Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Kínában építenek okosparkolókat magyarok: 10 ezer parkolóról megállapodtak, 100 ezer a cél

Emőri Gábor és az Eximbank alapokat kezelő társaság 1,5 milliárdért szerezte meg a technológiát tulajdonló társaság 75%-át. Kínában már koncesszióhoz is jutottak: 100 ezer parkolóhelyet akarnak üzemeltetni, a tizedéről már aláírtak egy megállapodást. 

Többségi tulajdont szerzett a GB & Partners közreműködésével a magyar fél abban a kínai projekttársaságban, amely 10 ezer „okos parkolóhelyet” épít és üzemeltet 20 évig a Jiangsu tartománybeli Yangzhong városban – tudatta a GB & Partners szerkesztőségünkkel.

Gubiczáék mellett Emőri Gábor is a cégben

A Gubicza Ágoston és Boris Mihály nevével fémjelzett GB & Partners alapkezelő menedzseli az állami Eximbank 16 milliárdját két befektetési alapon keresztül (itt írtunk arról bővebben, hogyan jutottak a forráshoz). Ezek egyike az exportösztönző tőkealap, mely korábban befektetett az intelligens parkolási megoldásokat fejlesztő EPS Global Zrt.-be. Az EPS Holding Kft-n keresztül, nemcsak az Exim-pénzt kezelő Gubiczáék, hanem Emőri Gábor is tulajdonos lett a társaságban (az E-Milorg Kft-n keresztül).

Emőri a Forbes milliárdos listáján is szerepel, 33,4 milliárd forintos vagyonnal, az érdekeltségébe tartozó i-Cell Mobilsoft az autópálya e-útdíjrendszerének (HU-GO) kifejlesztője és üzembentartója. Szerepe azért is érdekes, mert korábban tulajdonos volt az Első Mobilfizetés Elszámoló (EME) Zrt-ben, mely 2011-ben került egy másik milliárdos, Varga Zoltán tulajdonába. A mobilparkolást üzemeltető vállalkozás alól a kormány 2013-ban hozott döntése húzta ki a piacot (a mobilfizetés közszolgáltatás lett). Miközben Varga elvesztett egy fontos piacot, Emőri vállalkozása elvállalta az e-útdíj beveztését lehetővé tevő HU-GO lefejlesztését, lehetetlenül rövid határidővel. Még ha a rendszer kisebb botránnyal is indult, el tudott startolni, ami rengeteg plusz bevételhez juttatta a költségvetést 2013-ban (a különböző EU-s eljárások miatt erre akkor nagy szükség volt). Emőri azóta több állami tenderen sikerrel pályázott, a HU-GO-val keresett vagyon egy részét pedig ingatlanba fektette.

A mostani befektetése – az Exim-alapok kezelőjével együtt – azonban profilban is nagyon illik  hozzá. Az öt éve alapított EPS Global Kínát célozta meg, most fontos mérföldkőhöz érkeztek.

1,5 milliárdot toltak be

A rohamosan fejlődő motorizáció és az ipari urbanizáció komplex kihívások elé állítják az egyre nagyobb lélekszámú kínai városokat. A közösségi közlekedés fejlesztése mellett a gépjárműpark irányítása és a parkolási helyzet tartós megoldása egyre kiemelkedőbb jelentőségű feladat az 1,3 milliárd lelket számláló ország számára. Az EPS Global Zrt. partnerével, a ZTE kínai telekommunikációs vállalat közlekedéstechnológiai leányvállalatával alapított vegyesvállalatot, a ZTE EPS Smart Parking Company Limited-et, mely intenzív piacelőkészítés után 2016 márciusában 20 éves koncessziós jogot nyert el a Jiangsu tartománybeli Yangzhong városban, összesen 10 ezer okosparkolót építenek és üzemeltetnek.

A projekt megvalósításához jelentős saját tőkére volt szüksége a magyar anyavállalatnak, amit a GB & Partners 1,5 milliárd forinttal finanszírozott az általa kezelt EXIM Exportösztönző Tőkealapból.

Az alap ennél többet nem fektethet egy társaságba (ezt a pályázatban vállalták), a befektetésért cserébe Emőri Gáborral együt a vállalkozás 75%-át szerezték meg.

A projekt első fázisa túljutott a kivitelezésen és a rendszerintegráción. Jelenleg a használatba-vételi eljárás és a rendszer próbaüzeme zajlik, amely hamarosan lezárul és elindul Kína első PPP smart parking projektje – írja az alapkezelő közleménye.

A gyorsan fejlődő város teljes területét lefedő projekt keretében a ZTE EPS kiépítette azt az új parkolási infrastruktúrát, amely a speciális szoftveren és szerverparkon túl, egy modern irányítóteremből és intelligens jelző- és érzékelő rendszerből áll.

További 90 000 okos parkolóhely kialakításáról írt alá megállapodást Deng Hua úr a ZTE ITS elnöke Törő Csabával, a GB & Partners Alapkezelő által delegált képviselővel, az EPS többségi tulajdonosának ügyvezetőjével. A konzorcium négy kínai városi önkormányzattal előrehaladott tárgyalásokat folytat, így hamarosan várható a következő koncessziós megállapodások megkötése, melyhez a felek további 20 millió euró finanszírozásban állapodtak meg.

Mit lehet tudni a technológiáról? 

A Jiangsu tartománybeli Yangzhong városban található parkolóhelyek a föld mágneses mezejét érzékelő és jelző szenzorokkal kerültek felszerelésre, így a rendszer mindig tudja és jelzi, mely parkolóhely foglalt és melyik szabad. A ZTE EPS mobil applikációjának térképes felületén és a városban elhelyezett 39 LED technológiával működő intelligens forgalomirányító táblán az autóvezetőket a rendszer a szabad parkolóhelyekhez irányítja.

Az EPS szoftverrendszerébe integrálását a két legnagyobb felhasználó számmal rendelkező kínai mobil applikációt, a 650 millió felhasználó által használt WeChat-et és a szintén rendkívül népszerű Alipay-t.

A ZTE EPS a Yangzhong-i parkolási rendszerbe kötött 25 darab jelentős városi parkolási létesítményt (pl. két kórház, bevásárlóközpontok, önkormányzati ügyfélszolgálatok), így az autóvezetők egy felületen (mobil applikáción) minden parkolási adathoz hozzáférnek és ezen keresztül intézhetik parkolási ügyeiket is (pl. parkolási díj fizetését).

 

 

"Minden értelmes ember önfejűnek tűnik időnként."