Vannak járművek, amelyek egyáltalán nem tudnak tankolni, másoknak pedig a 200 literes limit kevés. A szállítmányozókat hideg zuhanyként érte a kamionstop, vannak megrendelők, akik már most a kötbérért kopogtatnak.
Múlt héten csütörtökön, szokatlanul késői időpontban jelentett be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kormányzati intézkedéseket Hernádi Zsolt Mol-elnök társaságában.
Döntöttek arról, hogy:
- a 7,5 tonna feletti gépjárműveket, kamionokat és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolni, ahol a gázolajat piaci alapon értékesítik (az átállás miatt eleinte lehetnek fennakadások),
- a személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintos literenkénti áron juthatnak üzemanyaghoz, hasonlóan a mezőgazdasági erőgépekhez, függetlenül attól, hány tonnát nyomnak;
- 20 forinttal csökken az üzemanyagok jövedéki adója,
- a március 15-i négynapos hosszú hétvége teljes időszakára, péntek este tíz órától kedd este 10-ig pedig kamionstopot rendelnek el.
Tömeges csődtől tartanak
Az érdekvédelmi szervezetek nyomására a vasárnap és hétfő éjszakai időablakkal kétnaposra csökkentett kamionstop és a piaci áron kínált gázolja komoly fejtörést okoz a fuvarozóknak, akik Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordultak segítségért – írja az rtl.hu.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közös levélben kérték a miniszterelnököt, Gulyás Gergely kancelláriaminisztert és Palkovics Lászlót, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetőjét, hogy a magyar családok és vállalkozások védelmét haladéktalanul terjesszék ki a mintegy 130 ezer munkavállalót foglalkoztató közúti személy- és áruszállító vállalkozásokra is, és a magyar adószámmal rendelkező közúti fuvarozó vállalkozások kerüljenek vissza a hatósági áras tankolás védőernyője alá május 15-ig, vagy ameddig az intézkedést a kormány fenntartja.
Arra figyelmeztették a miniszterelnököt, hogy amennyiben a szolgáltatási díjaikban nem tudják érvényesíteni az áremelést, úgy a literenként 200 forintos költségnövekedést nem fogják tudni kigazdálkodni, és tömeges csőd érheti el a szektort.
Ez a hirtelen elrendelt és véleményünk szerint teljesen átgondolatlan kamionstop akár többnapos késést is eredményezhetett egy szállításnál. A fuvarozók nyalogatják a sebeiket, most futnak be hozzájuk a megrendelők panaszai és a kamionstop miatti kötbérigények. A megrendelők jogosan kérik a pénzüket, a fuvarozók pedig jogosan mutogatnak felfelé, a magyar jogalkotóra – mondta Árvay Tivadar, az MKFE szóvivője. Szerinte a benzinárstop nem a magyar családokat védte meg, hanem külföldi furvarozóknak ad lehetőséget az olcsó tankolásra, miközben a hazai készletek már így is hiányosak.
Árvay kiemelte azt is, hogy a 200 literes tankolási limit a fuvarozókat nehéz helyzetbe hozza. Szerinte kútról kútra kell járniuk, mert a haszongépjárművek 1000-1500 literes tartályához ez a mennyiség nagyon kevés. Ráadásul vannak kutak, ahol még ennél is kevesebbet lehet tankolni, illetve ahol a pisztolycső eleve nem teszi lehetővé a tankolást.
Állítása szerint minden problémát jeleztek a kormányzatnak, de egyelőre nem született megoldás.
A kisvállalkozásoknak kevés tartaléka van
Megszólalt az ügyben Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestület – NiT Hungary ügyvezető főtitkára is. Szerinte a magyar piac 95 százalékát lefedő mikro- és kisvállalkozások nem tudnak tartósan megbirkózni a mostani helyzettel, és 20 százalékos áremelésre lenne szükség.
„Ez a váratlan döntés oda vezetett, hogy akinek van tartaléka, az – ha nehézségek árán is – át tudja vészelni ezt az időszakot, ahogyan azok is, akik valahogyan képesek megemelni a fuvardíjaikat. A többiek sorsa jelenleg kétséges” – mondta.
Borítókép: Waberer’s / Facebook
Kapcsolódó:
Veszélyben forgott az ellátás, de mennyi benzinkút húzhatja ki az árstop végéig?