Március végén adják át az ukrán határ melletti East-West Gate intermodális terminált, ami kapacitását és területét tekintve a legnagyobb ilyen létesítmény lesz Európában. Utánajártunk, hogyan érintheti a terminált a szomszédban zajló háború?
Január és március eleje között összesen több mint 118 milliárd forinttal csökkent a magyar–orosz állampolgárságú Rahimkulov Timur és Ruszlán vagyona, írtuk március 5-én. Az OTP második legnagyobb részvényeseinek számító milliárdos testvérpár azonban másképp is megérezheti az orosz–ukrán háborút, a fiatalabbik fivér, Rahimkulov Ruszlán érdekeltsége ugyanis a magyar–ukrán határtól 20 kilométerre, Fényeslitkén lévő óriási vasúti terminál, miután a tulajdonában lévő Greennovatív Energetikai Fejlesztő Kft. 2019-ben 50 százalékos tulajdonrészt szerzett a központot építő East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt.-ben.
Mi az East-West Gate, és hogyan érintheti a háború?
Az East-West Gate (EWG) egy intermodális (azaz többféle szállítást ötvöző) terminál, amitől a beruházók nem kevesebbet várnak, mint hogy visszahelyezze Magyarországot a logisztika világtérképére. A terminál a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodást bonyolítja, a célok szerint évente akár 1 millió 20 lábas konténert (TEU) is kezel majd, ami azt jelentené, hogy az elméleti kapacitását és a területét tekintve is
a legnagyobb ilyen típusú létesítmény lesz Európában.
Az EWG elindulása azért lehet fontos a magyar (és régiós) logisztika szempontjából, mert a vasúti konténerszállításban komoly torlódásokat okoz a kapacitáshiány a meglévő átrakóállomásokon. A jelenlegi fő átrakodási útvonal a lengyel–fehérorosz határnál lévő két központ, a Breszt és a Małaszewicze átrakók. Ezek éves összkapacitása mindössze félmillió TEU, de növelik a vasút iránti keresletet a tengeri szállítás problémái és az EU-s előírások is, melyek a vasúti szállítást preferálják a közútival szemben.
A 30 milliárd forint beruházási értékű gigaprojekt egyik deklarált célja tehát, hogy újjáélessze az ukrán határról egykor érkező áruforgalmat, és az Európa és Kína között kiépülő Új Selyemút egyik fontos hídfőállomása legyen – így rosszabbkor nem is jöhetett volna a szomszédos háború. A legutóbbi (januári) közlemények alapján az átadást március végére tervezik, az éles üzem 2022 második negyedévében jöhet.
Megkerestük a központot építő East-West Intermodális Logisztikai Zrt.-t azzal kapcsolatban, hogy hogyan érinti a terveket az orosz–ukrán háború, a cég megkeresésünkre röviden azt válaszolta, a kivitelezési munkák a tervek szerint haladnak, hamarosan valóban megkezdődhet a terminál próbaüzeme. „A szomszédban kialakult helyzetet természetesen folyamatosan nyomon követjük, és a fejleményektől függően döntünk az átadás időpontjáról”, írják.
Hasonló kérdésekkel kerestük meg Doór Zoltánt, a Magyar Logisztikai Egyesület elnökét is. Doór a szállítási infrastruktúra kapcsán azt mondja, jelenleg nem sérült, így amint konszolidálódik a helyzet, folytatódhat a Távol-Keletről Ukrajnán át érkező áruk forgalma. Ha viszont elhúzódik a háború, a forgalom várhatóan Lengyelországon keresztül érkezik majd, ami jóval lassabb és drágább folyamat.
Ami a fehérorosz–lengyel határon lévő központok leterheltségét illeti, Doór azt mondja, mivel az átrakók a kapacitásuk határán működnek, a többletforgalom mindenképpen Fényeslitke felé irányul majd. „A magyarországi EWG mindenképpen biztonságosabb a távol-keleti áruforgalom számára.”
Hogyan kerülhető ki Ukrajna?
„A záhonyi határátkelőn keresztül nagy volumenben ömlesztett áru, például szén, koksz és konténer érkezik, illetve van olaj, gáz és vegyianyag-átrakó képesség is” – mondja Doór. Az elnök a Záhony Port Zrt. adataira hivatkozva azt mondja, 2020-ban több mint 5400 negyvenlábas import-, és 690 exportkonténert kezeltek, ömlesztett áruból több mint 1 millió tonna érkezett – ezek az ellátási láncok a háború óta megszakadtak.
A Távol-Keletről érkező áruk háromféleképpen érkezhetnek Magyarországra Ukrajna megkerülésével: az Észak-Európából vagy az észak-adriai kikötőkből érkező áruk vasúton és közúton, vasúton Lengyelországon keresztül, illetve légi cargo forgalomban.
A fényeslistkei intermodális csomópont terve. Kép: EWG