Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Bakos Levente, a Labshare ügyvezetője. Fotó: Sebestyén László

Ne reptessük Japánig, amit nem kell – magyarok építik az ipari tesztelés Airbnb-jét

A sharing economy rendszerében egyesítené a tesztipar keresleti és kínálati oldalát a magyar Labshare. A novemberben indult vállalkozás nem csak jó üzleti lehetőséggel kecsegtet, de egyben egy szakmai közösség is. Európában, Kínában és Indiában is iparági szakértők beszélnek elismerően a laborkiadókat és tesztelőket digitálisan összekapcsoló platformról. 

A megfelelőségértékelés-vizsgálat, avagy a tesztelés, megkerülhetetlen része az innovációnak. A nagy gyártó és fejlesztő cégek sokszor nem tudják házon belül letesztelni az összes új terméküket, ezért gyakran külső tesztlabor után kell nézniük. 2020 novembere óta egy magyar vállalat segíti a felek egymásra találását.

A Labshare alapítói közössége a tesztpiac ügyféloldalán találkozott össze: nagyvállalatok tesztrészlegein dolgoztak, ahol gyakran szembesültek a piac tökéletlenségével. Bakos Leventének, a Labshare ügyvezetőjének, több személyes élménye is volt ezzel kapcsolatban. Előfordult, hogy egy bejáratott, német partnerlaborhoz szerettek volna tesztet szervezni, viszont még egy ilyen biztos kapcsolat sem garantált biztos helyet. Végül Japánba kellett menniük, amivel nem csak a földrajzi távolság, de a teszt ára is nagyot ugrott: amit a németek 20 000 euróért végeztek volna el, azt Japánban 60 000 euróért vállalták.

Bakos Levente, a Labshare ügyvezetője. Fotó: Sebestyén László

Bakos Levente, a Labshare ügyvezetője. Fotók: Sebestyén László

Még nem jó, még nem jó, már nem jó

Ahhoz, hogy a különböző innovációk bekerüljenek a háztartásokba és a mindennapi életünk részeivé legyenek, alaposan tesztelni kell őket, erre pedig külön piac épült az iparban. A tesztelő iparág hajnalán a nemzetközi terjeszkedésen és az eszközbirtokláson múlt, ki szerzi meg a legjobb üzleteket. Mindenki eszeveszett beruházásokba és fejlesztésekbe kezdett, hogy minél több helyen és minél nagyobb kapacitásokkal rendelkezzen. A piac szereplői ezzel nem csak saját fejlesztéseiket akarták bebiztosítani, de az üzletszerzést is. Aki nagyobb szeletet akart kihasítani a piacból, még nagyobb és még több laborkapacitást épített ki.

Az őrült tempó végül kihasználatlanul álló tesztparkokhoz vezetett.

A kihasználatlanság elsődleges oka a rosszul terjedő információ. Több millió eurós tesztberendezések állnak üresen, míg máshol egy Bosch méretű cégnek is hónapokat kell sorban állnia, hogy megfelelő kapacitáshoz jusson. Ha a bejáratott partner nem működik, általában a piacismeret hiányos ahhoz, hogy az ügyfelek megtalálják az időben és pénzben is megfelelő együttműködést. Itt a Google sem segít: a tesztek speciális igényeire nem tud hatékony találatokat dobni a megszokott keresőmotor.

Ne birtokolj, legyél inkább hatékony

Végül egy rádióinterjú adta meg a kezdőlöketet Leventének, hogy saját vállalkozás formájában keressen megoldást. A magyar okos parkolással és e-mobilitással foglalkozó Parkl ügyvezetőjének interjúját hallgatva jött rá, hogy az ő problémájukat is meg lehetne oldani a sharing economy (a megosztásra alapuló üzleti modell) módszerével.

„Százmilliót vesz ki a zsebünkből az ingyenes parkolás”

Most már tudják, hogy nem a kiadó kapacitások növelésére, hanem a meglévő kereslet és kínálat összekapcsolására van igény.

A tesztpiacon eszközbirtoklással ma már nem lehet győzni.

A piacot az uralhatja, aki az ügyfelek bizalmát birtokolja, egy jó minőségű és megbízható szolgáltatással. Magukra többször hivatkoznak úgy, mint a tesztlaborok Airbnb-je. Egy megbízható és felhasználóbarát platformon kötik össze a laborok kiadóit és a „beutazó” tesztelőket.

Bakos Levente, a Labshare ügyvezetője. Fotó: Sebestyén László

Az angyalbefektetői kör a kapcsolati hálójukból verbuválódott. Leventét egy fiatal, feltörekvő, nagyon megbízható, felelősségvállaló kollégának látták partnerei a nagyvállalati környezetben. 

Karászi Zoltán angyalbefektető örömmel emlékszik vissza a korábbi közös munka első 1,5 évére, amikor a szakmájában elhivatott alapítói csapat a meglévő módszerekhez képest új eljárásokat dolgozott ki. Elmondása szerint a 2020 novemberi indulás óta is megmaradt a játékos, kísérletező szemlélet, miközben Levente egy határozott, a kollégáit és társait maga köré gyűjteni képes vezetővé vált.

Ne repüljön Japánig, aminek nem kell

A Labshare platform mögött egy jól összeszedett laboradatbázis húzódik. Egy labor bekerülésének feltétele a platformra, hogy hivatalosan akkreditált legyen, ami igazolja, hogy egy labor milyen tesztek elvégzésére képes. Az akkreditáción túl a Labshare-nél ennél részletesebb képet is kaphat az ügyfél arról, milyen a laborszolgáltatás minősége. Elsőként egy automatizált értékelési folyamat kategorizálásálja a platformra frissen felkerült laborokat. Néhány tranzakció után ezt váltja fel a piaci értékelés. Személyes ajánlások rendszerével látható, milyennek találták az tesztelők a labor szolgáltatását. Értékelhetik a labor minőségét, kommunikációját, technikai kompetenciáját és időmenedzsmentjét is.

Ideje fenntarthatóvá tenni az ipari tesztelést.

Ideje fenntarthatóvá tenni az ipari tesztelést.

A Labshare szolgáltatása a kereslet és a kínálat összekapcsolásáig terjed, a tesztek lebonyolítását már a laborok és tesztelők végzik el. A laborok forgalmi jutalékot vagy éves előfizetést választhatnak, ezek adják jelenleg a cég fő bevételeit. Céljaik túlmutatnak a piac tökéletesítésén: a sharing economy képviselőjeként a tesztipar fenntarthatóságán dolgoznak. Lehetőséget biztosítanak a lokális partnerek egymásra találására, hogy ne kelljen Japánig reptetni valamit, ha azt Európában is le tudnák tesztelni. Megoldásuk elterjedésével nemcsak a szállítmányozás ökológiai lábnyoma, de az új beruházások is csökkenhetnek, így

a meglévő kapacitások optimalizálásáé lehet a szerep.

A járvány segített nekik

A járvány megkönnyítette az adatbázis mögött álló hálózat kiépítését. Nem kellett drága konferenciákra utazni ahhoz, hogy megismertessék magukat a nemzetközi laborokkal, helyette az íróasztaluk mögött ülve, online vásárokon mutatkozhattak be. Szintén a járványhelyzet hatása volt, hogy még az általában leterhelt laboroknál is nyitott fülekkel találkoztak. Az autóipari recesszió miatt több olyan helyen is jelentkeztek szabad kapacitások, ahol általában tele a naptár.

Magyar biotechnológia a világ élvonalában – íme, a legforróbb magyar startupok Forbes-listája

Jelenleg az autóipar, szórakoztató elektronika és orvostechnikai eszközök gyártóit kötik össze laborokkal. Levente elmondása szerint a tesztelés minden terméknél hasonló, így a későbbiekben határozottan el tudja képzelni, hogy más iparágakba is terjeszkedjenek. Hosszútávon földrajzilag sem látják korlátját a növekedésnek. Ahogy Levente fogalmaz:

„Az a fajta validáció, amit tudunk végezni, fizikán alapszik és a fizika törvényei ezen a bolygón mindenhol ugyanazok; a nagy földrajzi távolságok ellenére viszonylag szoros összeköttetés van a piacok között”.

Jelenleg Európában, Kínában és Indiában vannak jelen. Hongkong-i partnerük, az ECTest ügyvezetője, Norton Yuen úgy fogalmaz „egy régóta tátongó űrt töltött be a laborok és tesztelők között a Labshare érkezése”.

Hongkongban, a világ legmagasabb bérleti díjai mellett, korábban organikusan zajlott a laborok megosztása, aminek digitalizálásával a Labshare összerántotta a szétszórtan szerveződő szereplőket. Indiai partnerük, a Tubrotics ügyvezetője, Mahesh Dave is hasonló elismeréssel beszélt a megoldásról. Indiában 150 jól felszerelt labor található, melyek pénz, kapcsolatok és hirdetések híján nem jutnak el az ügyfelekhez. A zűrzavart jól kifejezi Mahesh megfogalmazása is:

„senki nem tudja ki mit csinál”.

Úgy látja, hogy a kihasználatlan eszközökből és hiányos kommunikációból állapotát a Labshare megoldása fel fogja tölteni új tartalommal.

A terjeszkedés mellett, az üzleti modell fejlesztésén és új bevételi forrásokon is gondolkozik a csapat. Angol és német szakértői bázis alakult ki körülöttük, akik a validációs tesztek tervezésében, teszteredmények kiértékelésében és a felmerülő problémák kezelésében is a laborok segítségére tudnak lenni.

A Labshare célja, hogy még egy réteget kapcsoljon be a platformra, és a mérnöktanácsadó-cégek közvetítésével bővítse szolgáltatását a laboroknak. Az ötlet népszerűségében sokan hisznek, amiről az is árulkodik, hogy a közeljövőben már hirdetési bevételekre is számítanak. Új befektetőt is keresnek. Az eddig bevont 42 millió forintnyi magvető forrás kiegészítéséről több kockázati tőkealappal és egy globális szakmai befektetővel is tárgyalnak.

Oszd meg!