Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Ki ez az új Elon Musk?

38 éves, vegán, kiskora óta autóőrült, vagyonát már egy hónapja is 3,4 milliárd dollárra becsülte az amerikai Forbes, pedig Rivian nevű cége még épp csak megkezdte az elektromosjármű-gyártást és most lépett az amerikai tőzsdére. Robert RJ Scaringe sokéves útkeresés után, bizonyított üzleti modell nélkül, de a befektetők nagy bizalmával 2021 legnagyobb részvénykibocsátásán van túl.

A mérnök apa gyerekeként Floridában felnőtt Scaringe már egész kiskorában autómániás volt, most pedig a hangzatos címkéket kedvelő sajtó egyre többször Elon Musk kihívójaként emlegeti.

Cégét, a Riviant már most „Tesla-gyilkosnak” titulálja, az általa gyártott járműveket – amelyekből az első darabok csak néhány hónapja gördültek ki az Illinois állambeli gyárból – „a pickupok és terepjárók Teslájának”.

Elon Musk és Robert RJ Scaringe abszolút értelemben vett üzleti teljesítménye ma még aligha összemérhető, de a befektetők és a piac láthatóan szeretik az új Musk sztoriját. És például az olyan párhuzamokat kettejük karakterében, minthogy Scaringe ugyanúgy a munkájának él, mint Musk, és legalább annyira kedveli a szokatlan kommunikációs megoldásokat, mint ő. Kerüli a sajtóközleményeket, miközben elevenen használja a közösségi csatornákat.

RJ Scaringe a Rivian székházában // Fotók: Rivian

Minden érdekli, ami mozog

A Businesschief.com portréja szerint Scaringe első nagy projektje a szomszéd garázsában zajlott, ahol segített újraépíteni egy Porsche356-ost, de most harmincasként is azt vallja, hogy igazából minden érdekli, ami mozog.

Korábban gyakran járt evezni a floridai Rivian folyóra, de ma is szenvedélyes természetjáró és biciklis, és mellesleg az is tudható róla, hogy vegán. Az amerikai Forbes korábban azt írta róla, tervezi, hogy a Rivian gyárával szemközti farmon növényeket termeszt, hogy munkavállalói mindig egészségesen étkezhessenek.

Soha nem volt más terve, mint egy saját autómárka. Gimnázium óta ezen dolgozik, majd miután kijárta az MIT-t és ott doktorit is szerzett, 2009-ben megalapította a cégét alig húsz emberrel. Konkrét autóterveit azóta többször lesöpörte az asztalról, hogy teljesen új irányokat keressen:

először nagy teljesítményű, de kis fogyasztású és megfizethető sportautót akart tervezni, később drága és exkluzív szuperautót, majd ráfordult a robusztus, de hatékony pickupokra.

Cége neve is folyton változott – a Mainstream Motors előbb Averra, majd Rivian lett – végül az utóbbiban találta meg a műszakilag és üzletileg is vonzó megoldást, ami már a befektetők figyelmét is felkeltette.

Feleség, 3 gyerek, 4 kerék és több ezer munkavállaló // Fotó: Rivian

A szülők kölcsöne és Jeff Bezos pénze

Az útkeresést a családi büdzsé is jócskán megérezte. A szülők házára is jelzáloghitelt kellett felvenni, hogy finanszírozni tudják az első évek kudarcos fejlesztéseit, majd jött az elektromos pickupok és SUV-k ötlete és vele a Ford Motors és Jeff Bezos Amazonja – előbbi 14, utóbbi 22 százalékos részvényese lett a Riviannak (a tőzsdei kibocsátás után 12 és 20).

2018-as bemutatkozása két Rivian prototípussal az LA Auto Show-n nagy visszhangot váltott ki. Azonnal beindultak a megrendelések (2021 szeptemberig közel 50 ezer járműre), és Scaringe két hónappal ezelőtt valóban debütált az első elektromos és félig önvezető pickupokkal.

Az R1T pickup modellje // Fotó: Rivian

A cég közben a kezdeti húsz főről mostanra hatezerfős vállalattá nőtt, és a tőzsdei kibocsátást megelőző években 3,1 milliárd dollár befektetést húzott be.

Az év IPO-ja

Ezt tetézte most meg az év tőzsdei részvénykibocsátása, amelynek során Scaringe 11,9 milliárd dollárnyi forrást tervezett bevonni. A részvényenként 78 dollárra beárazott IPO alapján a Rivian piaci értékét így 68 milliárd dollárra várták, amivel megközelíti a legnagyobb amerikai autógyártók piaci értékét.

A részvények azonban a szerdai első tőzsdei nap reggelén azonnal meredek emelkedésbe kezdtek, 43 százalékos pluszban nyitottak, és végül 29 százalékos pluszban zártak. A cég piaci kapitalizációja így 91 milliárd dollárra ugrott a NASDAQ-ra lépés utáni első percekben, és kicsit lejjebb, de így is 86 milliárd dolláron állt meg az első tőzsdei nap végén, ami azt jelenti, hogy

a Teslától ugyan fényévekre van (Musk cége 1000 milliárd dollárt ér úgy, hogy a napokban jókorát esett is), de már többet ér, mint a Fordé (79 milliárd dollár) és a General Motorsé (85 milliárd dollár).

Ez elég nagy szó ahhoz képest, hogy a Riviannak alig van még eladott terméke és bevétele – vesztesége a harmadik negyedévben a várakozások szerint 1,28 milliárd dollár lesz, árbevétele valahol nulla és 1 millió dollár között.

Bizonyított üzleti modell helyett egyelőre ígéretes üzleti potenciált tud felmutatni. És persze megrendelésállományt: a kibocsátási tájékoztató szerint az átszámítva 21 millió forintról induló R1T pickupra és a legalább 22 millióba kerülő R1S SUV-re 55 400 darabos előrendelése van, amit 2023-ig terveznek teljesíteni.

Az Amazon is Rivianokkal akar szállítani

A céget befektetői oldalról is segítő Amazon is leadott egy 100 ezer darabos megrendelést, hogy elektromos furgonokkal szállíthassák a csomagokat, ennek legyártását 2030-ig vállalták. A Rivian közlése szerint egyébként erre megvan a kapacitásuk: Illinois-i gyárukban évente akár 150 000 járművet is le tudnak gyártani.

Nyitókép: A Rivian modelljei // Rivian

Oszd meg!