Tankönyvi példává válhat a motorgyártó megújulása, ha a Pan-Am-sorozat beváltja ígéretét.
Minden legendássá vált autó- és motormárkát egy-egy generációs modellel jellemez. Fundamentumok, melyekre akár évtizedeken át építkezhet egy gyártó, azonban rossz esetben a fénykor úgy halványulhat el, ahogy az egykori célközönség is korosodik. A jelenség pedig nem kerülte el a Harley-Davidsont sem. A márka az adventure-kategóriájú (ADV) Pan America-sorozat fejlesztésébe fogott a megújulást választva, ezt a jelentős váltást vizsgálta a The New York Times.
A híres motorgyártó rendkívül népszerű volt a cruiser-típusú motorjaival, azonban a fiatalabb vásárlói generációk más utazási élményre – nem mellesleg nagyobb kényelemre – vágytak. Mindez az elmúlt években már látványosan megmutatkozott a cég piaci részesedésében, eladási számaiban. 2019-ben, vagyis a koronavírus-krízistől még mentes évben a Harley-Davidson 218 ezer motorkerékpárt szállított le, 5,3 milliárd dolláros bevételéből pedig 424 milliós nyereséget könyvelt el, ami bár jól hangzik, de messze van fénykorától.
Miért reménykedhetnek?
Bár a márkának vannak törekvései az elektromos hajtású motorkerékpárok fejlesztésére, az áttörést egyelőre az 1250 köbcentis motortérfogatú Pan Americatól várhatják – a szakértők szerint okkal. Bár többségük szkeptikusan fogadta, hogy a modellel az aszfaltról a homokra és sárra kormányozza magát a gyártó, de a 2021-es exkluzív sivatagi teszteket követően gyökeresen megváltoztak ezek a vélemények. A NYT által megszólaltatott szakértők szerint az alapmodellt és Pan America Special-t olyan kifinomult technológia, kényelem és egyben erő jellemzi, ami a kategóriában már befutott gyártókat is versenyre ösztönzi.
Nem kapkodás, precíz tervezés
Egy márka újratervezésének vannak sikeres, és kevésbé sikeres példái, utóbbira szemléletes példa a Facebook logójának áttervezése. A váltás bár Harley-Davidson esetében kétségbeesettnek tűnhet, mégis tudatos piaci tervezés jellemezte a folyamatot. A Pan America – főleg a gondos fejlesztés miatt – azokat is vásárlásra ösztönözheti, akik egyébként nem gondolkodtak volna Harley-Davidson vásárlásán. A márka alapozni tudott azokra is, akiknek már volt cruiser-kategóiájú Harley-Davidson a garázsukban, ugyanakkor a nagyobb kényelem miatt ez az idősebb korosztály preferálja az adventure-motorokat. További távlatokat nyit, hogy Európában a gyártó piaci részesedése mindössze 3 százalék volt, főleg az eltérő motoros hagyományok miatt, de az itt nagyon népszerű ADV-motorok rajongói körében sokak érdeklődését felkeltheti.
A jó – bizonyos szempontból szerencsés – időzítés is a Pan America sikerét vetíti előre. A modell bejelentése bő egy évvel megelőzte a gazdasági krízist, ezért a vásárlói előjegyzések, a befizetett foglalók időben érkeztek, ezért a Harley-Davidson magabiztosan fejleszthetett. Amerikában kifejezetten erős, közel 600 kereskedőpartnerrel rendelkezik a cég, akik közül többen már ki is próbálhatták a Mojave-sivetagban a modellt, ezzel pedig a célközönségben terjeszthetik tapasztalataikat.