelentős, kérdéses, hogy a lemásolt változatai képesek-e visszacsábítani a felhasználókat azokra a felületekre, amik elől a BeReal-re menekültek.
Bárhogy is végződik Bayerrat és Perreau nagyszabású víziója, mindenképpen úttörők abban a mozgalomban, ami kicsit emberibbé tenné a közösségi médiát.