Kis gömböcként falta fel vetélytársait a mostanra óriásira puffadó kínai Haier, amely megkezdi végre a termékeinek forgalmazását Magyarországon is.
Azt nem mondhatjuk, hogy a Konyhakiállításon tett bejelentés, miszerint a Haier megkezdi hivatalosan is a termékeinek árusítását Magyarországon. Pedig nagy dolog ez, amely alaposan felkavarhatja az amúgy is fortyogó hazai fehéráru szektort.
Sikersztori kínai módra
A céget durván száz éve alapították a Sanghajtól északra fekvő tengerparti fekvésű, Csingtao (Qingdao) városában, azzal a céllal, hogy hűtőszekrényeket gyártsanak a belföldi piacra, amihez saját üzemet létesítettek.
1949-ben, a Kínai Népköztársaság megalakulását követően államosították, és 35 esztendőn keresztül a város tulajdonában lévő cégként működött.
Nem túl jól, ugyanis a nyolcvanas évek elejére a gyár teljesen lerobbant, a működését adósságok nehezítették, és havonta csupán nyolcvan termék előállítására volt képes.
Ráadásul ezek minősége botrányos volt, állandóan elromlottak, és emiatt Csingtao vezetése már a felszámolását fontolgatta.
A kaszás már az ajtóban toporgott, amikor megérkezett egy őrangyal Zhang Ruimin, egy fiatal városi hivatalnok képében. Kapott egy kis türelmi időt, hogy rendbe tegye a dolgokat, ő pedig csodát művelt.
Alapjaiban változtatta meg a vállalat működését: amennyire lehetett, kisöpörte a korrupciót, és radikális minőségellenőrzési reformokat vezetett be, aminek következtében jóval megbízhatóbbá váltak a termékek.
De ez önmagában nem lett volna elég a sikerhez, azonban történt valami, ami mindent örökre megváltoztatott.
A német kapcsolat
Ekkoriban kezdett Kína irányába tapogatózni az európai háztartásigép-gyártó, a Liebherr. A német konszern vezetése pedig Csingtaoba is eljutott, ahol megnézték a megújult üzemet, és amit láttak, az elnyerte tetszésüket.
Együttműködési megállapodást kötöttek, és létrehoztak egy közös leányvállalatot Qingdao-Liebherr néven. Zhang Ruiminék rengeteget tanultak, ami a gyártástechnológiát, és úgy általában a vállalati kultúrát, a menedzser szemléletet illeti.
1988-ra a cég ismét nyereségessé vált, sőt, ebben az évben több regionális gazdasági társaságot is magába olvasztott, és egyre meghatározóbbá vált belföldön.
A kilencvenes években újabb felvásárlások történtek, többek között egy légkondicionáló-, mosógép- illetve egy fagyasztógép gyártó vállalatot is megszereztek, a cég nevét pedig előbb Qingdao Haier Groupra, majd simán Haierre módosították.
Haier – a név
A Haier név megszületése nem volt tudatos döntés, sokkal inkább a véletlen műve. 1988-ban a Liebherrel közös együttműködésnek köszönhetően létrejött a Qindao-Liebherr nevű vállalat. Ez utóbbit a kínaiak nem “Líbherr”-nek ejtették, hanem nagyjából “Libo Haier”-nek, ami később szimplán Haier-ré alakult.
Ebben az évtizedben lépett ki a holding a nemzetközi porondra, hiszen megjelent termékeivel a Fülöp-Szigeteken, Indonéziában, sőt az Egyesült Államokban is. A vállalat bevétele az 1984-es 3,5 millió jüanról az ezredfordulóra 40,5 milliárd jüanra nőtt, és ekkor még messze nem értünk az út végére.
Kis gömböc
A millennium után a vállalat érezhetően azt jelölte ki célnak, hogy globálisan is megkerülhetetlen szereplővé váljék a háztartási gépek szegmensében. Az elkövetkező két évtizedben iszonyatos energiákat mozgattak meg annak érdekében, hogy az ehhez szükséges gyártói kapacitás rendelkezésükre álljon.
Gyárakat építettek vagy vettek az USA-ban, Venezuelában, Indiában, Pakisztánban, Tunéziában, Dél-Afrikában és Olaszországban.
Emellett gőzerővel folytatták a felvásárlásokat is, és egy modern Kis gömböcként falták fel a vetélytársaikat. Többek között olyan nagy neveket húztak be, mint a General Electric és a Sanyo háztartási gép részlege, és 2018-ban az igazi cápának számító Candy-Hoover konszernt is bekebelezték.
Hol tartunk ma?
E felvásárlásokkal a Haier nem csupán gyártói kapacitást, hanem technológiákat és természetesen piacokat is szerzett.
Így 2023-ra a világ egyik legnagyobb, legerősebb és leginnovatívabb szereplőjévé vált a háztartási gépek univerzumának.
A holding bevétele 2022-ben elérte a 350,5 milliárd jüant, azaz mintegy 51,5 milliárd dollárt.
Ne legyünk naivak, mindez a kínai állam hathatós támogatása nélkül sosem jött volna össze. De hát senki se mondta, hogy ez egy fair küzdelem, és nem is egyedi esetről beszélünk. A Samsung vagy a LG sem jutott volna ilyen messzire a koreai állami hátszél nélkül például.
A brand
A dolgon nincs mit szépíteni, nálunk nem túlságosan ismert a márka, nem cseng úgy a neve, mint az Electroluxé, vagy pláne a Miele-é, hogy csak két nálunk népszerű brandet említsünk. De azért külföldön már más a helyzet, köszönhetően annak, hogy a nagy nemzetközi kiállításokon hagyományosan óriási standokkal van jelen a Haier.
Emellett a cég nagy sporteseményeket is támogat, amelyek közül kiemelkedett a 2008-as pekingi olimpia, amelynek arany fokozatú szponzora volt, és a logója ott virított minden pálya szélén. Ez mit sem érne, ha a termékek gagyik, vackok lennének de hát erről szó nincs.
A Haier kínálatában is ott figyelnek persze az olcsó, belépő kategóriás modellek is, de van egy rakat abszolút felső ligásnak tűnő, papíron ígéretesnek tűnő technológiai finomságokkal kitömött masinájuk is.
Emellett érezhetően a dizájnra is odafigyelnek, és érezhetően próbálnak menő, innovatív külsejű termékekkel is előrukkolni, amelyeken látszik, hogy modernek, és nem olcsók.
A Haier Magyarországon
Tehát egy ilyen vezérbika érkezik Magyarországra most, illetve, hogy pontosítsunk, úgy jön, hogy már itt volt. A Candy Hoover ugyanis már régóta igen komoly bázissal rendelkezik hazánkban, és értelemszerűen a már említett felvásárlás után ez is megmaradt. Viszont az tény, hogy a Haier márka forgalmazását hivatalosan most kezdik meg, hiszen azért ilyen-olyan úton-módon már eddig is hozzá lehetett jutni ezekhez a termékekhez.
Mindenesetre az biztos, hogy nem lesz könnyű dolguk, hiszen nálunk igen komoly pozíciókkal bírnak évtizedek óta a nagy riválisaik, tőlük nem lesz egyszerű részesedést rabolni. Ráadásul a jelenlegi gazdasági környezet és fogyasztói hangulat mindennek nevezhető, csak optimálisnak nem.
Rózsa Márton, a márkaképviselet magyarországi ügyvezető igazgatója kérdésünkre elárulta, hogy az európai sikereknek köszönhetően és a további terjeszkedés egyik pilléreként vezetik be Magyarországon is a márkát.
Ezzel is támogatni kívánják az anyavállalat stratégiai célját, hogy Európában és Magyarországon belátható időn belül a Haier legyen az első számú választás a fogyasztók számára az okos háztartási gépek tekintetében, és egyúttal a nagy háztartási készülékek szegmensben a Top 3 közé kerüljön. Mivel a kontinensen elért eddigi eredményekkel elégedettek, ezért a magyarországi terjeszkedés kapcsán is bizakodóak.
Hazánkban 2023. április 15-től több mint 50 készülékből álló portfólió lesz elérhető a jövőbemutató hűtőszekrényektől és bortemperálóktól kezdve az intelligens mosó- és szárítógépeken át a beépíthető konyhai készülékekig.
Első körben a kiemelt műszaki áruházláncokban, konkrétan a Media Markt és Euronics üzletekben lehet megvásárolni a termékeket, de folyamatosan keresik a kapcsolatot az új partnerekkel is.
Azt is megtudtuk, hogy a márkabevezetés részeként lokális szervizhátteret is kiépít a képviselet, azaz a Haier termékek vásárlói teljes körű támogatást kapnak.
Tényleg minden jel arra utal, hogy a Haier személyében egy olyan cápa érkezik a magyar vizekre, amely alaposan felforgathatja a nagy háztartásigép-piacot. Mindez pedig jó eséllyel intenzívebb akciókkal, és fokozódó árversennyel jár együtt, szóval mi, végfelhasználók csak örülhetünk ennek.