Ismét árcsökkentésbe kezdett az IKEA, amelynek kiskereskedelmi vezetője szerint az ellátási láncból származó megtakarításokat az árak csökkentésével adják tovább a vásárlóknak. Ennek eredménye már most látszik a forgalmon, pedig idén is erős évük volt. Újabb boltformátumokkal jönnek, és recesszió ide vagy oda, Kínában is terjeszkednek.
Miután 2023-as üzleti évét is elég erősen zárta az IKEA, most ismét árcsökkentésbe kezd, vagyis kiskereskedelmi vezetőjének Tolga Öncünek új területek után kell néznie, hogy hol lehet spórolni. Mert a mateknak nyilván ki kell jönnie. A Retaildetail kereskedelmi szakportál cikke szerint az újításokból ennek ellenére sem vesz vissza a svéd bútorfranchise: jönnek az új boltformátumok és javítanának a vásárlói élményen is.
Nagy szám: 41,7 milliárd euró
Az Inter IKEA Systems B.V. – amely az IKEA koncepció tulajdonosa és az IKEA franchise-tulajdonosa világszerte – októberben közölte, hogy frissen zárult üzleti évében az IKEA kiskereskedelmi forgalma mind a 12 franchise-csoportot magában foglalva elérte a 47,6 milliárd eurót. Az Ingka Csoport pedig a Forbes.hu-nak is megküldött közleményében azt írta, a részesedése a teljes forgalomból 90 százalék, a cég így 41,7 milliárd eurós IKEA kiskereskedelmi forgalomról adott hírt a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Ez 5,7 százalékos növekedést jelent 2022-höz képest.
IKEA-országok
Tolga Öncü főként a piaci részesedés növekedésre büszke: ez globális átlagban hat százalék volt 2023-ban, de egyes európai országokban ennek többszöröse. Belgiumban 27, Hollandiában pedig 12 százalékos piaci részesedést értek el. A Statista adatai szerint 2022-ben az IKEA globális összforgalmának bő egyharmadát Németország, a USA és Franciaország rakta össze.
Míg 2022-ben problémák voltak az ellátási láncban, idénre nagyrészt megoldódott ez a probléma és kampányokkal, még több akcióval próbálnak új vásárlókat becsábítani az áruházaikba. „Ilyen időszakokban az IKEA új látogatókat szerez, és
olyan embereket is bevonz, akik korábban az IKEA-ban vásároltak, de az utóbbi öt-tíz évben inkább máshová mentek. Azt látjuk, hogy a vásárlók visszatérnek, akárcsak 2008-ban.”
Öncu elmondta, hogy az augusztus végével zárult üzleti évükben minden csatornán – az áruházakban, az online és applikációkban történő vásárlásokban, illetve a távértékesítésben is – növekedést értek el. Utóbbi meglehetősen új, de folyamatosan bővül. A távértékesítés keretében a vásárlók egy-egy IKEA-tanácsadóhoz foglalhatnak időpontot videóhívásra. Hozzátette: a szolgáltatásaikat is úgy fejlesztették, hogy minél pontosabban és gyorsabban juthassanak hozzá a termékekhez a vásárlók.
Beértek a városi áruházak
Az IKEA felgyorsította az új boltformátumok nyitását: a tipikus, városszéli üzletek mellé egyre több városközponti áruházat nyitottak, olyan lokációkat kerestek, ahol egyébként is dolgoznak és társasági életet élnek az emberek. Az utóbbi kétéves stratégia „most fizetődött ki” – mondja Öncü. Ezekkel a könnyebben elérhető boltokkal gyakran egy teljesen új ügyfélkört érnek el. Egyes országokban ugyanakkor (például Németországban és Belgiumban) azonban még nincs egyértelmű kereslet a városi üzletek iránt. Az igény az olyan nagyobb a városokban látszik, ahol bonyolultabb a városrészek közötti mozgás.
Pár száz négyzetméteres tervezőstúdiókat is nyitottak idén, ez egy kisebb boltformátum. Márciusban Debrecenben is nyílt egy. Ezekben nemcsak lakberendezési tanácsadást kaphatnak a vásárlók, de élőben megnézhetnek egyes termékeket is, majd akár a teljes, csaknem tízezer cikkes IKEA-kínálatból választhatnak. „Amikor kisebb formátumokra váltunk, még kreatívabbnak kell lennünk, és
új módszereket kell kitalálnunk, hogy hogyan lehet 9500 cikket nagyon kis helyen megjeleníteni.
A tervezőstúdiókat eredetileg a Franciaországban található kisebb üzleteikhez fejlesztették ki, de most már egyre több országban használják az IKEA-élmény kiegészítésére.
Bár Kínában éppen gazdasági válság tombol, az IKEA itt is nyitott két új áruházat, amellett, hogy azt is hangsúlyozzák, a meglévő boltokban is folyamatosan próbálnak újítani, máshol új formátumokat keresni. Öncü szavaiból azt lehet kivenni, hogy elég bátrak a fejlesztésekkel, mert az innovációnak nem feltétele a napi teljesítmény és működés. „Különben állandóan elkezdenénk, leállítanánk, majd ismét elkezdhetnénk az innovációt, és nagyon nehézkessé válna a vezetés.”
Automatizálással alapozzák meg az olcsóságot
Az automatizálást továbbra is prioritásként kezelik. Ennek egyik zászlóshajója éppen horvát szomszédunknál, Zágrábban valósult meg. Az itteni IKEA-ba egy olyan logisztikai megoldást telepítettek, amivel egész Horvátországot ki tudják szolgálni anélkül, hogy az ottani IKEA ügyfélteréből egyetlen négyzetmétert is el kellett volna venni. Most egy ugyanilyen beruházásunk van Portugáliában: az átfutási idők jelentősen lerövidülnek. A fő gondolat az, hogy új, külső vagy központi raktárak építése helyett a meglévő üzleteket teszik a többcsatornás elosztóhálózat részévé, hangsúlyozta Öncü.
Mivel az IKEA ismét több terméke árát csökkentette szeptember elseje óta, még fontosabbá vált a működési költségek megvágása. A kiskereskedelmi vezető szerint mindenképpen szükség volt bizonyos termékek árának csökkentésére, még úgy is, hogy ezzel persze csökken az árrés.
„Ezért folytatnunk kell a beruházásokat az eredmény más részeibe. Szerencsére nem vagyunk tőzsdén jegyzett cég,
vagyis meghozhatjuk az ilyen jellegű döntéseket, még akkor is, ha ez nagy felelősséget tesz ránk.”
Az árcsökkenés eközben valóban megtérülni látszik: mind az értékesítés volumene, mind pedig a vásárlói létszám nőtt. Valószínűleg tehát többeket bevonzanak az áruházakba a csábító árak, de tudjuk: aki bemegy az IKEA-ba egy szennyestartót (vagy most éppen adventi naptárat venni) venni, az nem csak egy szennyestartót vesz. Kábé tíz másodperc alatt megindokolja magának a többi, megvásárolt dolog hasznosságát is (személyes tapasztalat). Hivatalosan, Öncü szájából ez úgy hangzik, hogy: „a jövőképünk nagyon világos: jobb mindennapokat szeretnénk teremteni az emberek számára. És most, különösen az ilyen időkben, amikor sokak számára egyre nagyobb kihívást jelent a hónap végéig eljutni, lehetőségünk van arra, hogy az ellátási láncból jövő megtakarításokat az árak csökkentésével továbbadjuk a vásárlóknak.”
Tervek 2024-re
Az utóbbi három év kiszámíthatatlansága miatt annyira hosszú távra az IKEA sem tervez előre. A legtöbbet abba fektetnek, hogy rugalmasak maradjanak, ezért Öncü a várható forgalmi és egyéb gazdálkodási számokkal is óvatos. Tavaly jól mentek tárolási megoldásokra összpontosító termékek, amik így az új üzleti évben is fontosak lesznek, mondta.
Friss újítás, hogy Belgiumban önkiszolgáló csomagautomatákat nyitottak, ahol a vásárlók az üzlet mellett vehetik át online rendeléseiket. Ez a nagyobb termékekre is vonatkozik, ezért a csomagautomaták saját fejlesztések: elég drága mulatság is volt, mert senkitől nem tudtak komplett megoldást átvenni. A csomagautomatákat egyelőre az üzletek parkolóiba telepítették, de Öncü nem zárja ki, hogy máshol is terjeszkedjenek.
A magyarországi számok
Az IKEA Magyarországnak egyelőre csak az előző, 2022-es számai tudhatók:
- tavaly 130 milliárd forintos forgalommal zártak, amely közel 20 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest.
- az áruházakban 3,5 millió vásárlót fogadtak
- az online vásárlás részesedése 21,6 százalék volt.