Ha valamiben, kedveltségben Borbás Marcsi egyszerűen verhetetlen. Így szerepelt a környezettudatos gasztroangyal a Forbes legújabb celeblistáján.
>> A LISTA ONLINE VERZIÓJA IDE KATTINTVA ÉRHETŐ EL. Írta és szerkesztette: Vaszkó Iván. Számolta: Golovics Milán.
Borbás Marcsi műsorvezető, gasztroangyal zsinórban hatodszorra a legkedveltebb celeb, derült ki a Forbes legújabb A legértékesebb magyar celebek listájából.
Bár a tavalyi nyolcadik helyről (eddigi legjobb celeblistás szereplése) a tizenharmadikra csúszott, a hat kategória egyikében ismét letaszíthatatlan a Kertem Youtube-sorozat és termékcsalád, valamint az Egy.hu életmódszájt és webshop arca, a környezettudatos élet hirdetője.
Egészséges énmárka, lelkes követőtábor
Az NRC a Forbes számára elkészített, reprezentatív kutatása szerint Borbás Marcsi kedveltségben magabiztosan áll Rúzsa Magdi (7. holtversenyben), Liptai Claudia (17.), Tilla (12.) és Fördős Zé (16.) előtt. A 18–59 éves magyar lakosság körében 55 százalék mondta azt, hogy kedveli Borbást, 62 százalék tartja hitelesnek (hitelesség kategóriánkban a második), valamint az őt ismerők 44 százaléka valószínűleg megfontolná olyan termék megvásárlását, amit ő ajánl, ebben szintén ő a legerősebb az NRC kutatása szerint.
A Facebookon már 668 ezren követik, korábban azt mondta, organikusan, fizetett hirdetések nélkül érték el csapatával ezt a számot. A HypeAuditor közösségi médiás adatbázis szerint Borbás minőségi, aktív követőtáborában kiemelkedő a valós felhasználók aránya (87,98 százalék), míg a SentiOne online médiafigyelő platform szerint a róla szóló internetes tartalmak főképp pozitív töltetűek, az énmárka egészségét mérő Brand Health Index 86 százalékos, ami magasnak számít.
Forintban
A legértékesebb magyar celebeket nem árbevétel vagy becsült vagyon, hanem üzleti és márkaérték alapján rangsoroljuk. Viszont az adott celeb pénzteremtő képessége pontozásunk egyik fő kategóriája volt.
Borbás mögött egy igen komoly produkciós vállalat áll, a több mint húszéves Stratcomm Kft.-ben férjével, Krisztics Dezső kreatív producerrel (fele-fele arányban) társtulajdonos.
A kft. csinál mindent, ami Marcsi nevéhez fűződik: könyveket ad ki, műsorokat készít, natúrkozmetikumot gyárt (Kertem), a hozzá tartozó életmódszájtot és webshopot (Egy.hu) üzemelteti. Borbás és Krisztics cége az egyszemélyes celebcégekkel szemben nagyobb stábbal dolgozik többféle munkán is (játék- és dokumentumfilmeket fejleszt, valamint nagyvállalatoknak nyújt ügynökségi tevékenységet), az elmúlt években nem történt jelentősebb létszámcsökkenés, stabilan 10 fő az alkalmazottak száma.
2021-ben 416 milliós, 2022-ben 504 milliós, tavaly pedig már 548 milliós árbevételt termelt a Stratcomm a Credit Online céginformációi szerint (tavaly évközi adónemáttérés miatt két beszámolót adtak le). Ami az eredményességet illeti, ugyanebben a sorrendben 17, 79 és 30 millió forint volt a cég profitja.
Fenntartható fejlődés nem létezik
Ahogy arról a 2023. téli Zöld Forbes különszám címlapinterjújában beszélt, Borbás a hosszú távú, többéves márka-együttműködések híve (Metro, Koronás Cukor). „Amikor valaki panaszkodik a sok hirdetésre, azt szoktam mondani: az egész világ úgy működik, hogy vagy fizetsz egy tartalomért, vagy örülnöd kell, hogy valaki más megszponzorálja azoknak a tartalmaknak az elkészítését” – mondta.
Egy későbbi Forbes-eseményen a környezettudatos élet megvalósításáról azt vallotta:
„Fenntartható fejlődés nem létezik, és a fenntarthatóság is csak az emberrel együtt létezik. Vissza kell ezért vinni az embert a természetbe, hogy lássa meg, mire megy ki a játék. Erre elég lehet egy balkonkert is.”
Őrségi otthonában folyamatosan dolgozik, fát vág, műveli a kertjét. Környezetét nyughatatlanságával idegesíti, de a kertje a nagy tanítómestere.
„Alázatra nevel, miközben teremtesz általa. Az emberek legnagyobb problémája abból ered, hogy dolgoznak, de nem kézzel fogható az, amit alkotnak. Ezért a legjobb dolog a kert. Elszakadtunk a természettől, de visszarángat bennünket oda, hiszen a természet nélkül nem fogunk tudni élni.”
A teljes celeblista az augusztusi Forbes magazinban – címlapon Frei Tamás szerencsés életével –, valamint a Forbes.hu-n érhető el ide kattintva. Lapozz bele a magazinba:
Módszertan
Kétszázhúsz fős gyűjtésünket a szereplők magazinos címlapmegjelenései, egyéb sajtótalálatai, közösségi médiás aktivitása és követőszámai alapján szűkítettük negyvenöt főre. Módszertanunk visszatérő eleme az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. kifejezetten nekünk készített reprezentatív kutatása a 18–59 éves magyar lakosság körében. A celebek ismertségét, kedveltségét, hitelességét, a hagyományos (magazinos, tévés) és közösségi médiás követését mérték, valamint rákérdeztek arra is, hogy a válaszadók megfontolnák-e az adott celeb által ajánlott termékek, szolgáltatások megvásárlását.
A SentiOne online médiafigyelő platform is segítette az értékelést. A SentiOne az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiafelületeken, értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett, egy-egy celebről szóló összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét is figyelembe vette. Brand Health Index mutatójuk a vizsgált szereplőkről szóló tartalmak pozitív-negatív töltetének arányát – énmárkájuk egészségét, kedveltségét – számolta ki. Egyedi algoritmusukkal az egy-egy celebről szóló összes említés elérését, valamint facebookos-instagramos követőtáboruk interakcióinak arányát is vizsgálták.
Kutatásunkhoz összegyűjtöttük a nyomtatott sajtós, rádiós és tévés megjelenéseket, valamint pontoztuk a címlapszerepléseket a hazai médiapiac legkelendőbb magazinjaiban. Az influenszerlistánkhoz (Forbes, 2024/5) hasonlóan a HypeAuditor adatbázis segítségével mértük közönségük minőségét, valódiságát, növekedési trendjeit, és pontoztuk a követőtábor aktivitásának mutatóit (lájkok átlagos száma és tartalmak közötti eloszlása; hozzászólások átlagos száma, valódisága; a posztok potenciális elérése és megtekintése). Vizsgáltuk, hogyan teljesítenek a szponzorált tartalmak a személyes posztokkal szemben, továbbá a SentiOne mérte a fizetett tartalmak arányát is. A túl ritka vagy túl gyakori reklámtevékenység csökkentette az adott celeb üzleti sikerességét vagy hitelességét.
Végül a médiapiac képviselőiből, a hazai topmárkák marketing- és kommunikációs igazgatóiból, menedzsereiből és a reklámügynökségek vezetőiből álló huszonegy fős zsűri, valamint a Forbes szerkesztőségének tagjai is pontozták a sztárok láthatóságát, pénzteremtő képességét és tartalmi profizmusát. A szakmai zsűri pontozásánál szűrtük a korábbi vagy jelenleg is aktív szerződéses viszonyból adódó torzító hatásokat. Az idei végső rangsor harminc főből áll.
Forbes-celebindex
A celebek részeredményeit hat szempont (ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénzteremtő képesség és online jelenlét) szerint, egytől tízig terjedő skálán osztályoztuk. Ezek súlyozott átlaga az énmárkájuk értékét mutató Forbes-celebindex.
Celeb vagy influenszer?!
Az utóbbi időkben a celebek is rákapcsoltak online jelenlétük szponzortartalmakkal való kiaknázására. A korábbi teljesítményből, ismertségből, hírnévből építkező celebeket elkülönítjük a pusztán digitális tartalomgyártásból híressé váló influenszerektől, őket a hozzájuk igazított módszertannal rangsoroljuk A legértékesebb magyar influenszerek listáján.
A szakmai zsűri
Vállalatok
- Bazsali-Németh Flóra PR-szakmaivezető, Magyar Telekom
- Beretka Bernadett marketingkommunikációs vezető, BioTechUSA
- Biczó Andrea PR-menedzser, Budapest Park
- Buda Andrea marketing- és PR-igazgató, Cinema City
- Horváth Bence kommunikációs és PR-vezető, Renault, Dacia és Alpine
- Varga Anita Ágnes marketingvezető, Rossmann Magyarország
- Vida Annamária szenior marketingmenedzser, Coca-Cola Magyarország
Reklámügynökségek
- Blaskó Nikolett tulajdonos-ügyvezető, ACG
- Forgács Mariann alapító-tulajdonos, BeSocial
- Gulyás János tulajdonos, Wavemaker; elnök, Magyar Reklámszövetség
- Hadacs Bálint közösségimédia- és tartalmi igazgató, Mito
- Hajagos Rita tulajdonos és csapata, Red Lemon Media
- Horváth Ádám alapító, NuHeadz Talent Management
- Magócsi Anikó szenior PR-menedzser, Mitte; sajtófőnök, Vígszínház
- R. Nagy András ügyvezető-partner és csapata, Próbakő Kommunikáció
Média
- Horváth Ágnes főszerkesztő, Kreatív
- Kolosi Péter tartalomért felelős vezérigazgató-helyettes, RTL Magyarország
- Kende-Hofherr Krisztina alapító-tulajdonos, TMC Management
- Pácsonyi Daniella kreatív és kommunikációs igazgató, Central Médiacsoport
- Takács Gabriella főszerkesztő, Story és Best
- Várhelyi Zoltán rovatvezető, Blikk
- a Forbes szerkesztőségéből: Fekete Emese vezető szerkesztő, Golovics Milán újságíró, Lits Benedek újságíró és Vaszkó Iván szerkesztő-újságíró