Szuli és Bálint ötvenes karokkal nevettetnek. Üzletemberek is, fitneszinfluenszerek is, meg nem is. Nem szeretik a konditermes közeget, mégis ebben lettek híresek, sikeresek. Félmillióan követik a Gym Suleimant a Tiktokon, de csak gyártják az anyagot, és nem fogyasztják.
Panelházak, játszótér, a falon Kispest-firka harminc négyzetméteren, és persze a klasszikus lakótelepi üzletsor. Ennek a sarkában virít a logó: szúrós szempár, alatta megpakolt súlyzó, ami morcosan görbülő szájra hajaz, az alatt pedig a hely neve: Gym Suleiman.
Hatalmas, egylégterű konditerem tükrökkel, festett falakkal, vasból készült gépekkel. Semmi cicoma, ezeknek súlya van. Pont, mint a két interjúalanynak, a konditerem névadójának és társtulajdonosának, Hasan Suleimannak, valamint barátjának és személyiedző-társának, Valla Bálintnak. Közvetlen embereknek tűnnek, barátságosnak, meg persze hatalmasnak. Nemcsak a teremben azok, de a Tiktokon is. 498 ezer követőjük van, 31 millió lájkjuk és több százezres megtekintéseik.
„Jó-jó, ha majd nem tetszik, amit írsz, úgyis csak összeverünk”
– hangzik el, majd síri csönd. Kínosan nevetgélek, próbálok az online perszónájuk alapján kialakult kedves képükbe kapaszkodni. Közben azért lepereg előttem életem filmje. Fél perc izzadás, tapintani lehet a feszültséget. Szerencsémre felröhögnek. „Mi nem olyan srácok vagyunk. Sosem verekszünk.” Megnyugszok, és most már komolyra vesszük a szót. Legalábbis megpróbáljuk.
Új lista: A legértékesebb magyar influenszerek 2024
Nagy mozgások, nagy közösségek, nagy pénzek a magyar influenszerpiacon és a Forbes új influenszerlistáján is. Keresd a májusi Forbes magazinban, vagy pedig lapozgasd a Forbes.hu-n ide kattintva!
Bálintnak sikerül, Szulinak nem mindig
Hasan Suleiman – ahogy ő szereti, Szuli – Kuvaitban született. Ott is nőtt fel, csak tizennégy évesen költözött ide. A középiskola még pipa, egyetemre már nem vették fel. „Kiderült, hogy nem nagyon szeretek tanulni” – ő így látja. Azért egy OKJ-s képzést elvégzett, de csak mert ott ismerte meg feleségét, Vikit. Rövid kuvaiti kitérő után visszatért Magyarországra, és elkezdte építeni edzői karrierjét.
A kondi náluk családi hagyomány, Szuli tizenöt éves kora óta űzi. A testépítés iránti rajongást és annak tudományos-művészeti alapjait édesapjától kapta. „Apu volt az egyik első testépítő Kuvaitban, versenyzett is.”
A családban felhalmozott tudásból és az általa kikutatott módszerekből gyúrta össze Szuli a Team Suleiman Módszert (TSM). Lényege, hogy a fitnesziparra jellemző lózungok helyett az alapokra és a hatékonyságra fókuszál mind az edzésben, mind a táplálkozásban. Közben az ezt összekötő életfilozófiában elfér némi lazaság. Szeretünk edzeni, de közben jókat enni, jókat inni is. Ezért a diétákban vannak kiskapuk és csalónapok, hogy ne kelljen mindig csak csirkerizsen élni, és mindennel együtt lehessen tartani a formát.
„Bálintnak általában sikerül, én azért van, hogy meghízok”
– foglalja össze Szuli.
Valla Bálint Békés városban született, középiskolába, egyetemre már ő is Budapesten járt. Tanulmányai után folyt bele jobban a kondizásba. Fekvenyomóként kezdett versenyezni, majd testépítőként, ekkor találkozott a Szuli-féle edzésfilozófiával.
Az élet már azelőtt összesodorta őket párszor, míg végül ugyanott kezdtek el személyi edzőként dolgozni: a Gym Suleimanban, amit Szuli és üzlettársa, Bálega Egon 2018-ban alapítottak Kispesten. A közös munkából közös felkészülés lett, abból pedig sikeres versenyszezon, Bálint világbajnok is lett az egyik legfontosabb testépítő-szervezet, a WABBA (World Amateur Body Building Association) égisze alatt. Így lettek munkatársból barátok, majd végül influenszerek.
Simán lehet közben inni
Szuli 2015 óta gyárt tartalmat, kezdetben a TSM-hez köthető szakmai anyagokkal „támadta a fitneszipart”. Sikert siker követett a személyi edzésben, több versenyzőjük is jó karriert futott be a nemzetközi testépítő porondon, de évekig csak szakmai berkekben volt ismert. A konditerem Facebookja és Instagramja már élt, ekkor Szuli üzlettársa, Egon dobta be, hogy Tiktokot csinálni kellene a teremnek. „Egonnak általában igaza van az ilyen dolgokban.” 2020-ban el is kezdte feltenni oda a szakmai tartalmakat. „A kutyát nem érdekelte.”
Két éve történt, hogy Szuli épp diétázott, elég jó formában is volt, szóval feltöltött egy videót, amiben arról beszél, hogy hány üveg bort iszik per nap és mégis milyen száraz. „A diétáinkba tényleg be vannak építve a csalónapok, simán lehet közben inni.” A videó százezer megtekintésig jutott. Szuli a hirtelen jött elérésnek hála komolyabban elkezdett foglalkozni a Tiktokkal.
Bálint ekkortájt tömegelt. Akkorára nőtt, hogy az önmagában szenzáció volt, a vele közösen készített videók gyorsan milliós megtekintésig jutottak.
„Pedig csak arról szóltak, hogy lemértük Bálint karját, és bemondtuk a kamerába, hogy ötvenötös (ötvenöt centi nagynak számít – a szerk.), vagy ráállítottuk a mérlegre, és 143 kilót mutatott.”
Volt, aki ámulattal, más meghökkenve fogadta, de működött.
Elkezdtek kísérletezni különböző karakterekkel, Szulié lett a lekezelő, fintoros arc, Bálinté pedig az egyszerű, de nagy darab figura. Úgy érzik, mindent megadtak a népnek, a félmillió Tiktok-követő őket igazolja. A rosszallókból is előnyt kovácsoltak, úgy érzik, ők honosították meg a Tiktokon, hogy negatív kommentekre viccekkel reagálnak, ami szintén pörgette a nézettséget. „Volt nap, ami 13–14 ezer új követőt hozott.” Azért a kezdeti hájp hamar a fejükbe szállt, a sikert hajhászva volt, hogy Szuli napi tizenöt videót is kiposztolt.
A kommentre válaszolások mellett nagyon szeretik Szuli családos videóit is, ahol felesége, Viki a hangját adja, Szuli pedig a házi papucs szerepében tetszeleg. Hogy ez is csak egy karakter-e?
„Ki tudja? – közben az őszülő hajára mutat. – Nem látod, hogy őszülök? Pedig harminchat vagyok.”
Aztán a Tiktokból tévés meg podcastos szereplések lettek, idővel pedig a támogatói tartalmak is megjelentek a videók között. A legkülönbözőbb élethelyzetekben találják be a rajongók. „Egyszer hátba vágtak az utcán – mondja Szuli. – De az is előfordul, hogy az Árkádban jönnek oda evés közben, és szinte a számból eszik ki a kaját. Ilyenkor általában megkérdezem, hogy »kérsz?«, és akkor kicsit összekapják magukat.”
A kondikultúra bábeli zűrzavara
Magam is tizenhárom évesen kezdtem edzeni, mondjuk, közel sem vagyok akkora, mint Szuli vagy Bálint, igaz, nekem a fordított tömegnövelés – köznyelven a fogyás – volt a cél. Most is legalább heti háromszor egy órát próbálok súlyzózni. Jobb a testnek is, a lelkemnek is, meg mindenkinek.
Az alapokat szintén apukámtól lestem, majd a Youtube még éledező, főleg magyar szegletéből próbáltam több tudásra szert tenni, ami nem volt könnyű. Belefutottam a Builder (korábban Shop Builder) webáruház fórumába és videósorozataiba is, ami az akkoriban uralkodó konditermi edzésmódszerek és táplálkozástudomány alapjait jól átadta. A videókban szereplő emberek már akkor is egyfajta protoinfluenszerként működtek a fitnesziparban.
Manapság körbenézek, és a hazai és nemzetközi színtéren is sokkal szaturáltabb az információtömeg. Egymásnak, sokszor a józan észnek is ellentmondó edzésmódok, diéták, táplálékkiegészítők ezreiről lehet olvasni számos fitneszinfluenszertől. Mondván, ők egytől egyig szépek, izmosak, erősek, nők, férfiak, és ami biztos: nekik van igazuk, mindenki más hülye. Csak az az edzésmódszer, csak az a diéta, csak az a táplálékkiegészítő működik, amit ők mondanak.
Vedd meg a kurzusomat, vedd igénybe az online személyi edzésemet – ekkora információtöbbletben kezdő kondisnak lenni nemcsak zavarba ejtő, de veszélyes is. A helytelen gyakorlatok, diéták károsak lehetnek, míg az influenszerek által mutatott kép a fiatalok önképének torzulásához is vezethet amellett, hogy tiltott szerek használatára is ösztönözhetik őket.
Szuliék pont a fentiekből kiindulva nem követik a tágabban értelmezett fitneszipart, mert a rosszindulat, a másikra mutogatás nagyon erősen jelen van. A Tiktokon igyekeznek a kondis sztereotípiákból viccet csinálni, görbe tükröt mutatni. Nem feltétlen edukálni szeretnének, de a humoron keresztül mégis tanítani tudnak. Szuli és Bálint már a TSM-et sem promózza annyira vehemensen, mint eleinte,
„Itt a terem, itt vannak az edzőink, ha tetszik, amit látsz, gyere és próbáld ki.”
Bármikor tesztelek
„Csak szteroid kell, és minden megy” – hanzgzik el Mickey Rourke kiöregedett főhősétől A pankrátor című filmben. Sok influenszer azt vallja magáról, teljesen naturál, szteroidok nélkül érte el a mostani fizikumát. Csakhogy a valóságban – amellett, hogy nagyon jó genetikával rendelkeznek – sokan kamuznak a szerhasználatról. Aki régebb óta figyeli az ipart, ki tudja szűrni, ki mond igazat és ki hazudik.
A cucchoz üzleti érdekek is fűzik a fitneszinfluenszereket. Követőiket a kinézetüknek köszönhetik, miattuk jönnek a megkeresések, az együttműködések, az eladások, és így tovább. Ugyanakkor egyre többen vállalják fel, hogy szteroidoznak vagy szteroidoztak. Legalább őszinték, és nem közvetítenek hamis képet a fiatalok felé, közben mégis negatív példáknak számítanak. Erről Szuliéknak is megvan a véleménye.
Bálint bevallottan indult olyan versenyen, ahol az egész mezőny szteroidozott. Szuli és a többiek jó hatással voltak rá, belátta, hogy ennyit nem ér a dolog. „Tíz évet kokszolsz, majd a végén, ha nagyon jó vagy, nyersz 50 ezer dollárt. Nem adja ki a matek a sok év önpusztítást.”
„Adott két ugyanolyan autó ugyanolyan motorral – folytatja Szuli. – Az egyik mégis jobban megy a versenypályán. Igen, mert azon van tuning. Ezt fejben kell helyre tenni.
Nem a tuningverdával kell versenyezni, hanem a tuningmentes motort kell elfogadni, hiszen már az is nagy szó, hogy kiállta a versenyt.”
Sokszor gyanúsították őt is azzal, hogy kokszol. Erre csak annyit mond: bárkinek csinál tesztet, ha kifizeti neki.
Kicsit megfeszültél, nem?
Szuli és Bálint sikerrel kamatoztatják tiktokos hírnevüket, személyi edzéseikre és online kihívásaikra jelentősen megugrott a jelentkezők száma a közelmúltban. Táplálékkiegészítő márkát is futtatnak, és a konditerem forgalma is érezhetően megnőtt a csatorna felfutásával. Erre jönnek még rá a szponzori megkeresések, reklámok, amiket a Nuheadz Talent Management influenszerügynökséggel közösen menedzselnek. Utóbbinál mindig megtalálják a nekik ideális partnerségeket, ám a kreatív munkát máig Szuli és Bálint végzi – mobillal a kezükben.
Úgy érzik, a videókból jött lehetőségekből nagyon jól meg tudnak most élni, de ami netes hülyéskedésnek indult, kinőtte magát, hiányzik nekik, hogy „csak úgy, két–három órán keresztül fossuk magunkból a videókat”. Céljuk is, hogy újra a felhőtlenebb, kötetlenebb tartalomgyártásra kerüljön a fókusz, nem szeretnék, ha a megfelelési kényszer és a tartalmi nyomás a videók rovására menne.
Másik távlati céljuk egy kondilánc öt–hat teremmel, Budapesten és vidéken, mindez idő, munka, és persze pénz kérdése. Ha meglépik, biztos, hogy valamenyi el fog veszni abból a gyermeki örömből, amit a Tiktokkal próbálnak visszaszerezni, és ami segít nekik feltöltődni.
Végül szóba kerül a köszönéskor elsütött verekedős poén is.
– Kicsit megfeszültél, nem?
– Próbáltam vele menni, de egy pillanatra azért átgondoltam az életemet.