Becélozta hazánkat a világ egyik legdinamikusabban fejlődő telefonos cége, az Infinix. Kezdődik a hódítás, de azért ez nem lesz egy fáklyásmenet.
A vergődő, enyhén visszaeső kereslettel küszködő okostelefon-piacon tudott 150,6 százalékot növekedni egy kínai cég 2023 és 2024 első negyedéve között. Ez az Infinix, amely a gyártók közül a legnagyobb értékesített darabszám-növekedést érte el éves szinten, és amely ezzel egy csapásra bekerült a tíz legnagyobb iparági szereplő közé.
Az Európában korábban nem túl ismert márka az idei évre célul tűzte ki, hogy az öreg kontinensen is stabilan megvesse a lábát.
Magyarország is célkeresztbe került, hiszen a nyár közepén bejelentették, hogy elkezdik forgalmazni hivatalosan is az Infinix telefonokat hazánkban.
Ráadásul van is ebben a történetben néhány csavar, ami igazán érdekessé teheti a magyarországi terjeszkedést.
Maradtak a Selyemúton
A vállalat vezetése a régi jól bevált kínai utat választotta. Nem rontanak ajtóstul a házba, nem hoznak létre hivatalos saját képviseletet, saját sales- és kommunikációs csapattal. Ehelyett ezt a munkát rábízzák egy nagy, komoly kapcsolatrendszerrel rendelkező, de más márkákkal is foglalkozó disztribútorra, jelen esetben a Bravophone-ra. Ez amúgy a Lakatos István és Lakatos Péter GYOSZ elnök által vezetett és résztulajdonolt Bravogroup Holding egyik leánycége.
Az ő feladatuk lesz többek között a márka bevezetése, ismertté tétele, amihez minden bizonnyal a kínai cég azért nyújt támogatást. A Bravophone komoly tapasztalattal rendelkezik a telefonos iparágban, és a hátterének köszönhetően jó eséllyel a szervizeléssel, garanciális ügyintézéssel sem lesz gond.
Nem lenne meglepetés, ha a jó eredmények után nyitnának csak hivatalos magyar képviseletet a kínaiak. Ezt a módszert választotta korábban itthon többek között a TCL, a Xiaomi és a Realme is, tehát egy jól kitaposott, bejáratott ösvényről van szó.
Testvérháború?
Az Infinix a hatalmas Transsion konszern egyik leányvállalata, épp úgy, mint Tecno, amely szintén a közelmúltban jelentette be, hogy behatol Magyarországra. A helyzetet pikánssá teszi, hogy azzal a branddel egy másik disztribútor foglalkozik, és a jelen információk értelmében nincs együttműködés, nincs semmiféle nagy, közös stratégia.
Sőt, nagyon úgy fest, hogy konkrétan egymás piaci ellenfelei lesznek Magyarországon: ugyanaz a céljuk, ugyanaz a célcsoportjuk, és hasonló a termékkínálatuk.
A hivatalos közlemény szerint a modellek „stílusos dizájnnal és a legmodernebb megoldásokkal készülnek, amelyek kielégítik a legigényesebb felhasználók elvárásait is”. De azért nem kell mindent elhinni, a valóság kicsit más.
Most még ugyanis az Infinix is alapvetően az olcsóbb készülékekre fókuszál. Tehát ezekkel a nem kifejezetten innovatív, ám kedvező áron adott mobilokkal kívánja megteremteni a márkaismertséget. Elméletileg a jövőben érkezhetnek a nagyobb tudású, drágább termékek is, így például a hajlítható telefonok. De ezeket első körben el lehet felejteni.
Hol árulják? Mik az esélyek?
Az online értékesítési csatornák mellett az Infinix készülékek felbukkantak a vezető műszaki áruházláncokban. Így például a MediaMarkt, az Euronics és az Emag üzleteiben is megvásárolhatóak.
Azonban a szolgáltatók még nem listázták be, pedig jelenleg Magyarországon ez a legfontosabb értékesítési csatorna a mobil szegmensben, hiszen az eladások nagy része ezeken keresztül realizálódik.
Amíg ezt nem sikerül megoldani, addig jó eséllyel álom, hogy az Infinix tényleg jó eredményeket tudjon elérni Magyarországon.
Hiába ad a telefonok mellé tokot, védőfóliát és töltőt is, ellentétben oly sok riválissal.
Egyébként sincs könnyű dolga soha egy új szereplőnek a jól bevált, bejáratott nevek ellen.
Anno még a pénzben fürdőző, több lábon álló, párhuzamosan jó állami kapcsolatokat építő Huaweinek is évekre volt szüksége, hogy megvesse a lábát a magyar piacon, és odakerüljön a legerősebb szereplők közé.
A márka kommunikációban kiemelt szerepet kapnak a fiatalok, de csak pusztán rájuk építve sikereket nem lehet elérni ebben az országban, az egészen biztos.
A 100 ezer forint körüli okostelefonok piaci egyre inkább felpörög itthon. Kérdés, hogy hányan rohannak majd ennyiért egy innovatívnak nevezett, külsejében az iPhone-t koppintó kínai telefont venni, amikor ugyanennyiért már kaphatnak egy valódi, használt, ám profik által felújított Apple telefont is.
Infinix – Afrikából a csúcsra
Az Infinix története sok szempontból totálisan egyedi. A kínai vállalatot ugyanis azzal a céllal hozta létre az anyakonszern, hogy segítségével letarolja az ébredező afrikai kontinenst. A 2013-as alapítás évében azonnal megjelent a cég telefonjaival olyan országokban, mint Nigéria vagy Egyiptom. Rövid idő alatt igen jó eredményeket ért el, és a vezetése úgy döntött, hogy megkezdi a terjeszkedést Ázsiában is. Ez pedig totálisan egyedi út, hiszen általában fordítva szokott történni a dolog: azaz a kínai cégek elsőként Ázsiában építik ki a pozícióikat, és arra építkezve indulnak hódító kalandokra, például pont Afrikába.
Most már az Infinix többek között Indiában is Pakisztánban is az erős versenyzők közé tartozik durván 25 százalékos piaci részesedéssel. A konszern pár éve létrehozott Franciaországban egy fejlesztő központot, hogy kifejezetten az európai igényekhez igazodó mobilokkal rukkolhassanak elő.
A közelmúltban az Infinix kínálatában megjelentek a televíziók, sőt a laptopok is. Ez pedig szokatlan húzás egy alapvetően telefonra építő vállalattól, ám ez is azt mutatja, hogy a vezetés hajlandó kockáztatni a grandiózus víziók beteljesítése érdekében. Viszont az is tény, hogy ezeken a területeken a piaci részesedése mikroszkóppal is láthatatlan, de hát minden kezdet nehéz.