A ruházati kiskereskedelmi láncok rangsorában szép csendben Magyarországon is piacvezetővé lépett elő a Lengyelországban a héten tőzsdére menő Pepco, amely a koronakrízis alatt is intenzíven terjeszkedett, méghozzá egyáltalán nem online. Nagyon úgy tűnik, ők lesznek az új H&M, legalábbis Kelet-Európában tekintélyes piaci részesedést hasítottak ki maguknak az utóbbi években.
Ma vezetik be a varsói tőzsdére a Magyarországon is jelenlévő Pepco csoport részvényeit, ebből az apropóból a Euromonitor londoni piackutató vállalat adott ki egy kommentárt a dél-afrikai tulajdonú kiskereskedelmi lánc utóbbi egyéves teljesítményéről.
A cégcsoport három márkával van jelen az európai piacon, ezek a Pepco, a Poundland és a Dealz, a húzómárka forgalmi szempontból a Magyarországon is jelen lévő Pepco. Bár bevételük nagy része ruházati eladásokból származik, folyamatosan jelennek meg náluk új termékkategóriák, például a babáknak szánt termékek és lakberendezési dolgok.
Nem csak az online-nal lehet túlélni
Összesen 14 országban majdnem 2300 üzlettel működnek (Magyarországon majdnem 200), és a Euromonitor adatai szerint Kelet-Európában a H&M után a második legnagyobb bevételt könyvelhették el 2020-ban. Fő piacukon, Lengyelországban pedig 16 százalékos piaci részesedéssel (ami fő konkurensük, a H&M részesedésének duplája) egyértelműen piacvezetők a ruházati kiskereskedelmi láncok rangsorában.
Az elemzés szerint az eladások alapján Magyarország mellett Szlovákiában, Romániában és Litvániában is piacvezető a Pepco, míg Lettországban második, Csehországban harmadik.
A ruházati kiskerláncok különösen megszenvedték a koronavírus miatti boltbezárásokat: a Euromonitor International számításai szerint globálisan 27 százalékkal estek vissza a bevételek ebben a szektorban, ennek megfelelően a legtöbb márkát kétszámjegyű forgalomcsökkenés sújtotta. A Pepco igyekezett gyorsan felvenni a fonalat és gyorsan odaállni a startvonalra az újranyíló gazdaságokban: csak 2020-ban 327 új üzletet nyitottak, és a krízis ellenére új piacokra – Olaszország és Szerbia – is beléptek. 2021-ben 400 új boltot nyitnának (ebből 310-et a Pepco brand alatt), folytatva a földrajzi expanziót; nemrégiben Spanyolországban is megjelentek.
A Pepco úgy vészelte át – láthatóan elég sikeresen – a koronavírust, hogy online értékesítési csatornáját nem fejlesztette, kizárólag a boltnyitásokra koncentrált.
A Euromonitor szerint a vállalkozás egy ilyen stratégiával is tud majd fejlődni, de az online értékesítés megkezdése is ígéretes lehetne számukra és akár kétszámjegyű növekedést is lehetővé tenne.
A Világgazdaság szerint a Pepco árbevétele a 2020 szeptember végén lezárt 2020-as üzleti évben ugyan 3 százalékkal, 3,5 milliárd euróra nőtt, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) azonban mintegy harmadára, 229 millió euróra zsugorodott, adózás előtti eredménye pedig csaknem 60 százalékkal esett vissza. Új üzleti évének első félévében 4,4 százalékos forgalombővülésről számoltak be, igaz, ez főként az intenzív terjeszkedésnek és az új egységeknek köszönhető, a már egy éve is meglévő üzletek forgalma 2,1 százalékkal csökkent a pandémia miatt elrendelt lezárások miatt.
Mától a Varsói Értéktőzsdén
Több elemző a Varsói Értéktőzsde idei legnagyobb dobásának nevezte a Pepco bevezetését. A Reuters korábbi beszámolója szerint a Pepco többségi tulajdonosa, a dél-afrikai Steinhoff konglometárum április közepén jelentette be, hogy tőzsdére menne, először a londoni tőzsde is szóba került, de végül európai bázisuknál, Lengyelországnál maradtak.
Érdekes szál a Steinhoffal kapcsolatban, hogy a 2017-ben könyvelési botrányba keveredett vállalatcsoport hat évvel ezelőtt a magyar Extreme Digitalba is bevásárolta magát (50,48 százalékos tulajdonos lett), de a magyar alapítók 2018-ban visszavették részesedésüket.
Extreme Digital: visszavásárolják részüket a magyar alapítók
A szerdai IPO-val a Steinhoff részesedése 78,9 százalékra csökken a Pepcoban. A részvények 40 zlotyin (3118 forint) árazták be, ami így 5 milliárd eurós árazást jelent a diszkont kiskerláncnak. Az első kereskedési napon délelőtt több mint 9 százalékos emelkedéssel, 43,6 zlotyin forogtak a Pepco-papírok.
Borítókép: Pepco