Elképesztő mennyiségű újratervezés után most végre úgy tűnik, Magyarországra látogat a gyorsasági motorversenyzés mindkét csúcsrendezvénye.
Mi történt? Hosszú huzavona után végre biztosnak látszik: 2025-ben két gyorsasági motoros világbajnokság is Magyarországra jön, MotoGP mellett Superbike futamot is rendezni fognak a Balaton Park Circuiten. Nem ez lesz az első alkalom, ugyanis a Hungaroring 1988 és 1990 között a Superbike világbajnokságot, 1990-ben és 1992-ben a MotoGP-t látta vendégül.
Jövőre viszont nem a mogyoródi pályára viszik a versenyt, hanem a tíz évnyi előkészítés és építkezés után tavaly átadott Balaton Park Circuit. Az előzetes hírek szerint a magyar Superbike fordulót 2025. július 25-27-én, míg a MotoGP futam augusztus 22-24. között fog zajlani.
Melyik micsoda?
A Superbike szintén egy gyorsasági motoros világbajnokság, ám míg a MotoGP-n prototípus versenygépekkel mennek, addig a Superbike versenygépei szériamotorokon alapulnak. Autós párhuzammal élve a MotoGP olyan, mint a Formula-1, a Superbike pedig a TCR World Tour motoros megfelelője.
Hosszú út vezetett addig, hogy a Formula-1 mellé visszatérjen a MotoGP, nem túlzás ezt egy kormányokon átívelő álomnak nevezni, az elmúlt tizenöt évben többször is nekifutottunk.
Első felvonása: Sávoly
Miután 2007-ben Talmácsi Gábor megnyerte a 125-ös világbajnoki címet, Magyarországon rendkívül népszerű volt a MotoGP. Ennek a lendületében kezdték 2008-ban építeni Sávoly mellett a Balatonring pályát azzal a céllal, hogy 2009 őszén már MotoGP futamot rendezhessenek. A projekt költségének a nagy részét a spanyol Sedesa Investment Group állta volna, ám jelentős állami segítséget kaptak volna a magyar kormánytól. A projekt végül csődbe ment, a pálya nyomvonalát mára gaz és nyárfák borítják. Hogy mi lesz a 200 hektáros terület sorsa, azt nem lehet tudni, de egy biztos: világbajnoki futamot soha nem fognak rendezni rajta.
Második nekifutás: Hajdúnánás
Már 2019-ben felröppent a hír, hogy Palkovics László innovációs és technológiai miniszterként ismét Magyarországra hozná a MotoGP-t. Nem sokkal később, 2020 tavaszán jelentették be a hajdúnánási MotoGP pálya építését, azzal a szándékkal, hogy már 2023-ban futamot rendeznének rajta. 2021-ben már arról volt szó, hogy 10 szezonra szerződne a Dornával, a versenysorozat jogtulajdonosával a magyar kormány.
A hajdúnánási projektet végül négymilliárd forint elköltése után Lázár János függesztette fel 2023-ban.
Hajdúnánás elkaszálása után ismét szóba került a Hungaroring, mint potenciális helyszín, mely egy alapos átépítés után alkalmas lenne motoros világbajnoki futamok rendezésére. A Hungaroring felújítására és átalakítására a kormány 80 milliárd forintot hagyott jóvá.
Rövid kitérő: MotoGP helyett Superbike VB
Nem sokkal a balatonfőkajári Balaton Park Circuit átadása után ismét előkerült a hazai gyorsaság világbajnokság témája. 2023 őszén a Speedweek.com motorsport szakoldal számolt be arról, hogy a Dorna szerződést kötött Magyar Motorsport és Zöld Mobilitás Fejlesztési Ügynökséggel, a HUMDA-val, melynek értelmében 2024-ben a Balaton Park Circuit tartalék helyszínként kerül be a MotoGP naptárába, illetve még abban az évben Superbike világbajnoki futamot rendeznének rajta, majd 2025-ben a MotoGP is megérkezne a Balaton mellé.
Végül a MotoGP hivatalos oldalán is beígért 2024-es magyar Superbike futam nem valósult meg, a pálya ugyanis nem teljesítette határidőre a versenyrendezés feltételeit. Noha 2023-ban azt is vizsgálták, mi lenne, ha a MotoGP-nek a Hungaroring, a kisebb presztízsű és olcsóbb Superbike-nak pedig a Balaton Park adna otthont, végül az mindkét versenyt a Balaton Parkba jelentették be.
A 2025 futamok
A HUMDA és a Dorna Sports 2019. augusztusában ültek le először tárgyalni, onnan jutottunk el odáig, hogy megtörtént a bejelentés, és van konkrét időpont a futamokra. Felmerült, hogy jövőre akár magyar versenyzőt is láthat a közönség, a HUMDA által évek óta támogatott Farkas Kevin neve merült fel, mint a rendező országot szabadkártyával képviselő versenyző. Természetesen nem a MotoGP kategóriában mutatkozhat be, hanem Moto3-ban vagy Moto2-ben.
Walterné Dancsó Andrea, a Balaton Park Circuit operációs igazgatója elmondta, hogy a pályának kiegészítésekre van szüksége ahhoz, hogy megfeleljen a MotoGP igényeinek. Három helyen módosítani kell a nyomvonalat, a bukótereken módosítani kell, illetve újakat létrehozni. Idén októberben kezdődnek az munkálatok, és március végére, április elejére ígérik a befejezést.
Mobillelátók elhelyezésével 40 ezer ülőhelyet tudnak kialakítani a pályán, így akár 120 ezer néző is megfordulhat a versenyhétvégék során.
Költségek
A Dornával kötött szerződés szerint a MotoGP rendezési joga 9 millió euró (3,5 milliárd forint), míg a Superbike-é ennek körülbelül a tizede, vagyis nagyságrendileg 350 millió forint, megkérdezett szakértők szerint ez egyébként a rendezési jogok listaára, a Dorna nem adott csoportos kedvezményt a két sorozatra. A HUMDA és a Dorna 2024-ben tíz évre állapodtak meg, amit idén a 2025-2034 intervallumra módosítottak.