Teljesen megújulhat a Papp László Sportaréna melletti terület, ha megvalósul a régóta tervben lévő, de konkrétumokig sosem jutó beruházás, melynek keretében kereskedelmi- és irodafunkciók kerülnek az M2-es metróvonal Puskás Ferenc Stadion állomása fölé. A pályázaton győztes 3h építésziroda izgalmas formavilágú épületet képzelt el. A látványtervekről a Forbes.hu-nak meséltek elsőként.
Régóta lehetett hallani a Hungária körút és a Kerepesi út találkozásánál, a Papp László Sportaréna melletti terület megújításáról. A környéken több irodaház is felépült az elmúlt évtizedben, a metrómegálló környéke azonban eddig egy kihagyott lehetőség volt.
A most napvilágot látott tervek szerint egy 38 ezer négyzetméteres hasznos alapterületű épület és 7 ezer négyzetméternyi parkoló kaphat helyet az épületben – tudta meg lapunk. A fejlesztő Welt – Stadt Immobilien Ingatlanberuházó Kft. összesen négy irodát hívott meg a pályázatra, melyből a MOME új campusépületeit is tervező 3h építésziroda került ki győztesen. (A valóban nemzetközi színvonalú egyetemi fejlesztés tavaly bejutott a Média Építészeti Díja döntőjébe; erről itt írtunk részletesebben.)
Új városi kapu a Kerepesi úton
Az épület formavilágával erősen reflektál arra a város szövetre, amelyben helyet kapott. A két úgynevezett magasponttal rendelkező épülettömeg homlokzata az egyik végénél a szemközti irodaépülettel, a másik végénél az Arena Hotellel nagyjából azonos magasságú. Ha a Kerepesi úton haladunk befelé, a kétoldalt elhelyezkedő irodaházak egy városi kaput alkotnak, jelezve, hogy a külvárosi részekből elértük a belvárost.
A formai játékban ez még csak a kezdet: a két magaspontot összekötő ív
a Papp László Sportaréna domború formájára reflektál, azt mintegy megismétli, csak ezúttal negatívba fordítva, mintha homorítana az épület.
Őszinte homlokzatok
A homlokzat kialakítása sem szokványos, sőt. Mivel az épület tömegét nem lehet az alagútra terhelni, ezért teljesen független, egyedi tartószerkezeti rendszert kellett alkalmazni, áthidalva a metrómegálló fesztávolságát.
„Mivel a metró alagútjára nem lehet terhelni, ezért szokatlanul erőteljes statikai szerkezet használatával lehetséges a további szintek elhelyezése. A homlokzatképzés fő motívuma – a tartószerkezeti háló – az erőjáték transzparens megmutatása volt” – mondja Csillag Katalin építész, a 3h vezető tervezője, aki alkotótársával, Gunther Zsolttal az épület terveit papírra vetette.
Az építészek szerint konkrét külföldi előképük nem volt, de szerte a világban komoly trend a közlekedési csomópontok (intermodális helyzetek) fölött megvalósuló fejlesztések. Ezekben, ahogy itt is, mall-szerű kereskedelmi területek és irodák kapnak helyet, hiszen így hihetetlen hatékonnyá válik a terület.
Nyugat-Európában erre jó példa az új bécsi vagy a berlini főpályaudvarok kialakítása.
Az épület funkcionális tagolódása szerint a kereskedelmi egységek a földszinten és a galériaszinten kaptak helyet a pinceszinti metrómegállóval közvetlen kapcsolattal, amelyeket az épületet hosszirányban átszelő két szint magas passzázs köt össze.
Az első emeleten az épület működéséhez szükséges parkolóhelyek, ettől felfelé pedig irodai szintek kapnak helyet.
A tervezők elmondták, hogy a felső szinteken a tervek szerint irodák kapnak helyet, de még az is elképzelhető, hogy – a belváros felé, az Arena Hotel felőli oldalon – az egyik szárnyban hotel lesz majd, melynek lobbyja a földszinti passzázsból nyílik majd. Ha a tervek megvalósulnak, a hotelszobák fölött,
a 7. emeleten teraszkapcsolatos reggelizőt és kávézót helyeznek el.
Pontosítás: A cikkben eredetileg azt írtuk, hogy a látványterveket mi mutattuk be először. A képek a napokban máshol is megjelentek, de az építésziroda velünk beszélt először a tervekről.