A cseh Tomas Cupr cége, a Rohlik.cz mindössze másfél évvel ezelőtt jelent meg a magyar piacon, és a magyar leányvállalat, a Kifli.hu ma már 200 futárral napi 4000 megrendelést szállít házhoz. De hol van a raktáruk? És hogy néz ki belülről?
Egyszer rendeltem házhoz az egyik nagy szereplőtől. Még jóval a járványhelyzet előtt, normál világ volt. Eddig ez nem is volna túl érdekes, de aztán az történt, hogy az egyik termék elfogyott, amit kicseréltek egy másikra. Ez sem volna túl érdekes, de erről elfelejtettek szólni, és ha nem nézek rá a számlára, talán fel sem tűnik a dolog.
A számlán ezrekkel volt több, mint amikor leadtam a rendelést, az eredeti terméket majdnem háromszor drágábbra „sikerült” cserélni, nagyjából mintha párizsis zsemlét kérnék az iskolai büfében és lazacos bagelt kapnék.
A legkisebb is számít, ugyebár, szóval természetesen azonnal eldöntöttem, hogy az ilyen kis béna trükkökkel engem nem tudnak átverni, soha többet nem rendelek tőlük, még akkor sem, ha a karanténban egy hónapig rizst kell ennem zabbal.
Ez a történet elég is volt ahhoz, hogy ne induljanak jól nálam a kiszállítós cégek, függetlenül attól, hogy amatőr bénázásról vagy béna kis trükközésről volt szó. És most szándékosan nem is fogok arról írni, hogy a Kifli mennyire másképp csinálja, legalábbis, amit eddig láttam belőle.
Korlátlan fizetett szabadsággal csábítaná magához a jó munkaerőt a Kifli.hu
Maradjunk a tényeknél: a cseh cég alig másfél évvel ezelőtt jelent meg nálunk, jelenleg 200 futárral napi 4000 megrendelést szállít házhoz, és időközben megjelentek már a szlovák és a német piacon is. (A cégről és alapítójáról a Forbes magazin 2019. októberi számában írtunk először, azóta terjeszkednek.)
Vannak gyerekek, akiket a tűzoltóautók, másokat az űrhajók vagy épp a raktárak érdekelnek, valaki kinő belőle és valaki sosem. Engem is érdekeltek a tűzoltók, meg az űrhajók, de még ennél is jobban, hogy mi van a raktárak belsejében? Kívülről egy fémdoboz, de hogy néz ki belülről? Milyen rendszerben dolgoznak benne, vonalkódokat használnak vagy kiragasztott A4-es lapokat? Ki tudja úgy innoválni a rendszert, hogy a lehető leghatékonyabban működjön a dolog?
A karácsonyi hajrában Budapesten is elrajtolt csehek online szupermarkete, négy óra alatt ígérik a kiszállítást
Szóval csak úgy tobzódnak bennem a kérdések, úgyhogy elhatároztam, hogy bejutok egy ilyen raktárba. Annyi előnyöm azért volt, hogy felnőve nem kellett az éjszaka közepén betörnöm és még csak dolgozónak se kellett álcázni magam, szerencsére újságíróként ezek a kapuk legalábbis megnyílnak az ember előtt.
1106 Budapest, Jászberényi út 45.
Nem csak kifli van. De van az is.
Peter Klekner idén áprilisban vette át a cég ügyvezető igazgatói posztját. Anyai ágon kassai magyar, tökéletesen beszéli a nyelvet. Azt mondja, hogy a cégben az a jó, hogy bárki dob be egy ötletet, mindent úgy kezelnek, mintha a prágai cégközpontból jött volna. Élek az alkalommal, én például nem szeretnék olyan ételeket, amikben pálmazsír van, jó lenne egy ilyen szűrő. „Ez jó, ezt felírom” – mondja.
A magyar cég 2019 végén, négy hónap előkészítés után kezdte meg a működését, azóta innen, a Jászberényi útról látják el a vásárlókat. „A négy hónap nagyon rövidnek számít, most kilenc a standard, ha egy új országban nyitunk” – mondja Peter Klekner.
Kint közel 30 fok, bent már kabát kell.
Az átvételi területen 4 Celsius-fok a hőmérséklet, ahogy egyre beljebb megyünk, lesz egyre hűvösebb, aztán a pékségben pedig ismét meleg. A raktárokat ilyen zsilipek választják el egymástól. Minden alkalmazott teljesítményét mérik, amit ők is nyomon követhetnek a monitorokon.
A zöldség-gyümölcs részlegen még egész kellemes a klíma.
A húsoknál van a leghidegebb, mínusz 20 fok. Ez a rész van a legközelebb a kasszazónához.
Büszkék arra, hogy olyan kiváló minőségű magyar termékekhez is hozzá lehet jutni, mint a beregi csirke.
Vagy a Veresi Paradicsom.
A raktárban jelenleg tizenkétezerféle termék található az összesen 13 komissiózó zónában, amiből 4 hűtött, és a pékség szintén egy ilyen zónának számít. Ez a választék egyben komoly logisztikai kihívás is. A friss áru átfutási ideje 2 nap, a frissen szedetteké még ennél is kevesebb.
A sokféle áru átlagosan 9 napot tölt a raktárban, ebben benne vannak a friss zöldségek, gyümölcsök, valamint a legtovább tárolható szárazáruk és italok is. Ez a forgási sebesség egyedi az itthoni piacon. „A 15 nap még mindig nagyon jó” – mondják.
A hatékony működés miatt nagyon alacsony a kidobásra ítélt áru mennyisége. Mihályi Sándor operációs igazgató szerint ez a friss áruknál 2 százalék, a teljes forgalom arányában mindössze 0,9 százalék.
Sebestyén László fotósunknak alaposan föladták a leckét a sorok között villámgyorsan mozgó alkalmazottak. A sokadik próbálkozásnál csak ennyi hagyta el a száját: „Jégkorongot könnyebb fotózni, mint őket.”
„Nagyon jól megfizetjük őket” – mondja Mihályi Sándor arról, hogy miért a szemlátomást komoly tempó. Mivel mindenkit folyamatosan monitoroznak, a teljesítménybérnek itt tényleg van értelme, ezzel motiválni tudják a dolgozókat.
Rengeteg tanuló algoritmussal dolgoznak. Ezek még olyan szempontokat is figyelembe vesznek, mint az adott vásárló szokásai, a várható időjárás, vagy a naptárhatás. Ha például hosszú, nyári hétvége közeleg, több sör és grillkolbász fogy.
Eleinte kedvesen köszönünk, de nem sokan köszönnek vissza, amit a sietséggel sem tudunk teljesen magyarázni. Később a magyar-ukrán-angol nyelvű feliratok igazítanak útba minket. Egy nap két műszakban dolgoznak, és forgalomtól függően 200 és 400 között van a munkában lévők száma, arányaiban fele magyar és fele ukrajnai.
Miután beérkezik a rendelés, a polcokról kosarakba kezdik gyűjteni az árukat, félóránként átlagosan százféle terméket. A szektor átlaga ugyanúgy látszik a kijelzőkön, mint a többi fontos adat. Egy vásárlói rendelés a begyűjtéstől a kasszázásig mindössze 15 perc alatt átfut a rendszeren.
Ritka pillanat, egy ülő alkalmazott.
A pékségben fél 3-kor indul a nap, a többiek fél 5 és 23 óra között dolgoznak. Amikor ott jártunk, azt mondják, várhatóan 3500 rendelést teljesítenek, eddig a 4400 volt a napi rekord.
A kasszazónában a legnagyobb a forgalom. Itt találkoznak a különböző szektorokból összegyűjtött áruk, majd kerülnek be a papírzacskókba.
Ez most még kézi szkennerrel történik, de szeptembertől átállnak majd a mérlegelésre. Ezek a szuperérzékeny és drága mérlegek még tovább gyorsítják a folyamatot. Az átlagos vásárlói kosárba 24 termék kerül.
A futárok itt találkoznak először az árukkal.
Majd rakják be őket a kocsikba. A papírzacskóknak körülbelül harmada jut vissza hozzájuk, közel napi 1 tonna. Ezt konténerekben gyűjtik, és egy szerződött partnerük kétnaponta elszállítja.
A 13 zóna adatai közül mindent real-time látnak, ami az egyensúly miatt fontos, hogy nagyjából minden egyszerre érkezzen a kasszazónához. Fontos, hogy a zóna ne legyen túl nagy, hogy ne kelljen sokat gyalogolni, de túl zsúfolt se legyen. Ha nem így történik, könnyen borul a rendszer.
Peter Klekner és Mihályi Sándor a nap elején fogadni szoktak, hogy aznap hány rendelés érkezik be. Jövőre nyílik a budai bázis, mire a cikk megjelenik, már a pontos helyszínt is tudják.
Fotók: Sebestyén László / Forbes