Kihívójára találhat idén a Tesla. Vagy pontosabban kihívóira, Kína elektromos autó-gyártóinak garmadájának személyében. Keleten egyre növekvő kínálattal és megfizethető árakkal igyekeznek elnyerni a vásárlók kegyeit és betörni az európai, valamint az amerikai piacra is.
Az elmúlt években az elektromos autók, azaz az EV-k piaca hatalmas fejlődésnek indult, mivel az egyre jobban fenyegető globális felmelegedés sürgető problémája lassan az autógyártókban is megindította a cselekvés gondolatát.
A legtöbb márka hibrid, vagy teljesen elektromos járműveket is felhelyezett a palettájára, amelyek többsége már létező, hagyományos üzemanyaggal működő modellek elektromos hajtással felszerelt változata. Vannak olyan gyártók, amik csakis elektromos autók fejlesztésére szakosodtak: a legismertebb ezek közül természetesen a Tesla.
Azonban rengeteg márka létezik, amelyekről alig hallani, hiszen Elon Musk cége erősen dominálja a piacot. A Teslának viszont hamarosan kihívója akadhat, nem is csak egy, hanem több cég is egyszerre léphet színre.
Nem véletlen, hogy Kína tucatnyi elektromos autógyártó cégnek ad otthont, a világ egyik legnagyobb EV-piacáról beszélünk. Ezek a cégek pedig idén ringbe szállhatnak az eddig Tesla által vezetett versenyben.
Az év embere
Az élő Tony Stark: Elon Musk, aki rengeteg pénzből hozott létre egy olyan birodalmat, amely megmentheti a Földet a pusztulástól. Vagy ha mégsem, az életünket mindenesetre megkönnyítheti, amíg mi folytatjuk a pusztítást. A Times 2021-es Év Emberének egyetlen mondata is elég ahhoz, hogy bezuhanjon az egyik kriptovaluta és hatalmasat ugorjon egy másik.
Viszont amit Musk a Teslával elért, az valóban új utat nyitott az autógyártásban. A modellek valóban jól felszerelt gépek, az elektromos hajtásnak köszönhetően másodpercek alatt gyorsulnak és több mint 600 kilométert bírnak egy töltéssel.
Mégis, a Tesla sikere a külcsínyben rejlik.
A Roadster 2018-as űrkilövése és a Cybertruck kődobálós bemutatója remek hírverés volt, a mostani modellek pedig ezernyi olyan funkciót rejtenek, amelyekre a mai vevő rögtön odakapja a fejét: ezt bizony látni kell. Önvezetés és sávtartás, a fedélzeti számítógépen játékokat lehet játszani, vagy épp kandallófényt lehet varázsolni, ha a hangulat úgy kívánja. Mindezt nagyjából 35 millió forintért.
Persze vannak, akiknek megfizethető ár, de az átlagember számára a Tesla elérhetetlennek bizonyulhat, sőt: feleslegesnek is, hiszen néhány év elteltével a szervizdíjak is belépnek a képbe, így egy ilyen összegért autót venni értelmetlen. Viszont így az utakon maradnak a húsz-harminc éves járművek, benzingőzt eregetve az égbe, áthúzva ezzel Musk álmát egy szebb, zöldebb jövőről.
Erre a problémára kínálhat megoldást Kína.
Olcsó, pici villanyautó
Kínában az EV-piac nagy népszerűségnek örvend. Az országban rengeteg gyártó létezik, akik elektromos autókra szakosodtak, olyan, főképp az ázsiai felhasználók részére tervezett kisautókat kínálva, amelyek életmentő alternatívát jelenthetnek a szmogos, zsúfolt utakon.
A piacra azonban egyre több külföldi vállalat is betette a lábát, akik igyekeznek új tereket meghódítani és felvenni a versenyt az EV-technológiát még csak épp befogadó ázsiai térségben. Köztük van a Volkswagen és a Tesla is – utóbbi eladásainak 22,6 százalékát a kínai piacnak köszönheti.
Nem meglepő, hogy a kínai kormány nem igazán örül a külföldi vállalatoknak, és ez korábban sem volt másképp. A helyzet azért változhat idén, mivel lejár az a határozat, amely harminc éve igyekszik visszaszorítani az európai és amerikai importmárkákat a kínai piacról, írja a Bloomberg.
A határozat megkötötte a külföldi gyártók kezét azzal, hogy csak egy belföldi partnercégen keresztül hozhattak létre szalonokat és akikkel a tőke minimum 50 százalékát meg kellett osztaniuk. A határozat lejártával a külföldi gyártók érdeklődése azonban megnőtt a kínai piac iránt, bár egyelőre még mindig az olcsó kisautók dominálnak.
A CNBC rangsora alapján 2021-ben Kína legjobban fogyó villanyautója a mikroautónak becézett Hongguang Mini volt, amelyből a cég félmillió példányt adott el, maga mögé utasítva a BYD-t és a Teslát is. Ez a fentiek alapján nem meglepő, mivel az autó egy három méter hosszú és másfél méter széles doboz, amely remekül elfér Kína tömött útjain és belvárosaiban. De mi a helyzet a második helyen befutó BYD-vel?
Build Your Dreams vagy Tesla?
A BYD 1995-ben alakult, a mobiltelefon-akkumulátoroktól kezdve a buszokon és vonatokon keresztül a villástargoncákig minden megtalálható weboldalán, miközben lassan harminc év alatt Kína egyik legnagyobb vállalatává nőve ki magát. Emellett import terén is erős, az Egyesült Államokban elektromos autóbuszaival sikerült megvetnie a lábát, az elmúlt pár évben azonban az autóit igyekszik bejuttatni a piacokra.
A CNBC tavalyi listájának második helyét Qin nevű szedánjával szerezte meg, amely elektromos családi autóként játszi könnyedséggel megállhatná a helyét az európai piacon is, mivel kezdő ára 184 ezer jüan környékén mozog, amely nagyjából 9 millió forintnak felel meg.
Ez nem keveset nyomhat a latban, amikor a piacon a teljesen elektromos autók kínálata a szedán-vonalon csak a Mercedes, a Tesla vagy akár a Polestar luxusautóit tudja ajánlani.
A BYD azonban nem csak az otthoni ringben akar küzdeni, hanem az amerikai és európai piacot is célkeresztbe vette, és egyre inkább növekszik. Az Investor’s Daily Business összehasonlításában az amerikai piacot domináló Tesla eladásai a tavalyi utolsó negyedévben meghaladták a 300 ezres példányszámot. Ezzel szemben a BYD novemberben 91 ezer, decemberben pedig 93 ezer járművet értékesített, amely a Tesla számaihoz képest nem tűnik soknak, viszont a cég egy évvel azelőtti mutatóihoz képest hatalmas ugrás: ez a szám 2020 decemberének eladásaihoz képest 218 százalékos növekedést jelent.
A 93 ezer jármű több, mint 50 százaléka, 48 ezer jármű teljesen elektromos meghajtású, amely 155 százaléka a tavalyi eladásoknak.
Az idén nyíló új Tesla üzemeknek a texasi Austin, Európában pedig Berlin fog otthont adni. Ezek a Gigafactory-nak nevezett szupergyártósorok az új Model Y gyártását fogják növelni. A cég emellett sanghaji gyártósorának kapacitását is növelni akarja. Ezzel szemben a BYD egy sajtótájékoztatón kifejezte igényét, miszerint idén 1,1-1,2 millió modell gyártását szeretnék elérni. Ebből 600 ezer lenne elektromos autó.
A BYD három új üzemet is nyitni fog még 2022-ben, amely összesen másfélmilliós modellszámot jelenthet.
Új szín a piacon
Az amerikaiak szabadidő-autó, vagyis SUV-őrülete egyre inkább elhatalmasodik minden gyártón és piacon, melynek eredménye, hogy a márkák kínálata egyre inkább leszűkül a személyautók és terepjárók funkcióit ötvözni kívánó kategóriára. Az autók kinézete lassan csak a márkajelzésben tér már el egymástól.
Az Államokban ez odáig fajult, hogy a Ford 2018-ban bejelentette, befejezi a személyautók gyártását, helyette a tomboló pickup és SUV-hullámokat lovagolja meg teljes erővel.
Minden szedán gyártását leállították, az USA-ban a Fusion és Taurus modellek, európai piacukon a Mondeo, a Focus, sőt, a kisautónak számító Fiesta is a vágódeszkára került. Szintén 2018-ban a General Motors is bejelentette, hogy befejezi az ötvenes évek óta élő Chevrolet Impala gyártását.
Az amerikai szedánok helyét átvették az olcsóbb japán és az egzotikusabbnak számító német márkák, ahogy a belföldi gyártók az SUV-k felé fordították a figyelmüket. Európában is hasonló a helyzet: a Mercedes, a BMW és más nagy múltú cégek új kihívókra találtak a japánok személyében. 2021-re pedig az elektromos piac és a lassan második Detroittá váló Szilícium-völgy lett a jövő kulcsa.
A Teslát olyan amerikai start-up cégek megjelenése követte, mint a Rivian vagy a Lucid, akiknek kínálata csak EV-kből áll.
Felmerülhet a kérdés, hogy Kínának mégis hol lehet helye ezeken a piacokon, tekintve, hogy az amerikai-kínai kapcsolatok nem éppen a békességükről híresek – Európában pedig annyi gyártó kísérletezik az elektromos hajtással, hogy a két-három nagyobb kínai cég melletti kisebb vállalatok helyét lehetetlen elképzelni egy ennyire telített piacon.
Mégis, a kínaiaknak olyan erősségeik vannak, amelyek segítségével új színt hozhatnak a sematikus kinézetű SUV-piacra. Legnagyobb előnyük az amerikai márkákkal szemben az ár és fenntarthatóság lehet. Ahogyan a japán és dél-koreai márkák megjelentek, most Kína is hasonló módon válhat tényezővé az elektromos piacon. A Tesla gazdagoknak kijáró technológiája és luxusa a legnagyobb visszatartó erő az átlagember számára, tekintve, hogy legtöbbünk nem rendelkezik 35 millió forinttal, amelyet csak az autó megvételére fordíthatnánk, nem beszélve a fenntartásról.
A BYD, a Xpeng vagy a Nio alternatívát nyújthatnak, mivel egyrészt alkalmazkodva a piac akaratának palettájukon találhatunk SUV-ket, viszont szedánok és családi autók is szép számmal akadnak. Mindezt a Tesla árainak feléért vagy harmadáért lehet megkapni.
Persze itt nem várhatjuk, hogy a fedélzeti számítógépen majd netflixezhetünk, de egy autó esetében talán nem is ez a fontos.
A Bloomberg számolt be arról, hogy a Nio idén dobja piacra második szedánját, amelyet konkrétan a Tesla Model 3 riválisának szánt, emellett állásokat hirdet San Joséban. Ez azt jelentheti, hogy a vállalat a Szilícium-völgyben szeretne székhelyet létesíteni. A CNBC arról számolt be, hogy a Xpeng a svéd, dán és holland piacokon igyekszik megvetni a lábát, miután 2020-ban sikeresen bejutott Európába Norvégián keresztül, a Nioval és a BYD-vel egyetemben.
Bejuthat Kína a piacra?
Kína egyre erősödik az autópiacon és cégei okosan lovagolják meg a járműipar trendjeit, legyen szó az SUV-lázról, vagy az egyre fontosabbá váló EV-kérdésről. Fontos az is, hogy az autómárkák már rég nem nemzetekhez kötődnek, hiszen cégösszevonások soráról hallhattunk az elmúlt évtizedekben, akár pénzügyi problémák miatt, vagy épp a márkanév megmentése érdekében. Így például az MG valaha volt brit sportautói gyártása mögött a SAIC Motor áll, aki a The New York Times szerint Kína egyik legnagyobb autógyártója. Hasonló módon a Volvo és az EV-vonalat erősítő Polestar leányvállalata, a Geely kínai cég tulajdonában áll, amely hamarosan a Renault-val fog közös zöld autókat gyártani, írja a Clean Technica.
A kérdés tehát nem az, hogy bejut-e Kína az európai és amerikai piacokra, hiszen ez már megtörtént.
Sokkal fontosabb az, hogy mennyire fog tényezővé válni és jelenthet-e valós konkurenciát Musk számára? Az elektromos autók széleskörű terjedése kulcsfontosságú a globális problémák enyhítésében – és mivel emberből vagyunk, a pénztárcánk jelentősen befolyásolja majd, hogy milyen autót választunk.
Eddig a kínálat olcsó, kicsi villanyautókból és a Teslából állt, de a kínai márkák megfizethető, fenntartható, kényelmes és gyors járművekkel szolgálhatnak, amiknek nem mellesleg az alakjuk sem egy kenyérpirítóra hasonlítanak.
Tauber Ákos
A vendégszerzők nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.
Borítókép: Tesla Model S. Fotó: Tesla.com