A sokak által korábban már leírt Honor elképesztő eredményeket produkált 2022 elején, letarolta a kínai piacot, és Magyarországon is igen komoly tervei vannak.
Nem túlzás azt állítani, hogy két évvel ezelőtt még nem sokan gondolták volna, hogy 2022-ben a Honor még tényező lehet az okostelefon piacon. Ehhez képest óriási meglepetésre a vállalat az első negyedévben behúzta a rettenetes fontosnak számító kínai piacot. Ebben az időszakban a konszern a története során először 20 százalékos részedésre tett szert, amivel megszerezte az első helyet.
Emellett a vállalat azt is világossá tette, hogy globálisan is meghatározó szereplővé kíván válni, és többek között Magyarországot is olyan területként jelölte meg, ahol markánsan meg akarja erősíteni pozícióit a közeljövőben.
A Huawei köpenyéből kibújva
Mindez tökéletesen jelzi a szektor kiszámíthatatlanságát, hiszen az elmúlt esztendők finoman szólva sem a Honorról szóltak. A brandet még 2013-ban hozta a létre az akkor már egyre magasabbra törő Huawei azzal a szándékkal, hogy e márkával célozza meg a fiatal felhasználókat. Azaz az volt az elgondolás, hogy e név alatt olyan modelleket dobnak majd piacra, amelyek dizájnjukban, szolgáltatásaikban is az újdonságokra és extrém megoldásokra fogékony tinédzser korosztály elvárásainak próbálnak megfelelni.
Az évek során a Honor egyre ismertebbé vált, azonban 2019-ben beütött a krach azzal, hogy a Trump-adminisztráció feketelistára tette az anyacéget, amely katasztrofális következményekkel járt. A Samsung és az Apple trónjára törő Huaweit elvágták többek többek között a Google ökoszisztémától, aminek hatására bezuhantak az értékesítési adatok. A kínai konszern az erőforrásai átcsoportosítására kényszerült, és így gyakorlatilag nem maradt semmilyen kapacitása a “gyermekére”, amelyet értelmszerűen szintén érintettek a korlátozások. A Honor körül pillanatok alatt elfogyott a levegő, aminek következtében radikálisan lecsökkent a termékkínálata, és nagyon új modellek sem jelentek meg e név alatt.
A Huawei próbált úrrá lenni a nehézségeken, ám végül 2020 őszén a konszern vezetősége úgy döntött, hogy leválasztja a Honort, azaz magyarán értékesíti azt.
Potenciális vevőként szóba került a Xiaomi és a TCL a pletykák szerint, azonban a nagy rivális kínai gigaholdingok helyett végül egy új konzorcium, a Shenzhen Zhixin New Information Technology lett a befutó, amelynek tulajdonosai között megtalálható több OEM gyártó, a Lenovo-val szoros kapcsolatot ápoló Digital China, valamint maga Sencsen városa is. Ez a konstrukció több szempontból is kifejezetten szerencsés, hiszen az alapok gránitszilárdságúnak látszanak a saját gyártói kapacitásnak és a stabilnak tűnő anyagi háttérnek köszönhetően.
Sencsen pedig ugyebár egy gigantikus, több, mint 20 milliós lélekszámú pénzügyi-ipari-kereskedelmi központ, Hongkong szomszédságában, amely egyfajta zsilipként funkcionál “kelet” és “nyugat” között Kínában, és nem utolsó sorban itt található a távol-keleti ország egyik legnagyobb kikötője is. Nem véletlen az sem, hogy a legnagyobb európai technológiai szakvásár, a berlini székhelyű IFA is ebben a metropoliszban hívta életre szatellit expóját, a CE China-t. Ez a tulajdonosi szerkezet egyébként nagyon hasonlít arra, mire a Xiaomi épül. Ugyanis sokkal kevésbé kötődik, legalábbis látszólag, a kínai államhoz, mint például pont a Huawei. Emiatt kevésbé is függ attól, és ennek következtében talán az Egyesült Államok sem tekint rá “célpontként”.
Lendületes újraindulás
2021 elején létre is jött az akvizíció, és a 15 milliárd dolláros vételár jól jelzi, hogy mekkora potenciált látott az új tulaj a Honorban. Mára 2020 végi 8 000-ről 12 000 alkalmazottra nőtt a vállalat létszáma, amelynek több mint 50 százalékát a kutatás-fejlesztéssel foglalkozó munkatársak teszi ki. Ráadásul a cég folytatja a belföldi és nemzetközi toborzást, és célja, hogy az év végére 13 000 – 14 000 főre bővítse a foglalkoztatottjainak számát. A Honor létrehozta saját, intelligensnek nevezett ipari parkját, amely a márka első saját finanszírozású gyára. A gyártósor háromnegyede teljes mértékig automatizált, amelynek majdnem felét, 40 százalékát a konszern saját kutatás-fejlesztési csapata fejlesztette ki és ahol durván fél percenként készül egy új telefon, legalábbis a cégtől kapott információk értelmében.
A jelek szerint a vállalat törekszik arra, hogy a prémium kategóriában is életképes modelleket tegyen le az asztalra. A Magic V személyében előrukkoltak egy hajtogatható telefonnal, ami jelenleg ebben a szektorban a legmenőbb, leginnovatívabb megoldásnak számít. Valamint bemutattak egy új, hagyományosabb csúcsmobilt a Magic 4Pro 5G-t, amelyet itthon is forgalmaznak már, és amit én is kölcsönkaptam egy rövid tesztelési időszak erejéig.
Bekavar a Huawei?
Ettől függetlenül még mindig vannak olyan hangok, hogy a Honor saját lábra állása igazából csak egy humbug, és továbbra is a Huawei mozgatja a szálakat a háttérből. A céljuk csak az volt, hogy egy ilyen látszat értékesítéssel kerüljék meg az Egyesült Államok embargóját. E vélekedéseknek remek táptalajt szolgáltatott, hogy 2021 őszén egyszerre jelent meg a Honor 50 és a Huawei Nova 9 telefon, amelyek gyakorlatilag ikrek voltak. Tehát pont ugyanúgy néztek ki, a hardverük ugyanolyan erős volt, a különbséget csak az jelentette, hogy a Honor modellje használhatta a Google szolgáltatásokat. Ez a sztori ebben a formában értelemszerűen elég nagy hullámokat vert mobilos körökben, pláne, hogy a két cég meglehetősen eltérően kommunikálta a történéseket. A Huawei munkatársai utaltak arra megszólalásaikban, hogy erős szálak kötötték őket a Honorhoz, amelyeket nem lehet egyszerűen elvágni, ami azért eléggé talányosan hangzik.
A Honor képviselői viszont sokkal konkrétabban fogalmaztak, és azzal magyarázták az esetet, hogy a termék fejlesztése még abban az időszakban zajlott le, amikor a két márka még egy kézben volt. Tehát állításuk szerint ez egy szerencsétlen folyamat eredménye, és igazából egyik fél sem akart engedményeket tenni, hanem mind a ketten színre akartak lépni egy új termékkel a karácsonyi szezon nyitásakor.
Hogy mi az igazság, azt nem én fogom eldönteni innen Magyarországról, de mindenesetre az tény, hogy a Honor hasított 2022 elején, a Huawei pedig gyakorlatilag sehol nincs a telefonos piacon. Még a régi partner, a kamerákat fejlesztő Leica is inkább a Xiaomihoz pártolt, és megszakította velük az együttműködést. A konkrét magyarországi tervekkel kapcsolatban megkérdeztem a cég hazai képviseletét, és ezzel kapcsolatban Sean Dingy, a Honor Magyarország country managere azt mondta, hogy az elmúlt egy évben azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy megerősítsék a hazai értékesítési partnerekkel való kapcsolatukat, és szélesebb portfólióval jelenjenek meg hazánkban. A terv az, hogy helyi piaci jelenlétet lépésről lépésre, a partnerekkel szorosan együtt építsék tovább. A végső célkitűzés pedig az, hogy a globális stratégiával összhangban a z első három mobiltelefon márka közé kerüljenek Magyarországon.
Egy ilyen folyamatban értelemszerűen rettentően fontos szerep jut a kedvező árú modelleknek is. Ezzel a jelek szerint a Honor is tisztában van, hiszen Sean Dingy azt árulta el, hogy a májusban pont emiatt léptek színre a Honor X8 és Honor X7 típusokkal, amelyek sokoldalúak, remek teljesítményt nyújtanak viszont abszolút a megfizethető kategóriába tartoznak, még akár azok számára is, akik nem akarnak vagy túl sokat költeni egy telefonra. A trendeknek megfelelően egyébként a konszern odafigyel a viselhető kiegészítőkre is. Az év elején mutatták be a Choice Earbuds X nevű valódi vezeték nélküli fülhallgatót, amely kiemelkedő 28 órás üzemidőt kínál. Emellett színre léptek az ultravékony Honor Watch GS 3 okosórával is, amelyet fejlett egészségfigyelő képességekkel és sportfunkciókkal támogattak meg.
A Honor lesz a király?
A dolgok állása alapján simán benne van a pakliban, hogy a Honor komoly változásokat hozhat hosszú távon is az okostelefonos szektorban. A kínai piac ugyanis elképesztően fontos ebben az iparágban, hiszen volt rá példa, hogy aki ott jó eredményeket tudott elérni, az később a nemzetközi színtéren is meghatározóvá vált, elég ha csak a Xiaomira vagy a BBK konszernre gondolni. A verseny tehát tovább élesedik, amivel végső soron mi, felhasználók járunk a legjobban, és most nagyon úgy tűnik, hogy a Honor tud életképes megoldásokkal előállni ebben az elképesztően kompetitív szegmensben.