A Bibo nevű, fenntartható termékeket – például a Cleaneco tisztítószereket – gyártó és forgalmazó üzlethálózat mögötti társaságba szállt be kisebbségi tulajdonosként a Sziget alapítója.
A dunakeszi központú Bibo nemcsak egy fenntartható termékeket árusító bolthálózat és webshop, hanem sajátmárkás zöldtermékeket is gyártó cég. Portfóliójuk ma már 800 termékből áll, ezeket pedig a fenntartható energiával működő saját gyárukban állítják elő. Nemcsak a fogyasztókat, hanem a cégeket is célozzák, segítve őket abban, hogy működésük fenntartó legyen (a vendéglátóipar például fontos piacuk).
Ők gyártják a Cleaneco tisztítószercsaládot, de forgalmaznak lebomló és újrahasznosított kukazsákoktól kezdve a bio élelmiszereken át rengeteg, a fenntartható életmódhoz szükséges terméket.
Exit és befektetések
Gerendai Károly, a Sziget alapítója. A fesztivál mögötti cégből 2017-ben szállt ki, a társaság 70 százalékáért 15,2 milliárd forintot fizetett egy amerikai befektetési alap. Az üzletembernek eddig főleg a gasztronómia és a vendéglátóipar területén voltak befektetései, érdekelt az Akvárium klubban, a Costes éttermekben, és például a Lupa Beach fejlesztését is ő kezdte el.
Gyorsan összehozták az üzletet
A társaságnak eddig két tulajdonosa volt. Az ötletgazda Juhász András, mellé szállt be később csendestársként Baldauf László Miklós (a CBA-alapító Baldauf László fia). Gerendai és Juhász nemrég egy rendezvényen találkoztak, az első beszélgetésük még a partnerségről szólt csupán, de nagyon hamar átfordult a tárgyalás a befektetésre. Első találkozásuk és a befektetési szerződés április végi aláírása között csupán egy hónap telt el.
„Olyan cégekbe akartam mindig is beszállni, amelyekkel van valamilyen érzelmi viszonyom és lehet hozzáadott értékem – csak a hozam nem vonzott sosem” – mondta a Forbes.hu-nak Gerendai.
A Bibo Franchise Kft.-be 100 millió forint feletti összeget invesztál, ezt a társaság több körben, bizonyos mérföldkövek, fejlesztések elérése után kapja meg tőkeemelés formájában (a pontos befektetési összeget egyelőre nem akarták nyilvánosságra hozni). A befektetésért cserébe Gerendai kisebbségi, 20 százalékos tulajdonos lesz a vállalkozásban.
„Bennem is van egy gondolkodásbéli változás, némi klímaszorongás, ami ma már természetes, hogy foglalkoztatja az embereket: hogyan tudunk ökotudatosan és fenntarthatóan működni.”
Garázsból indult, már saját gyáruk van
Maga a Bibo sztori egyfajta startupként bő 10 éve indult, majd 2012-ben jöttek ki az első ipari tisztítószereikkel. 2014-ben már saját laborjukban folytatták a fejlesztéseket, 2015-ben pedig felépült saját gyáruk is 2000 négyzetméteren, ahol körforgásos gazdasági modellben mára 75 ezer terméket állítanak elő havonta. A társaság a 2021-es lezárt üzleti évében 273,6 milliós forgalom mellett 19,3 millió forintos adózott eredménnyel zárt.
Gerendai azt mondja, a Bibo-Cleaneco-ban annak a lehetőségét látta meg, hogy üzleti alapon tudnak versenyképes árképzéssel alternatívát nyújtani a hasonló, de nem fenntartható termékcsaládokkal szemben. Ebben pedig a mostani, inflációs környezetben komoly üzleti potenciált is lát.
„Nem lehet megfizettetni most az emberekkel a környezettudatosság felárát, a Bibo viszont nem képez ilyen felárat, megoldotta ezt a problémát.”
Ehhez eddig is komoly kutatás-fejlesztést végzett a cég, amihez egy forint közpénzt nem használtak fel, emeli ki az új befektető. Gerendai azt mondja, azért is szeretett bele a sztoriba, mert egy tényleg garázsból induló vállalkozásról van szó, amit eddig nagyon okosan építettek a tulajdonosai.
Bár ilyen területen még sosem fektetett be, a vállalkozásba a pénzen kívül az üzleti tapasztalatát és a kapcsolati tőkéjét is adja. Közben pedig elégedetté teszi az is, hogy a jövőért is felelősséget tud vállalni – immár befektetőként is.