Az abszolút koronanyertes e-kereskedelemben a 2012-es alapítású Nykaa nevű, kozmetikumokkal kereskedő online áruház eladásai is felpörögtek. Az indiai cég a 2021 márciusával záródó üzleti évben 40 százalékos bevételnövekedésről számolt be. A 2020 márciusában záródó üzleti éveben 247 millió dollár volt a bevétele.
A kozmetikai kiskereskedő befektetői között van a bostoni Fidelity Management nevű vagyonkezelő és a TPG Growth Capital magántőkealap is. A Nykaa idén IPO-ra készül, a vállalat értéke a becslések szerint 3 milliárd dollár (919 milliárd forint).
A tőzsdére lépés előtt még várhatóan ebben a hónapban lezárul a vállalat legfrissebb finanszírozási köre, ami az alapítóját, Falguni Nayart India második leggazdagabb női self-made milliárdosává is teheti egyben.
Történetét az amerikai Forbes írta meg. Az alapító jelenleg a Nykaa kicsivel több, mint 50 százalékos tulajdonrészével rendelkezik. Cége tavaly vált unikornissá.
A leggazdagabb indiai self-made milliárdosnő az enzimtechnológiával foglalkozó Biocon társalapítója, Kiran Mazumdar-Shaw. India legvagyonosabb üzletasszonya az amerikai Forbes listáján 4,1 milliárd dolláros vagyonával szerepel. Jelenleg a világ 604. leggazdagabb embere. 2020-ban megkapta az EY World Entrepreneur of the Year díját. Ennek apropóján beszélgettünk akkor vele:
Azt mondták, ez nem nőnek való munka – interjú India leggazdagabb üzletasszonyával
A Technop tanácsadócég elemzése szerint az indiai szépségápolási piac a 2018-as 13 milliárd dollárról 2023-ra 23 milliárd dollárra nő, ami a Nykaa értékét is tovább növeli. Saloni Nangia, a Technop elnöke szerint a Nykaa a szépségápolási termékek szinonimájává vált Indiában.
Falguni Nayar 49 éves korában 2 millió dolláros alaptőkével alapította meg a cégét. A koncepciója az volt, hogy a Sephora nevű nemzetközi kozmetikai lánc indiai változatát fogja létrehozni. Nayar a Nykaa alapításáért 2012-ben a Kotak Mahindra befektetési banki vezetéséről mondott le.
Az online kiskereskedőként induló válallat neve a szanszkrit „Nayaka” szóból származik, ami annyit tesz „aki a figyelem középpontjában áll.” A cég az e-kereskedelmi láb mellé később saját üzletekkel is bővült. Az első 2015-ben nyílt Delhiben.
Jelenleg 34 városban 70 Nykaa-bolt működik. A cég weboldalát és az alkalmazását havonta körülbelül 60 millióan látogatják.
A Nykaa az elmúlt években fokozatosan átírta India hamis kozmetikumokkal teli szépségápolási piacát azzal, hogy közvetlenül hivatalos forgalmazóktól szerezte be az olyan luxusmárkák termékeit, mint a Clinique és a Bobbi Brown. Ezzel a vásárlók szemében az egyik leghitelesebb és leghíresebb online kozmetikai kereskedővé vált. A cég webáruháza jelenleg több mint 700 000 terméket kínál. Bár sikere eddig töretlen, a Shoppers Stop nevű áruházlánc és az Amazon komoly versenytársainak számítanak. Utóbbi jelenléte egyre erősebb az indiai online kereskedelmi piacon.
Nayar két gyereke is beszállt az üzletbe. Anchit nevű fia az online kereskedelemért felel. Adwaita nevű lánya korábban a Nykaa operatív vezérigazgatója volt, most a cég ruha kiskereskedelemmel foglalkozó leányvállalata, a Nykaa Fashion vezérigazgatója. Nayar 2019-ben újabb vállalkozást indított Katrina Kaif bollywoodi színésznővel Kay Beauty néven, amivel egy új kozmetikai termékcsaládot kínál a vásárlóknak.
Borítókép: Linkedin / Falguni Nayar