Az év nagy üzlete lehet, ha összejön: a magyar állam többségi részvényesként lehet a Budapest Airport tulajdonosa, a Bloomberg szerint a kormány megtette első, hivatalos ajánlatát.
Egy, az ügyre rálátó forrás szerint Magyarország hivatalos ajánlatot tett a Budapest Airport többségi részesedésének megvásárlására egy olyan tranzakció keretében, amelynek értéke körülbelül 4 milliárd euró (1550 milliárd forint) lehet – írja a Bloomberg.
Épp most kell 700 milliárd
Ez persze hatalmas összeg, de ennek a „csak” a felét állnák az adófizetők. Elképzelhető, hogy nem az EU-s pénzek további késése, hanem reptér üzlet miatt emelte meg az ÁKK az állam finanszírozási igényét bő 700 milliárd forinttal. Az óriástranzakció másik forrása lehet az újonnan kibocsátott eurókötvény.
A Bloomberg szerint a magyar állam által felállított befektetési társaság 51 százalékot szerezne a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt.-ben, 49 százalék pedig egy másik, meg nem nevezett repülőtér-üzemeltető társaságé lenne.
Méretében kétszer akkora lenne ez az üzlet, mint a Vodafone megvásárlása. A telkó cégért 660 milliárdot fizettek, ennek a felét a magyar állam. Itt
a részvénycsomagért a magyar Vodafone áránál is többet kell majd kipengetni a költségvetésből.
Mindezt úgy, hogy a költségvetés tényleg nem áll túl jól, még az MNB-nek sem tudják ellentételezni a veszteségét, ezért inkább a kormány újra átírja a jegybanktörvényt.
A durva veszteséget produkáló és hamarosan nevet váltó Vodafone üzletbe a hírek szerint kínai bankok segítettek be, most úgy tűnik, kötvénykibocsátás lehet a megoldás.
Drága a reptér, de jó üzlet is lehet
A BA Zrt. jelenlegi tulajdonosai:
- AviAlliance (55,44 százalék),
- Caisse de dépot et placement du Québec (21,23 százalék),
- Malton/GIC (23,33 százalék).
Korábban kiszivárgott hírek szerint 4 milliárd euró körüli összeggel elégedettek lennének, ami igen magas árnak számít, de hosszú távon még akár meg is érheti. A mostani tulajdonosok közül csak az AviAlliance a szakmai befektető, több repteret is üzemeltetnek, kérdés, ők maradnak-e bent végül kisebbségi tulajdonosként (az ügyről nem nyilatkoztak).
A Bloomberg szerint a kisebbségi részvényes szakmai tulajdonos lesz. Ha hosszú távon nyereséges céget akarnak, szükség is lesz rá.
A reptér nagyon megszenvedte a covidot
A BA Zrt. 2022-es üzleti éve nagyon jól sikerült, a 111,2 milliárd forintos forgalomra 30,7 milliárdos profit jutott. Ez már a covid tépázta időszak előtti éveket idézi.
A reptér a 2020-21közötti két üzleti évben összesen több mint 72 milliárdos veszteséget könyvelt el.
A kormány 2020-ban vette újra elő a reptér ügyét, Orbán Viktor miniszterelnök régi vágya a Liszt Ferenc repülőtér magyar tulajdonba vétele. Korábban magyar befektetők (Jellinek Dániel vezetésével), majd katari alapok is szóba jöttek a finanszírozás kapcsán.