Tanuljon meg oroszul az, aki idejön üzletelni – javasolja a helyi piacra ácsingózó üzletembereknek a Richter oroszországi menedzsere. Tudja, miről beszél: 14 éve dolgozik Moszkvában, a Richter pedig az orosz gyógyszer-kiskereskedelem egyik legnagyobb szereplője. Az angliai piacra lépés viszont bajosabb, csak innovatív termékkel érdemes érkezni, semmi mással – hívta fel a figyelmet kollégája, a gyógyszercég londoni menedzsere.
Kevés akkora exportpiaccal és ismertséggel bíró magyar márka van az európai piacokon, mint a Richter. De mennyiben tér el egymástól két Richter-ország, mire kell tekintettel lenni a különböző államokban és egyáltalán: tudják bárhol, hogy a Richter magyar? Erről beszélt a – járvány miatt az online térbe kényszerített – Világraszóló magyarok című Forbes-rendezvényen a vállalat két országigazgatója: Váradi Attila, a RG Farma (az orosz leányvállalat) ügyvezető igazgatója, és Neubauer Tamás, a Gedeon Richter UK országmenedzsere.
Tipikus londoni irodában ülünk, minden szint 40 négyzetméter, pár kivétellel szinte csak brit alkalmazottak dolgoznak a csoportban – kezdi Neubauer Tamás. A Richter nagyjából 60 éve van jelen az angol piacon, régebben a Medimpex márkán keresztül, most már saját néven.
„A 2000-es évektől a Richter különböző termékeket adott licenszbe az angol piacon, több a mai napig működik, elég sikeres üzletek voltak.”
A nyugat-európai jelenlét alapja két akvizíció volt: a mióma kezelésére megszerzett egy nőgyógyászati terméket, valamint később egy fogamzásgátlót is. Angliában azonban a cég nem árul fogamzásgátlót, sőt, alig forgalmaz saját terméket, ahogy Tamás fogalmazott: épp az újjáépítés folyamata zajlik a brit piacon.
„Amikor 1,5 éve idekerültem 3 termékünk volt, most 8 van, jövőre tervezzük még 2-3 termék bevezetését.”
Váradi Attila, a cég orosz leányvállalatának feje a moszkvai külügyminisztérium egyik közepesen korszerű irodájában ült a bejelentkezéskor, amely azonban kiváló helyen, Moszkva belvárosában van.
A Richter orosz leányánál közel 1500 ember dolgozik, amiből nagyjából 200 fő van moszkvai irodában.
Oroszországban is közel 60 éve van jelen a
vállalat, de a paletta sokkal bővebb: több mint 100 terméket forgalmaznak. „A richteres
kollégák 20-30 éve ott voltak azoknál a folyamatoknál, amelyekkel megalapozták a
korszerű orosz gyógyszerpiac fejlődését – itt a Richter neve egybeforrt a gyógyszeriparral.”
A nőgyógyászati termékek és a pszichiátriai termékek piacán is erősek, a
legnagyobb erősségük az orvoslátogatás mellett egyértelműen a kiskereskedelem –
2 százalék körüli a piaci részesedés, ami Oroszországban már komoly eredmény. A
tavalyi teljes forgalom 267 millió euró volt, Attila annyit árult az idei
számokról: közel vannak a tavalyi eredményhez.
Az orosz sajátosságokról bőven van véleménye a közel 14 éve Moszkvában dolgozó üzletembernek.
„Közép-Kelet-Európából érkezve elég nehéz globális rálátás nélkül megérteni az orosz piacot.”
Egyrészt az ország területe és lélekszáma is hatalmas, ami más logisztikai gondolkodást követel meg, másrészt muszáj beszélni a helyi nyelvet – az orosz üzletemberek kevésé bíznak azokban a külföldiekben, akikkel angolul kell tárgyalni.
Oroszországban ráadásul erős márka a Richter, sok terméket forgalmaz. Nem úgy Angliában, ahol még javában a brandépítés fázisa zajlik, jelentősen akarják bővíteni a saját kínálatot, a nőgyógyászati termékek piacán a top 3-ba akarnak kerülni.
„Hangsúlyozzuk, hogy régi magyar cég a miénk, de ez nem annyira számít Angliában, ahol vannak 200-300 éves cégek is.”
Tamás kevés nagy magyar cégről tud az angol piacon, de mint mondja, kkv-k szép számmal vannak. „Londoni magyarként minden hazai terméket meg lehet kapni – csak a magyar kisboltban a Túró Rudi mindig hiánycikk.”
Moszkvában már jelentősebb a hazai céges
flotta, a Mol, az OTP is kint van a nagy tőzsdei vállalatok közül. Attila
szerint a hazaiak közül Oroszországban is inkább kkv-k vannak többen, jellemzően
az agráriumban és az állattenyésztésben működnek. Ugyanakkor Attila szerint még
ebben a nehéz gazdasági körülményben is alkalmas lehet az orosz piacra lépni, az
üzleti környezet sok szempontból támogató.
Tamás viszont nem derűlátó a kisebb magyar cégek angliai piacra lépése kapcsán. „Csak nagyon innovatív termékkel lehet piacra lépni, mással nem érdemes próbálkozni.” Hozzátette: a többi országhoz képest a Richter is nagyon magas költségekkel számol, amit az első években elő kell finanszírozni.
Borítókép: Richter // Facebook