A Covid-igazolvány tulajdonképpen egy applikáció, amiben az utasok oltásait és negatív teszteredményeit rögzítik. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a bérlet fontos lépés ahhoz, hogy a koronavírus által megtépázott légi közlekedés kicsit helyrerázódjon.
Az applikáció ellenőrzi, hogy az utas rendelkezik-e negatív Covid-teszttel, vagy ha a célország megköveteli a koronavírus-elleni oltást, a személy megkapta-e a szükséges vakcinát. Az alkalmazás megmutatja azt is, hogy
a kért információk az illetékes hatóság által is hitelesítve vannak.
A testület szerint a bérlet elengedhetetlen ahhoz, hogy a légi közlekedés ismét beinduljon, mivel sok országban továbbra is szigorú korlátozások és karantén van érvényben.
Osztrák-szlovák kiskapun keresztül jöhetnek haza teszt és karantén nélkül Angliából a magyarok
Az applikáció sem mindenható
„Az utasoknak így biztosak lehetnek abban, hogy az általuk elvégzett tesztek pontosak, és így szabályosan lépnek be a válaszott célországba” – mondta a BBC-nek Vinoop Goel, az IATA repülőterekért és külkapcsolatokért felelős regionális igazgatója. Hozzátette, hogy a bizalomnak két oldalúnak kell lennie, és
a program csak akkor működik csak, ha azt az országok döntéshozói is elfogadják.
Ferihegy is szenved a korlátozásoktól. Fotó: Budapest Airport
Az IATA az alkalmazás kapcsán elmondta, hogy modulárisra tervezték, és képes bármilyen digitális megoldással együttműködni. Elérhető lesz iOS és Android-platformokon, a használata pedig ingyenes. Az első felhasználó egyébként a Singapore Airlines volt, ők még decemberben vezettek be hasonlót. Az IATA több ázsiai légitársasággal tárgyal, a tervek szerint az igazolvány heteken belül hibátlanul működik majd.
A Wizz Air is megszólalt a Covid-igazolvány kapcsán: fogy a türelem
Az intézkedéssel a légi közlekedés beindulását remélik, de a szakértők szerint ez még az appal is nehézkes lesz. A koronavírus hatalmas károkat okozott a légi közlekedésben, az IATA adatai szerint a kereslet 2020-ban 70 százalékkal csökkent az előző évi adatokhoz képest.
Az ágazat fellendülést remél 2021-ben, de valószínűtlen, hogy az oltóanyag egyből megoldja a problémát, és sok múlik az oltóanyag globális elérhetőségén is.
Fotó: Singapore Airlines