Továbbra sem tudja senki letaszítani Hosszú Katinkát a Forbes-lista éléről, ahol az úszók és a focisták dominálnak jelenleg.
Hatodik éve végez első helyen a Forbes legértékesebb sportolók listáján Hosszú Katinka háromszoros olimpiai bajnok úszónő. Rég volt ilyen, de a második helyen is úszó végzett: Milák Kristóf a legendás olimpiai bajnok Michael Phelps csúcsának megdöntésével valósággal berobbant a nemzetközi köztudatba a tavalyi vb-n.
Soha nem volt még Forbes-listán ilyen előkelő helyen focista: Gulácsi Péter harmadik helye nem meglepetés, hiszen évtizedek óta nem került olyan közel magyar focista a klubfoci csúcsát jelentő BEK/BL végjátékához, mint ő. Az RB Leipzig kapusa több egyéni díj mellett ismét bromzérmes lett a Bundesligában, és csapatával ott van Európa nyolc legjobbja között (csapattársa, a honosított Willi Orbán először szerepel listánkon, a csapatkapitány egy sérülés miatt sokat hagyott ki, de a világjárvány miatt későbbre tolt BL-végjátékra így pont felépült).
Pénztermelő képesség: ziccer, ami gólra vár
A Forbes először 2015-ben állította össze a legértékesebb magyar sportolók listáját.
A hatodik évben a Deloitte segítségével felfrissített módszertannal mértük meg a magyar sportolók pénztermelő képességét.
A mostani kutatásban a közösségimédia-aktivitás nagyobb szerepet kapott, mint korábban. Nemcsak „kilóra” mértük meg a sportolók teljesítményét, hanem annak „minőségét” is próbáltuk felmérni, vizsgáltuk mennyire képesek aktivizálni a követőtáborukat és hogy az általuk vagy róluk gyártott tartalmaknak milyen a megítélése, mekkora közönséghez jutnak el üzeneteik.
Akkor ez most egy kereseti lista? Nem, nem az.
Noha az amerikai anyalapunk ilyen összeállítást közöl, Magyarországon több módszertani próbléma miatt sem tudnánk a szakmai standardjainknak megfelelő összesítést készíteni. A legnagyobb gond, hogy kevés a publikus és/vagy ellenőrizhető adat, a piacméret miatt pedig az adott sportágak háttéremberei sem nyilatkoznak szívesen. A Forbes által mért pénztermelőképesség ugyanakkor jól mutatja, melyik sportoló mennyire képes kihasználni a sportsikerek hozta népszerűséget.
A listán elfoglalt helyezés a sportolók eredményei mellett tehát a pénztermelési képességüket mutatja meg, ki mennyire építi jól a márkáját, és mennyire képes kihasználni az abban rejlő üzleti lehetőségeket.
Egy sportolónak több csatornáról is lehet bevétele: fizetést kap a klubjától (itt persze nem mindegy, hogy melyik sportágról van szó, a foci sokkal több embert mozgat meg, mint a kajak-kenu, több pénzt is képes termelni) vagy szponzorszerződéseket köt (illetve Magyarországon még komoly jövedelemforrás az állam által adott juttatás vagy jutalom, életjáradék az Eb, vb- illetve az olimpiai szereplések után).
A szponzori együttműködésekben egyre nagyobb szerepet kap a közösségi média, nem mindegy, ki és hogyan használja és nemcsak a személyes márkaépítés miatt. A hirdetők már arra is kíváncsiak, egy-egy poszt mennyire mozgatja meg a követőtábort, mennyire élő a kapcsolat a sportoló és követői között. Az ilyen típusú együttműködések is gyerekcipőben járnak még, a piac épül, egyre több lesz a piaci benchmark.
A teljes lista online, érdekes kimutatások pedig a júliusi magazinban találhatóak.
Érdekességek a 2020-as legértékesebb sportolók listájával kapcsolatban
- 2015, vagyis az első listánk összeállítása óta mindig szerepelt női kézilabdázó a 25-ös élbolyban, idén először nem.
- 2015-2016-ban is két-két úszó állt az élen, mint most (a Hosszú-Gyurta majd a Hosszú-Cseh páros).
- Két év után a top 10-ből kiestek a teniszezők, ebben szerepe lehet a tenisz szövetség körüli botrányoknak is, amiben a játékosok nem érintettek ugyan, de megítélésükre így is hatással volt.
- Soha ilyen kevés sportág nem képviseltette magát még a listán, összesen 10 (tavaly 11 volt).
- Soha ilyen előkelő helyen nem szerepelt még focista. 2016-ban, az Eb-részvétel évében Dzsudzsák 5. helye volt eddig a legjobb. Gulácsi dobogós helye egyértelműen annak köszönhető, hogy a sportág legtöbb pénzt megmozgató versenysorozatában – csapata alapembereként – jutott a legjobb 8 közé a Leipzig, magyar futballista klubszinten rég járt ilyen magasságban.
- A sportolók értékeléséhez felkértük a legnagyobb, a sportszponzorációban aktív hirdetőket. Érdekes volt, hogy a focisták mezőnyéből magasan felülpontozták Szoboszlai Dominikot – még az egyik legerősebb bajnokságnak tartott német Bundesligában szereplő focistákra sem adtak olyan magas pontszámot, mint a friss osztrák bajnok középpályásra (mikor pontoztak, még nem lehetett tudni, hogy a Salzburg bajnok lesz).
- A klubok szerinti megoszlást itt lehet látni (a teniszezőket kivéve mindenki valamilyen klub kötelékében dolgozik):
A frissített módszertanban számos mutatót vizsgáltunk, ezeket három nagy kategóriába lehet besorolni: sporteredmény, hírteljesítmény és hirdetői értékelések. Nézzük, a top 5 helyezetteket ezen fő kategóriák szerint!
Sporteredmény
- Hosszú Katinka
- Gulácsi Péter
- Willi Orbán
- Milák Kristóf
- Szoboszlai Dominik
Az eredmény alakulásában szerepe lehet a frissített módszertannak is, a foci ugyanis a legmagasabb sportági szorzóval bír, tekintve hogy ez a legnagyobb gazdasági erejű sportág – így értelemszerűen ez képes a legnagyobb közönséghez eljutni, a legtöbb fizetést és szponzorációs bevételt kitermelni. A sporteredményeknél azt is néztük, kinek mennyi aktív éve lehet még hátra, ebben Milák és Szoboszlai is a max pontszámot kapta.
Hírteljesítmény
- Hosszú Katinka
- Dzsudzsák Balázs
- Szoboszlai Dominik
- Gulácsi Péter
- Milák Kristóf
Az Imedia gyűjtötte ki, hogy a nem sport tematikájú országos médiumokban mennyit szerepeltek a sportolók, a Sentione kontextuális adatelemzésével pedig azt tudtuk megvizsgálni, hogy milyen a sportolók megítélése a saját csatornáikon és a médiában megjelent tartalmak alapján.
Hirdetői értékelések
- Milák Kristóf
- Szilágyi Áron
- Liu Shaolin Sándor
- Michelisz Norbert és Liu Shaoang (azonos értékelést kaptak)
- Hosszú Katinka és Fucsovics Márton (azonos értékelést kaptak)
A nagy hirdetőket arra kértük, hogy egy általunk felállított skálán pontozzák a sportolókat aszerint, hogy milyen mély együttműködést alakítanának ki velük: a rövid- és hosszútáv mellett szempont volt adott sportoló színpadképessége és aktivitása a közösségi médiában (vagyis az, hogy hány csatornán keresztül tudja kihasználni ismertségét).
Kepes Andrással a címlapon megjelent a júliusi Forbes, benne többek között egy körkép az egészségbiztosításokról és áraikról, a legértékesebb magyar sportolókról, és hogy hova érdemes menni a Dunakanyarban. Lapozz bele a magazinba!