Kivezette a kormány a nem vényköteles gyógyszerek házhozszállítását. Az időzítés a járvány alatt furcsa, a piaci szereplők szerint a legtöbb gyógyszertárban is megszűnik majd a házhoz szállítás lehetősége.
Egy jogszabálymódosítással a parlament egy valós piaci igényekre épülő szolgáltatást lehetetlenít el: a nem vényköteles gyógyszerek házhoz szállítását. A gyógyszerbiztonságra hivatkozó törvénymódosítás szerint év elejétől ezen készítményeket csak gyógyszertári dolgozó szállíthatja ki.
Korábban több lehetőség is volt a szállításra:
- a személyes átvétel,
- csomagküldő cég megbízása
- olyan házhoz szállítás, amikor a gyógyszertár saját személyzettel és eszközzel szállítja ki a betegnek a gyógyszert.
A Portfolio készített körképet több piaci szereplő megkérdezésével és az rajzolódott ki, hogy kevés patika tud majd megfelelni a feltételeknek, éppen ezért kevés gyógyszertár szállít majd házhoz.
Az internetes gyógyszerforgalmazás során döntően a második opcióval éltek a gyógyszertárak és a betegek is, vagyis a csomagküldő cégek szállították ki a készítményeiket, de
január 1-i hatállyal a jogalkotó megszüntette a csomagküldés lehetőségét, tehát az internetes gyógyszerforgalmazás a vény nélküli készítményeknél megmaradt, viszont a kiszállítás csak a legnépszerűbb módon már nem lehetséges.
Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke a jogszabályváltozást a hamisítás veszélye és a futár belépésével megszakadó ellenőrizhetőségen kívül azzal is indokolta, hogy az utóbbi időben több új, nagy volumenű csomagküldési szerződésről szereztek tudomást, ez alapján pedig agresszív piacszerzésre számítottak. Ez a kamara szerint középtávon veszélyeztethette volna a kistelepüléseken lévő patikák fennmaradását, mert olyan forgalmat vett volna el tőlük, ami a létükhöz elengedhetetlen.
Kevés gyógyszertár lesz rá képes
Marjai Tamás, a Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetségének (HGYSZ) szakmai igazgatója azt mondta: A saját személyzettel és eszközzel történő kiszállítás meglehetősen drága mulatság egy patikában, a közforgalmú gyógyszerellátás is munkaerőhiánnyal küzd. A jelenlegi feladatok ellátásra is kevés a gyógyszerészi és a gyógyszertári szakasszisztensi személyzet, futárként vagy egyéb logisztikai feladatokra nem igazán lehet őket befogni.
Marjai szerint a nagy kérdés ebben a helyzetben:
megengedhetjük-e magunknak Magyarországon azt, hogy egészségügyi diplomás szakemberek autót vezessenek és árut fuvarozzanak ahelyett, hogy a betegekkel foglalkozzanak.
A HGYSZ szakmai álláspontja szerint a Magyar Gyógyszerészeti Kamara javaslatára megszületett módosítás figyelmen kívül hagyja a valós lakossági igényt, ami részben kényelmi szolgáltatás, részben a pandémia miatt közegészségügyi kérdéssé is vált.
Nagyon furcsa az időzítés
Kaló Tamás, a Phoenix Pharma Zrt. vezérigazgatója is azt emelte ki, hogy nagyon drága módszer a gyógyszertáraknak a saját személyzettel történő házhozszállítás. Túl kevés idő telt el január 1. óta, kevés tapasztalatunk van az új rendszerről, de Kaló piaci információi szerint kevés gyógyszertár vállalja majd a házhozszállítást.
És szerinte is rendkívül meglepő a törvényváltoztatás időzítése. A koronavírus-járvány ösztönzőleg hatott az online kereskedelem bővülésére, mivel nagy igény mutatkozott a szolgáltatásra lakossági oldalról. Meglepőnek tartja a gyógyszerészeti kamara által szorgalmazott törvény változtatásának érvelését, mivel információi szerint nem készült olyan hatástanulmány, amely vizsgálta volna a csomagküldést gyógyszerbiztonsági szempontból.
A futárcégeknek sem tetszik
A futárcégek is a fejüket vakarják a szabályozás kapcsán. A foodpanda szerint a gyógyszertárak bevonása fontos lépése a magyarországi gyorskereskedelem kiterjesztésének, amiben a korábban NetPincérként ismert cég már évek óta az élen jár. A Portfolio érdeklődésére a Kifli.hu megosztotta, hogy a rendelet hatását azonnal érezték, mivel az OTC termékek a BENU szortiment közel 30 százalékát tették ki, illetve ezen termékkör adta a forgalom felét. Ezeket a termékeket el kellett távolítania a Kifli-hu-nak, amely a kiszállító cég szerint elsősorban azért szomorú, mert a vásárlóik így újra arra kényszerülnek, hogy személyesen jelenjenek meg a gyógyszertárakban, ahelyett, hogy az otthonuk biztonságában vennék át a termékeket.
A Kifli.hu közölte, hogy 2021-ben a rendelések egyszámjegyű százalékában volt benne patikai termék. Nagyjából húszezer vásárló élt a szolgáltatással, elsősorban idősek, mozgássérültek, kisgyerekesek és azok, akik éppen covid-fertőzés miatt karanténban voltak.
Fejfájás, láz- és fájdalomcsillapítók, cseppek, orrspray-k voltak a legnépszerűbb termékek. Olyasmik, amik ha este elfogy és reggel csönget vele a futár, az felér egy fél győzelemmel. A Kifli.hu úgy véli, a szolgáltatás nagyban megkönnyítette a vásárlóik életét. A Rohlik csoport többi cégénél ilyen szabályozás nem fordult elő. Meghökkenve figyelik a magyarországi eseményeket, és minden támogatást megadnak a Kifli.hu-nak a megoldás keresésében.