A legfontosabb, legkeresettebb élelmiszerek kínálatában nőtt a magyar termékek aránya tavaly – mondta a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) osztályvezetője a Magyar Húsiparosok Szövetségének.
Egy fontos szám: 71,3
Kasza Gyula közölte, hogy a Nébih vizsgálata szerint 2020-ban 70,5 százalék, 2021-ben 71,3 százalék volt az üzletekben a belföldi beszállítók termékeinek aránya.
- A magyar tulajdonú üzletláncok teljesítettek a legjobban: a Coop kínálatában 82,2 százalékos, az CBA boltjaiban 78,7 százalékos részesedést mért a magyar termékekre a hivatal.
- A magyar áru aránya jellemzően az alacsonyabb hozzáadott értéket tartalmazó termékcsoportokban magasabb.
A GfK összesítése szerint 2021 húsvétjára 3,2 millió háztartás 17,1 milliárd forint értékben összesen 7992 tonna sonkát, füstölt húst vásárolt, ami háztartásonként 2,5 kilogrammot, illetve 5400 forintot jelent. A húsvétkor különösen népszerű
sonkák és füstölt húsok 2019 óta több mint 21 százalékkal drágultak.
Jön a további drágulás
A Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke a sertéshús további jelentős drágulására számít. Éder Tamás szerint nehéz lesz a következő hónapokban elfogadtatni az üzletláncokkal és a vevőkkel az áremelkedést, de mást nem lehet tenni, mert tönkremennének a sertéstartók.
A takarmánygabona, az energia, a logisztika, a csomagolás, a munkaerő tavaly is sokat drágult, az év első hónapjaiban pedig ismét nagyot ugrottak a költségek. Éder nem tartja kizártnak, hogy a drágulás miatt visszaesik a forgalom, illetve sokan az olcsóbb termékeket keresik majd, ezért egyre gyakrabban jelenhetnek meg a kínálatban a helyettesítő termékutánzatok, a külföldről behozott olcsó tömegáruk.
Hosszabb érlelés, jobb ár?
Megjegyezte ugyanakkor, hogy a jobb minőségű húsvéti termékek a hosszabb érlelés miatt még olyan sertésből készülhetnek, amelyet az év eleji drágulás előtt dolgoztak fel, így az ünnepi kínálatból még lehet viszonylag jó áron válogatni.
13 százalékos infláció szakadhat rá az ötödik Orbán-kormányra