A Netflixet és az Amazont is beelőzte Steve Jobs legendás techóriása, az Apple – előbb kapta meg a legfontosabb Oscar-díjat hétfő hajnalban. Örülhetnek a vállalat streaming részlegén, Hollywood azonban aggódó szemekkel nézi az Apple diadalát. És most nem a „streaming vagy mozik” tengelyen kell a problémát keresni.
Történelmi pillanatnak lehettünk szemtanúi a 94. Oscar-gálán. Nem, nem arról a bizonyos híres pofonról beszélünk, hanem a CODA győzelméről: ez az első alkalom, hogy streamingszolgáltató nyerte el a legjobb filmért járó szobrocskát. Persze az utóbbi években már nem az volt a kérdés, hogy vajon megtörténhet-e egy platform győzelme, sokkal inkább az, hogy mikor érkezik el ez a pillanat – vagy hogy ki menetelhet a pódiumig először.
Utóbbival okozott meglepetést az Apple TV+, az évek óta a díjért ácsingózó Netflixet alig három évvel ezelőtti rajtja után sikerült éppen az utolsó pillanatokban megelőznie.
A CODA három díjával a zsebében Tim Cook csapata fontos elismerést ünnepelhet. Az Insider szerint azonban Hollywood kevésbé örül a győzelemnek, és nem a streaminggel, mint szolgáltatással van bajuk. Nem megfelelő, kiszámíthatatlan működésről és emberhiányról csicseregnek a híroldal által megszólított alanyok.
Hiába a sok pénz, a fontos dolgokra nem költenek
Hatalmas készpénzállománnyal rendelkezik az Apple, bőven van miből befektetni. Mi sem mutatja ezt jobban, hogy a streaming platformjukra a Wells Fargo becslései szerint közel 8 milliárd dollárt költhet idén. Ez ugyan alig éri el a Netflix költésének kétharmadát, a techóriás azonban inkább a minőségre, mint a mennyiségre utazik: olyan nagyágyúkra költi a pénzét, mint például Oprah Winfrey, Harry herceg, Jennifer Aniston vagy Martin Scorsese.
A presztízstartalom-szemlélet egyelőre sikerülni látszik, a CODA Oscar-díja mellett népszerű sorozatuk, a Ted Lasso is agyonnyerte az Emmy-gálát. Hiába kicsi azonban a tartalomgyártási volumen, a 20-25 milliós feliratkozóval rendelkező, az Apple-nek évente nagyjából 1,5 milliárd dollárt konyhára hozó streaming platformon arra nincs pénz, amire nagyon kéne:
hiányzik az egy-egy megjelenést támogató infrastruktúra, aminek az eredménye sokszor az utolsó pillanatos marketingtervek és elbénázott sajtómegjelenések olyan projektek számára, amiknek megjelenését már hónapok óta tudni lehet.
Két hollywoodi üzletember szerint az üzletkötést az sem segíti, hogy a techóriás irodáiban olyan ügyvédek dolgoznak, akik szinte egyáltalán nem konyítanak a specifikus szórakoztatóipari rendelkezésekhez és gyakorlatokhoz. Egy Apple TV+ sorozatot például úgy kezdett el streamelni a vállalat, hogy még alá se volt írva a szerződés, egy másiknál pedig az utólagos kifizetésekkel voltak hatalmas csúszások.
A tartalomgyártók emellett pedig még arra is panaszkodnak, hogy egyáltalán nem kapnak adatokat arról, hogyan teljesített a filmük vagy sorozatuk – ez pedig bevett gyakorlat más platformoknál.
Úgy állnak hozzá, mintha egy iPhone-t adnának el
A marketing hiányosságaira több hollywoodi szakértő is felhívta a figyelmet. A túl lapos szervezeti struktúra legfontosabb osztályai egyszerűen nem kommunikálnak eleget. Mi lehet a probléma gyökere?
Még mindig úgy kezelik a tartalomgyártást, mintha egy iPhone-t reklámoznának, mondja egy bennfentes.
Ez alapvetően nem is lehet akkora gond laikus szemmel, hiszen az iPhone globális dominanciáját nagy részben köszönheti a kiváló médiamegjelenéseinek és reklámjainak. Csakhogy a specifikus gyakorlatok – például egy-egy telefon megjelenése előtt az utolsó pillanatig való titkolózás – a tartalomgyártásnál nem érvényesülnek, piaci gyakorlat alapján már jóval előbb el kell kezdeni építeni a hájpot, hogy megjelenéskor már tömegek várják a legújabb sorozatot vagy filmet.
Ugyanakkor az Apple TV+-nál több publicista szerint még bevett gyakorlat a titkolózás, ami lassítja a folyamatokat. A problémákat pedig tovább mélyítheti, hogy a streaming szolgáltató szintén a saját tartalmak előállítására feküdne rá a jövőben (a Ted Lasso, valamint a CODA mind külsős stúdiók által gyártott, majd felvásárolt tartalmak voltak). Erre azonban nincs elég embere az Apple-nek, mondja egy másik szakember.
Kiégés szélén a munkavállalóik
Nem csak a kifelé irányuló marketingkapcsolatokkal és a titkolózó kultúrával van a baj az Apple-nél. Sok munkavállalója a kiégés szélére jutott, rengetegen rengetet dolgoznak. Ezt elsősorban a járványhelyzet okozta: a legtöbb projekt csúszott, és most mind egyszerre indul be teljes gőzerővel.
Persze nem nézi hátratett kezekkel a vállalat a problémákat, több középvezetőt is keresnek az Apple TV+-hoz.
Nagy gikszer lenne, ha nem próbálnának aktívan megoldásokat keresni a vállalati működés jobbá tételére. A friss Emmy- és Oscar-díj ugyanis nagy hátszelet ad a streaming platformnak. „Az Oscar jó megítélést és sztárokat hoz, a sztárok pedig előfizetéseket – mondta az Insidernek a Legendary Studios tévés divíziójának fejese, Chris Albrecht, aki szintén üzletet kötött az Apple TV+-szal. – A vasárnapi gála többet tesz [egy streaming szolgáltatónak], mint a milliárdos költések olyan dolgokra, amiknek sem hatása, sem eredetisége nincsen” – ezzel célozva a Netflix hatalmas pénzszórására.
„Az Apple bármit megtehet, amit akar, és kezdik összeszedni magukat. Jó és okos csapatuk van – nem az a vállalat, ami ellen kéne fogadni” – tette hozzá Albrecht.