Az Amazon nyolc fizikai üzletét zárja be az Egyesült Államokban. Készpénz (és pénztáros) nélküli Amazon Go üzletekről van szó, amelyek nagyon drága technológiát használnak. Az Amazon az üzletportfólió optimalizálásával indokolja a lépést. Tényleg nem tudnak versenyezni az online kereskedelemmel az automata boltok?
Optimalizálnak
Április 1-jén végleg bezár két Amazon Go New Yorkban, négy pedig San Franciscóban. Seattle-ben két üzlet már korábban lehúzta a rolót, számolt be a Business Insider és a Retail Detail kereskedelmi szakportál. Az Amazon Go honlapja szerint az Egyesült Államokban 29 ilyen automata boltjuk ban, vagyis most a boltok ötöde végleg bezár, ami kérdéseket vet fel a készpénzmentes üzletek jövőjével kapcsolatban.
Az Amazon év elején egyébként is felfüggesztette a fizikai üzletnyitásokat, mert egy, az eddiginél sikeresebb formátumot szeretne kidolgozni.
Az Egyesült Királyságban Amazon Fresh néven futó formátum sem tűnik egyértelműen sikeresnek, Londonban is bezárt egy pénztármentes bolt nemrégiben.
A cég vezetése ugyanakkor azt mondta, továbbra is elkötelezettek az automata boltok iránt, és nem kerül veszélybe az Amazon Go-koncepció, de mint minden vállalatnak, időnként nekik is felül kell vizsgálniuk és optimalizálniuk kell a stratégiájukat. Hangsúlyozták: több mint 20 Amazon Go működik az USA-ban, és továbbra is vizsgálják új boltok nyitásának lehetőségét, legutóbb például Seattle-től délre, Puyallup-ban nyílt egy új egység.
A recesszió azonban az amerikai óriást sem kíméli: egyrészt nagyon drága az ilyen boltokban használt technológia, mivel például a vásárlókat monitorozzák, más a fizetési- és a beléptetőrendszer. Másrészt pedig a vásárlók is jobban megnézik, mire költenek, és ezekben a boltokban nem a legolcsóbb termékek szerepelnek a kínálatban.
Úttörők voltak
Az Amazon 2018-ban indult el automata boltjaival az Egyesült Államokban, majd Amazon Fresh márkanév alatt Európában is terjeszkedésbe kezdett 2021 tavaszán.
A koronavírus számos korlátozással járt a kiskereskedelemben, és a vásárlási szokásokat is megváltoztatta, így elsődleges szempont lett a minél gyorsabb és lehetőség szerint készpénzmentes lebonyolítás.
A kiskereskedelmi és gasztro vonalon mozgó piaci szereplők körében az utóbbi évek láthatóan felgyorsították az ezzel kapcsolatos fejlesztéseket, de a lendület most megtörni látszik.
A hazai úttörő
Az Amazon saját technológiát fejlesztett a pénztármentes boltokhoz, de sok startup is foglalkozik ilyennel. A műfaj hazai úttörője Kende Gábor. Ahogyan arról mi is írtunk, vállalkozása, a Kende Gastro Zrt. 2021-ben érintésmentes, teljesen automata üzletek kiépítésére írt alá kizárólagos, Közép-Európára szóló együttműködési megállapodást az AiFi amerikai startuppal. A bolt prototípusát Budaörsön mi is kipróbáltuk tavaly májusban. Vásárlás közben nem kell beolvasni a vonalkódokat, nem kell kártyával vagy telefonnal fizetni, semmire sincs szükség. Sőt – és ez a boltot üzemeltetőnek könnyebbség – a termékeket eleve nem kell ellátni vonalkóddal vagy mikrocsippel sem, csak egy-egy darabot minden terméktípusból le kell mérni és körbefényképezni egy erre való szerkezettel, mielőtt a polcra kerülnek.
A pénztármentes technológiát – a súlyérzékelős polcokkal és a profi kamerarendszerrel – 2-3 hónap alatt szinte bármilyen meglévő üzletre ki tudják alakítani. Kende Gábor tavaly azt mondta, hogy a legnagyobb kereskedelmi láncoktól kisebb élelmiszerüzletekig, barkácsboltoktól állateledel-üzleteken át könyvesboltokig és szállodákig folyamatosak a megkeresések. „Amit darabra vagy súlyra lehet értékesíteni, annál ez működőképes, és mindenki látja, hogy ez a jövő”, mondta Kende Gábor.