Mi az összefüggés a croissant ára, a vidéki kocsmák és a Coldplay zenekar népszerűsége között? A válasz megoldás lehet a vendéglátó szektor problémájára. Dr. Andrejszki Richárd, a Chef Market tulajdonosa a Pénzcentrumnak adott interjút.
Mi történt? Dr. Andrejszki Richárd, a Chef Market tulajdonosa adott interjút a Pénzcentrumnak. A szezonalitás nehézsségeiről, a hazai vendéglátószektor fellendüléséhez szükséges lépésekről beszélt. A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk.
Hogyan élnek túl az éttermek télen? Bizonyos helyeknek a forgalma nyáron jelentősen megnő, nyitva vannak a teraszok, az emberek szívesebben mozdulnak ki otthonról, télen viszont inkább otthon maradnak.
A terasz-szezonon kívül a vendéglátók özétkeztető cégeket szolgálnak ki, például iskolai menzákat, hiszen azok a nyári időszakban úgyis zárva vannak. Így védekeznek a szezonalitás miatti ingadozás ellen.
A Coldplay pörgeti a hazai vendéglátó szektort? Az éttermek forgalmát nem várt események is befolyásolhatják. A Chef Market tulaja elárulta, nekik a június 16-23-i hét volt a legerősebb.
A világ egyik leghíresebb zenekara, a Coldplay azon a héten háromszor is fellépett a Puskás Arénában.
Nagyjából 200 ezer embert vonzott hazánkba, akiknek a 40-50 százaléka külföldi volt. Jellemzően a tehetősebb, fizetőképes rétegből: szállodában szálltak meg, költöttek étteremben is.
Hova tűntek a fizetőképes turisták? A földrajzi adottságaink sem segítenek szerinte. A covid után a szomszédban kitört a háború. Emiatt sok turistának egyszerűen nem szexi a régió.
Gondoljunk csak bele: a tengeren túlról nézve Budapest és a magyar-ukrán határ nem távolság, közelebb vannak egymáshoz, mint például Texas államban Houston és Dallas.”
A magyarok is megengedhetnék? A magyaroknak a kocsma az elsődleges találkozási pont. dr. Andrejszki Richárd szerint rengeteget költünk cigarettára, sörre, röviditalra.
Ha ez a költés a gasztronómiában csapódna le, az lenne az igazi gasztroforradalom.”
Észak-Olaszországba egy étteremben 10-15 euró között már kapni kifejezetten jó fogásokat, tehát 5 – 6 ezer forintból megvan egy ebéd. Úgy véli, ez itthon sem kéne megfizethetetlennek legyen. Ha az éttermekben költenénk a pénzünket, akkor jobban menne a szektornak, és az árak is megfizethetőbbek lennének.
Mi a helyzet a croissant-nal? Azért drágább Párizsban, mert ott sok ember akar pisztáciás croissont enni. Nálunk ez a szám nagyon alacsony.
Ha nyolc vevőd van rá egy nap, attól még ugyanúgy meg kell csinálnod, ugyanúgy be kell indítanod a gépeket, ki kell fizetni az embereidet, tehát magasabbak lesznek a költségeid. De ha ugyanazért a termékért Franciaországban százan mennek be hozzád, akkor ezek a költségek eloszlanak, és olcsóbban fogod tudni adni.”
Borítókép: archív, Forbes.hu / Sebestyén László