A Vertis-alapító Baráth Barna Baliról hozott mintára létrejött, a Graphisoft Parkban két éve működő magániskolája most állami akkreditációt is kapott, így hivatalosan nemzetközi iskola lett. A brit tantervre építenek, alapelvük a fenntarthatóság, és valós-életbeli projekteken keresztül tanulnak a gyerekek.
A Council of British International Schools (COBIS) júniusban a legmagasabb szintű akkreditációt adta a REAL School Budapestnek: a Patron’s Accreditation minősítést egyedül Baráth Barnáék magániskolája viseli Magyarországon, és világszerte is mindössze 22 ilyen intézmény működik. (A REAL a Relevant Entrepreneurial Art-filled Learning rövidítése az iskola nevében – a szerk.)
„Ez lényegében egy magas szintű minőségbiztosítást jelent, amely mellett egy fenntarthatósági és egy jólléti különdíjat is kaptunk” – mondta a Forbes.hu-nak Baráth Barna.
A Graphisoft Parkon belül idén márciusban új helyre, az IBS mellé költözött a REAL School, amely szeptember 1-jén már mint akkreditált magyarországi iskola indította a tanévet. Az akkreditáció megszerzése két évig tartott. (Ami nem rendkívüli: a Budapest Schoolnak tavaly öt év után sikerült megszereznie.)
Továbbra is a brit alaptantervet veszik azonban alapul, nem kell a magyart követniük, hiszen nemzetközi iskolának számítanak. Elsőtől nyolcadik osztályig fogadnak gyerekeket, akik vegyes korosztályos csoportokban, projektalapon tanulnak.
Jelenleg 45-en vannak, az alapítványi hozzájárulás évente négy-ötmillió forint közötti, ám egy ösztöndíjprogrammal teszik elérhetővé az iskolát olyan családoknak, amelyek kiemelkedően tesznek a fenntarthatóságért.
A Vertis-alapító Baráth Barna Baliról, a dzsungel mélyéről hozta a mintát: miután az ottani Green School felvirágoztatásában vezető szerepet vállalt, és feleségével, Szemerédy Viktóriával két éve indították el az eleinte tanulócsoportként működő iskolájukat. Három csoportban tanulnak a gyerekek: 6-8, 9-11 és 12-14 éves korosztályokban.
A tanárcsapat alapvetően brit, a sok év tapasztalattal bíró iskolaigazgató, Dave Strudwick is Nagy-Britanniából jött, a diákoknál pedig jelenleg 15 különböző nemzet képviselteti magát.
Alapelvük a fenntarthatóság: szinte minden bútoruk újrahasznosított, a gyerekek saját építésű magaságyásokban termesztik a zöldséget, az irodapark menzáját pedig megtanították, hogy vegán ebédet főzzön nekik.
Az órarendben négy alapvető blokk szerepel: a reggeli közösségi kört az úgynevezett Foundations követi, ahol a gyerekek matekkal, az angol nyelv elmélyítésével, irodalommal és szövegértéssel foglalkoznak.
A Dream to Reality keretében valós projektek létrehozásával sajátítanak el világmegváltáshoz elengedhetetlen készségeket, és e projektekbe ágyazva tanulnak történelmet, földrajzot és tudományt úgy, hogy azt összekötik az itt-és-most relevanciájával. Emellett törekednek arra is, hogy minden blokkot átszőjön a művészet.
Az órarend kiemelkedő „tantárgya” a szerdánkénti kirándulás, ahol a gyermekek vagy a természettel kapcsolódnak („hiszen azt fogjuk megóvni amit szeretünk”), illetve a város tanulási lehetőségeit használják ki. „Magyar nyelvet és kultúrát a külföldi gyerekek is tanulnak, mert ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a helyi közösséggel együtt tudjanak tenni egy fenntarthatóbb jelenért és jövőért”– mondta az alapító.
A borítókép a REAl School korábbi helyén készült, fotó: Photon