A nyáron startolt Hamm nem a Wolttal vagy a Netpincérrel veszi fel a versenyt, receptdobozaikkal az időhiányos, a konyhában bizonytalan szakácsokat segítik ki.
„Kvázi legózássá próbáljuk alakítani a főzést”
– foglalja össze Fekete Orsolya egy mondatban nemrég alapított gasztrostartupja, a Hamm lényegét. A startup nyáron indult el Budapesten és környékén, a külföldön már jól bejáratott receptdobozok ötletét szeretnék megvalósítani itthon is.
A Londonban élő Orsi „kutyástól-macskástól” hazaköltözött a covid alatt, ekkor jött a Hamm ötlete. Angliában hozzászokott, hogy a különböző márkák (Hellofresh, Mindful Chef, Gusto) receptdobozaiból főz, és nagyon hamar elkezdte hiányolni az előnyöket. „Például hogy két meeting között összedobom az ebédet, de azt is, hogy nem kell aggódnom, ha a párom főz” – viccelődik.
2014-ben kezdte el a University of the Arts London PR szakát, azóta él Angliában. Az egyetem után PR-osként helyezkedett el egy ügynökségnél, ahol pénzügyi regulációs technológiával foglalkozó cégekkel foglalkozott – itt elég hamar kénytelen volt kitanulni a tranzakcionális szabályozásokat. Később egy másik ügynökségnél már „emberközelibb” technológiájú fintech cégekkel dolgozott együtt, ma pedig negyedik éve dolgozik a WPP reklámcég technológiai ágánál, kereskedelmi és operációs menedzserként, e mellett a munka mellett vágott bele a Hammba.
A cég nem a Wolt vagy a Netpincér vetélytársa, azaz nem azt oldaná meg, ha azonnal ennél valamit, és épp csak a szállítást vagy hajlandó megvárni. Amire viszont megoldást kínál, az a körülményes, sok felesleggel járó főzés. A startupnál a vevő receptek alapján vásárolhat: a Hamm dobozai grammra pontosan kimért alapanyagokat tartalmaznak, amiből a mellékelt receptkártya alapján lehet elkészíteni az ételt, 2-4 főre. Mivel az alapanyagok kimérve érkeznek, lecsökken az előkészítéssel és méricskéléssel járó főzési idő, de igyekeznek másképp is időt spórolni, például felvágva érkeznek a húsok is.
A pontosan kimért alapanyagok másik előnye, hogy a felesleg is csökken, hiszen nem marad meg főzés után például egy fél doboz tejföl, illetve kevesebb a méricskéléssel járó mosogatnivaló is.
A céljuk tehát nem az, hogy beszálljanak az ételkiszállítási piacra, inkább a főzési rutin részei lennének: azt szeretnék, hogy lehessen velük tervezni, kiegyensúlyozottan enni és rizikó nélkül kísérletezni.
Amikor a futár adja a főzési tippeket
Orsi az induláskor keresett maga mellé egy tapasztaltabb társat is, családja egyik barátjával, Veress Tamással vágott bele a cégalapításba. Tamás a Pointer Pub hálózat résztulajdonosa volt 2013 és 2017 között, miután kiszállt, másodmagával megalapította a Black Sheep Barber Shop borbélyszalont a Nagykörúton. A Hamm mögött álló Recept Doboz Kft.-t 40–50 millió forintból alapították, fele-fele arányban szálltak be.* A munkamegosztásról Orsi azt mondja, Tamás csinálja „a nehéz részét” (ügyvezetés, logisztika, beszerzés, kiszállítás és kivitelezés), ő maga az árazással, a vállalati stratégiával, technológiával és a kommunikációval foglalkozik Londonból.
A nyári indulást egy egy-másfél éves aktív előkészület előzte meg. Legfőbb aggodalmuk az volt, hogy ki tudják-e alakítani, hogy kellőképpen környezetbarát módon működjenek. Ennek egyik legfontosabb eleme, hogy ők maguk sem halmoznak fel semmit,
a megrendeléseket csak a vásárlás után adják le, tehát akkor, ha biztosan el fog fogyni az étel, pontosabban a hozzávalók.
Emiatt legkorábban 36 órával a rendelés után tudják kiszállítani a receptdobozokat, így viszont náluk sem keletkezik felesleg. „Olcsóbb lenne, ha nem így csinálnánk, de nem akarunk pazarolni – mondja. – Egyébként sem tudunk versenyezni azzal, ha valaki éhes és azonnal enni akar valamit, eleve sűrű ez a piac.”
A hűtött ételt egy Woolcool nevű technológiával oldják meg: gyapjúbéléssel hőszigetelik az ételt, ami mellé újrahasznosításra alkalmas műanyagból (kis sűrűségű polietilénből, LPDE-ből) készült jégakkut tesznek. Maga a gyapjúbélés lebomlik, de kérés esetén bármelyik hulladékot elszállítják a következő rendelésnél. Orsi elmondása alapján ez az opció elég népszerű, „van olyan doboz és gyapjúbélés, ami már harmadjára járja Budapestet”. A gyümölcsöket és a zöldségeket csak akkor csomagolják, ha muszáj – például a málnát –, egyébként igyekeznek mindent csomagolás nélkül küldeni.
A minimális rendelés 3 recept 2 főre, a maximum pedig a 4 fő, 4 recept kombináció. Előbbi (azaz hat adag) esetén egy adag ára 2900 forint, utóbbi (azaz a tizenhat adagos receptdobozok) ára pedig adagonként 2100. Egy adag egy kiadósabb főételnek felel meg. A húsok ára nagyon gyorsan változik, emiatt a húst tartalmazó receptdobozok ára feláras. A kiszállításért nem kérnek extra költséget.
Budapesten a XX., XXI., XXII. és XXIII. kerületek kivételével mindenhova szállítanak, az agglomerációból pedig Budaörsöt, Diósdod, Érdet, Sóskutat, Tárnokot, Törökbálintot, Budakeszit, Budakalászt, Ürömöt, Remeteszőlőst, Nagykovácsit, Pilisborosjenőt, Solymárt és Biatorbágyot vállalják. A kiszállítást nem szervezték ki, házon belül oldják meg. Mivel csak a vásárlások után rendelik meg a hozzávalókat, eleve nehéz volt futárokkal kalkulálni,
így viszont saját futárjaik mind tisztában vannak azzal, hogy miről szól a Hamm – olyan is előfordul, hogy ők maguk adnak főzési tippeket.
A cégnél most kezd majd az ötödik ember, Orsiék sokat küzdenek a jó munkaerőért, például korlátlan szabadsággal és sok csapatépítős vacsorával.
Az összes receptet magyar szakácsok írják, kettő külföldön dolgozik (Angliában és Dániában), kettő Budapesten. Utóbbiakról Orsi azt mondja, egynek saját étterme van, egy pedig egy neves étteremnél főszakács, de nem nevezi meg őket, mert azt szeretnék, ha a receptek a Hamm márka neve alatt futnának, nem pedig egy-egy szakács nevével azonosulnának. A jövőben viszont szeretnék, ha olyan receptdobozok is megjelennének, ami egy-egy étterem közismertebb receptjét kínálja. „Az étterem adná a receptet, mi pedig a logisztikát.” Ezzel az a céljuk, hogy bevonjanak olyan éttermeket, amik kívül esnek a szállítási körzeteken, de az is, hogy segítsék azokat a helyeket, amik nehezen tudják kigazdálkodni a megugrott költségeket.
Dolgoznak azon is, hogy a működésüket a magyar piacra optimalizálják. „Külföldön már megvan a bizalom a koncepcióval szemben, így ott működik az előfizetéses alapú vásárlás, tehát kvázi automatikusan érkezik a rendelés. Ezáltal a külföldi szolgáltatók tudnak előre beszerezni, tervezni, lejjebb vinni a költségeket.” Ha nyitott lesz rá a hazai piac, elképzelhető, hogy később ők is ebbe az irányba mennének el. „Ha viszont már most ezzel állnánk elő, valószínűleg senki nem kérne tőlünk semmit, hiszen nem tartunk még ott, hogy azt mondjuk a vevőnek, bízd ránk és majd visszük – mondja Orsi, majd gyorsan hozzáteszi: – Bár nem gondolom, hogy csalódást okoznánk.”
*Mivel Orsi külföldön él, papíron Tamás mellett a másik tulajdonos nem ő, hanem édesapja, Fekete Zsolt.