Sok közös gondolkodás, példaértékű sztorik. Erről is szólt a Forbes és a Google háromországos projektje, a Digital Heroes. Itt vannak a legfőbb tanulságok, illetve némi ízelítő a cseh és szlovák digitális hősökből is.
Szeptember 26-án prágai gálaeseményen, majd pedig a Forbes.hu-n és az októberi Forbes magazinban is bemutattuk a Forbes és a Google közös, háromországos projektjét, a Digital Heroest.
Ennek keretein belül a cseh, a szlovák, valamint a magyar Forbes-szerkesztőség országonként gyűjtötte össze azokat a digitális hősöket, e-kereskedőket, akik
a covid után is tartani tudták magukat, akik a szektor belassulása ellenére is valamit jól csináltak, vagy csak szimplán megkerülhetetlen szereplőknek számítanak az országukban.
A Digital Heroes magyar nyertesei itt tekinthetők meg. Tíz cég, hozzájuk pedig még három feltörekvő csillag, avagy a Rising Stars, akikre érdemes lesz figyelni.
Viharos időket élünk
A Digital Heroes kapcsán már bemutattuk a Pelenka.hu-t, akik 2022-ben a legerősebb, teljesen magyar tulajdonú online szupermarketnek számítottak és duplázni tudták bevételeiket. Mindezt úgy, hogy ahogy arról már többször írtunk a Forbes.hu-n is, a térségünkben jelenleg bármilyen mértékű növekedés csodának számít.
A GKID nevű magyar e-kereskedelmi és digitális kutatócég a Digital Heroes megjelenése után tette közzé a Mastercarddal közös, friss Digitális Kereskedelmi Körképét, ami után még megalapozottabb az aggodalom.
- Méréseik alapján már másfél éve csökken az online súlya a teljes kiskereskedelemben belül, a 2022-es 9,6 százalékról 2023 első félévére 8,7 százalék lett ez az arány.
- Az idei első félévben 631 milliárd forintos bruttó forgalmat generált az online kereskedelem, ami bár 8,8 százakos növekedés a tavalyi első félévhez képest, reálértéken, az inflációt is figyelembe véve ez tulajdonképpen visszaesés.
Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója és partnere szerint
ezt a növekedést sem az itthon működő, hanem főleg a külföldi e-kereskedők hajtják, a belföldi cégek online forgalma pedig inkább stagnál vagy enyhén csökken.
10+3 cég, akik jól csinálják
Ilyen környezetben, ekkora ellenszélben tehát nem egyszerű kormányozni, hiába hinnénk, hogy az online piac a covid óta rendületlenül felfutó ágon van. Persze, kivétel erősíti a szabályt, vagy inkább mondjuk úgy, reményt adhatnak a többieknek. Hiszen megmutatták, hogy ha a járvány után is okosak maradunk és a pénzünkkel meg fejlesztéseinkkel is okosan bánunk, azzal a tőkeerős külföldi szereplők árnyékából is ki lehet törni.
Így került például a magyar digitális hőseink közé a BioTechUSA, akik ötven webshoppal a markukban történetük legjobb évét zárták. Vagy a Euronics, akik 2022-ben a legnagyobb forgalmú webshopot üzemeltették a magyar szereplők közül, és nemrég egy igen forró szegmensbe, a használtmobil-értékesítésbe is belevágtak.
A webshopokon túl szintén sikersztori a legforróbb magyar startup, az online csalásmegelőzésben utazó Seon, melynek társtulajdonosa a legfiatalabb selfmade milliárdos Magyarországon. Vagy pedig a Craft, az egyik legsikeresebb app Magyarországról, akiknek Tim Cook személyesen gratulált, amikor az Apple-től díjat kaptak. És ez még mindig csak néhány név a sok közül, íme a teljes összeállítás.
Három ország, közös gondolkodás
A projekt különlegessége volt, hogy egyszerre három országban, Magyarország mellett Csehországban és Szlovákiában futott. A három ország Forbes-szerkesztősége közös erővel, együttműködve készítette el saját összeállítását – lásd erről a másik két országgal összehangolt módszertanunkat.
Ez a fajta közös gondolkodás önmagában is hatalmas élmény. De a végeredményhez is sokat adott, hogy egymással is meg tudtunk osztani érveket, tapasztalatokat, háttérinformációkat.
Ehhez jött a Google szakértelme, akik extra metrikákkal járultak hozzá ahhoz, hogy végül együtt le tudjuk szűkíteni az elsőkörös gyűjtéseinket a végső nevekre. A kooperáció és annak pozitív hozadékai természetesen a cseh és szlovák verziókon is meglátszanak.
Alza, Kiwi.com, Rohlik
A piac méreteit figyelembe véve a cseh Forbes 15+5 céget mutatott be. A helyzet pikantériája, hogy több olyan ismerősen csengő név is szerepel az összeállításukban, akik kvázi magyar entitásként viselkedve nálunk is jelen vannak. Többségében tehát ezek azok az e-kereskedők, akik mellett itthon egyre nehezebb magyar tulajdonú cégként érvényesülni.
- Írnak például az Alzáról, akik Csehországban az Emaghoz hasonló piacteret is üzemeltetnek. A webpláza tavaly páros lábbal szállt bele a lengyel Allegróba, utóbbinak a cseh webshopjaiból rendelt panaszos termékeit most már ők is mint Alza visszafogadják. Etikus? Nem feltétlen. Merész? Eléggé.
- Szerepel náluk a repjegyközvetítő Kiwi.com is, akik a covidvisszaesés után tavaly rekordmértékben, 50 milliárd korona értékben értékesítettek jegyeket, és közvetetten 8,5 millió utast szállítottak. (Cégsztori a 2023. februári Forbesban.)
- De felkerült a legmagasabb cégértékű, cseh alapítású startup, a Productboard is. Ők kifejezetten termékfejlesztésért felelős vezetőknek kínálnak piacvezető szoftvert, megoldásukat a JP Morgan, a Zoom és a Salesforce is használja.
- És persze a Kifli.hu anyacégéről, a Rohlikról se feledkezzünk meg. A közép-európai és német-osztrák piacaik mellett egyre nagyobb hangsúlyt helyeznének a nyugati területekre is (Olaszország, Spanyolország). De csak azután, ha a már meglévő piacaikon is nyereségesen tudnak működni.
- Ami a feltörekvő csillagokat illeti, említést érdemel a SatoshiLabs, akik a világ első fizikai kriptotárcáját készítették el. Vagy a VirtualTraining is, ők beltéri edzéshez szimulálnak valós kerékpártúrás körülményeket, ma már olyan nagynevű versenyekkel dolgoznak együtt, mint a La Vuelta vagy a Tour de Suisse.
Eset, GymBeam, Finax
A szlovák e-kereskedelmi piac volumenében a magyarhoz közelít, így az ő Digital Heroesuk is 10+3 cégből áll. Alant néhány a legnagyobb sztorijaikból.
- A szoftverfejlesztő Eset természetesen a vírusirtójával vált világhírűvé több mint kétszáz országban. Tavaly több mint félmilliárd euró volt a bevételük, több mint ezer embert foglalkoztatnak, és még az idén részvénytársasággá alakulnának.
- Dalibor Cicman nem akart nagyot kockáztatni, az alapító csupán hatmillió eurót mert fektetni 2023-ban a GymBeam rajtjába. Ma már a régió több országában, így itthon is üzemeltetnek webshopot. A fitneszkereskedő tavaly 105 millió eurós forgalommal és 67 százalékos növekedéssel rekordévet zárt.
- A Nay az ország legnagyobb fogyasztói elektronikai kereskedője körülbelül 25 százalékos piaci részesedéssel, 2022-ben 400 millió euró feletti árbevétellel. A kilencvenes években tulajdonképpen ők honosították meg a franchise-modellt Szlovákiában, amikor helyi kereskedőkkel nyittattak Nay-üzleteket az országban.
- A Rising Stars kategória egyik legizgalmasabb tagja a Finax nevű fintech cég. A platform innovatív, alacsony kockázatú befektetési formái itthon is elérhetők. A többségi tulajdonos nem más, mint a Forbes szerinti leggazdagabb szlovák, a dollármilliárdos Ivan Chrenko. Róla épp a minap írtunk a Forbes.hu-n, vagyonát 1,7 milliárd euróra becsülte szlovákiai testvérlapunk.
Digital Heroes a Forbes.hu-n!
A Digital Heroes magyar győzteseit, valamint a cseh és szlovák Forbes digitális hőseit és feltörekvő csillagait itt találod.
Támogatja a Google.