Senki sem tudja, mekkora lesz a futárközvetítők piaca Budapesten. Igény van a szolgáltatásra, de egyszerre hárman is rajthoz álltak. Az ősz azért is forró lesz, mert két szereplő, úgy tűnik, a bíróságon is találkozik majd. A RidRoll szerint a Sendee felhasználta a pitchük bizonyos elemeit. Nem hagyják annyiban – megkérdeztük a Sendee-t is, ők is ügyvéddel készülnek a megmérettetésre.
Nemcsak, hogy új szereplők a piacon, de maga a piac is teljesen új. Az Uber modellje alapján nem embereket, hanem ételt furikáztatnának többen is Budapesten. Bombaüzletnek ígérkezett, hiszen igény és nemzetközi példa (éppen az Uber Eats) is van rá. Arra viszont senki nem számított, hogy velük egy időben elindul egy másik szereplő – meg még egy.
Augusztus 15-én a Sendee nevű közösségi futárapp egy sajtóközleményben jelentette be az indulást, és ezzel elindított egy lavinát is. Még aznap kaptam egy hívást a FleetYou nevű, szintén ilyen alkalmazást fejlesztő srácoktól, hogy ők is indítják a regisztrációt (pár hónappal korábban már toboroztak, akkor is beszéltünk velük, ám még képlékeny volt a helyzet, és nem tudták, hogy pontosan mikor fognak rajtolni, de a Sendee megjelenése lépéshelyzetbe kényszerítette őket.)
Aztán nem sokkal később, elég szokatlan módon bemutatkozott egy harmadik szereplő is, a RidRoll, akik sajtóközlemény helyett egy ügyvédi felszólítással lepték meg a szerkesztőséget, és azt állították, hogy a Sendee sajtóközleménye az ő üzleti titkaikat sérti, és ha nem távolítjuk el a Sendee-ről szóló linket a Forbes.hu-ról, akkor jogi útra viszik az ügyet. Mi jogászkodás helyett inkább találkozót kértünk tőlük, hogy megismerhessük őket.
A RidRoll egy belvárosi ügyvédi irodában, ügyvéd jelenlétében fogadott minket. A cég és az ügyvédi iroda – ahonnan a felszólítást kaptuk – címe nem véletlenül esik egybe. Az egyik alapító édesapja társ az ügyvédi irodában is, ahova az interjúra érkeztünk.
RidRoll
Az ötlet, amire a jelenleg is felsőoktatási tanulmányokat folytató Lakatos Tamás épített, onnan jött, hogy a kedvenc étterméből nem szállítottak házhoz. Egy közös autóút során a fejlesztőként dolgozó nagybácsival, Szalay Zsolttal elhatározták, hogy csinálnak egy olyan alkalmazást, amiben a futárok a saját biciklijükkel, motorukkal vagy autójukkal dolgozhatnak, amikor akarnak, és a fő cél, hogy egy nagyon magas színvonalon dolgozó futárbázis jöjjön létre. Az üzlet alapja itt is az, hogy futárközvetítő olyan adatbázist és okos rendszert épít, amivel nagyon hatékonyan tudja elosztani a futárkapacitásokat – a futároknak pedig két okból érheti meg a dolog. Egyrészt ők határozzák meg mennyit dolgoznak, másrészt – a most elérhető ajánlatok alapján – többet is kereshetnek, ráadásul tisztán (szinte mindenki nyílt titokként beszél arról, hogy a futárok egy jó része feketén dolgozik jelenleg). A rendszer arra is alkalmas, hogy kiegészítő kereset végett olyanok is beálljanak futárnak, akiknek amúgy nem ez a főfoglalkozásuk – ebben hasonlít az Uberre az üzleti modell. A Magyarországon most induló közösségi futárközvetítők inkább a diákokról tudják elképzelni, hogy beállnak hozzájuk, láthatóan mindenki inkább a főállásban futárként dolgozókra vadászik.
Szalay Zsolt és Lakatos Tamás / Fotó: Egyed Péter
“Minden egyes futárral leülünk, megnézzük, hogy milyen a személyisége, megjelenése. A futár az étterem >>meghosszabbított keze<<, reprezentálja a helyet, ahonnan az étel érkezik, ezért erős szűrést csinálunk, a futárt pedig utána kollégaként kezeljük” – mondja erről Zsolt. Itt is kitűnik, amellett, hogy a technológia hogyan fog majd élesben működni, a siker egyik legfontosabb tényezője az emberanyag lesz.
A RidRoll ügyfelei az éttermek lesznek, az ő modelljükben egy virtuális pénztárcát társítanak majd minden egyes ügyfélhez, amit az étterem feltölthet annyi pénzzel, amennyit el szeretne “futárkodni”. A rendszer úgy fog működni, mint a feltöltőkártyák a mobilszolgáltatóknál. A futárok egyéni vállalkozókként csatlakozhatnak, hetente kapják a kifizetéseket. A cég a tranzakciókra tesz rá egy kis díjat (40 forint, de ez a futárnak juttatott összeget nem befolyásolja, lejjebb görgetve megmutatjuk az árakat is).
Honnan jön a feszültség?
A Ridroll Hungary Kft-t 2017. július 11-én jegyezték be, de állításuk szerint egy éve dolgoznak a projekten. A Sendee Project Kft. jóval korábbi bejegyzésű, és a Hummusbárt is az érdekeltségei közt tudó üzleti körhöz tartozik. Ebben a cégben kezdték el saját futárappjuk fejlesztését a Sendee „alapítói” (ők valójában nincsenek tulajdonosként bejegyezve a társaságba), ők is azt mondják, hogy már egy éve dolgoznak a projekten, és hat hete indultak el hivatalosan.
Annyi bizonyos, hogy augusztus 9-én a Sendee egyik “alapítója” és a RidRoll értékesítési vezetője találkoztak – ezt ugyanis mindkét fél elismerte a Forbes.hu-nak nyilatkozva. Ebből az derült ki, hogy a RidRoll értékesítési vezetője megkereste a több mint 10 étteremmel rendelkező, tehát üzletileg igen jó célpontnak számító, belvárosi étteremláncot is. Katona Tamás szerint a Hummusbár nyitott volt a prezentációjukra.“Érdekelte őket a dolog, az értékesítési vezetőnk elment, bemutatta nekik a szolgáltatást, persze nem olyan mélységekig, ahogy egy befektetői tárgyaláson tette volna, de úgy jött el a találkozóról, hogy szóbeli üzletet kötöttek. Napokkal később megjelentek a cikkek, és furcsa volt, hogy az értékesítési vezetőnk szavajárása köszönt vissza belőle, a Sendee fotóin pedig ott volt az az ember is, aki a tárgyaláson is ott volt, a Hummusbar színeiben. Utánanéztünk, kiderült, hogy a Hummusbar és a Sendee tulajdonosi köre ugyanaz. Először nevettünk, mert mögöttünk elég nagy jogi háttér van, és ők ezzel szórakoznak. Elég jó a cégünk, jó a stratégiánk, jó emberek vannak mögöttünk és megtettük a jogi lépéseket. A verseny szép és jó, és ez fog formálni mindent, ez javítja az éttermek és a futárok hatékonyságát, de aki ezt megszegi és a másik ellen tesz ilyen dolgokat, az visszatetsző és nem szabályos” – mondja Lakatos Tamás.
Hogy pontosan milyen jogi lépéseket tett a csapat, ezt nem árulták egyelőre el nekünk, a Sendee közlése szerint, megkapták az ügyvédi levelet (a RidRoll alapítói szerint a Sendee közleményét lehozó szerkesztőségeknek és a konkurensnek egyszerre küldték ki az ügyvédi leveleket).
Szőke Gergő, a Sendee operatív vezetője korábban az Uber marketingmenedzsere volt Magyarországon, a Forbes.hu-nak azt mondta, hogy a szóban forgó találkozón a RidRoll nem tudott konkrétumokat felmutatni, a sérelmezett sajtóközlemény a találkozó előtt már kész volt, egyébként pedig a jó hírnév megsértése miatt a szükséges jogi lépéseket ők is meg fogják tenni. “A találkozó során a sales-es munkatárs semmilyen konkrétumot tartalmazó anyagot, prezentációt a RidRoll-ról, egyéb ismertető anyagot, az applikáció bemutatását, leírását, annak funkcióit, üzleti ajánlatot, szerződéstervezetet, nem tudott felmutatni. Ez szokatlan eljárás az üzleti életben, hiszen az értékesítők általában felkészülten érkeznek az ilyen találkozókra. Itt azonban inkább csak személyes ismerkedés zajlott, az értékesítő kizárólag annyit tudott elmondani, ami a RidRoll honlapján is olvasható volt. A találkozó után mindhárom jelenlévőnek az volt a benyomása – az értékesítő által elmondottak alapján -, hogy a RidRoll még csak ötlet szintjén létezik, a fejlesztés üzleti szempontból értékelhetetlen stádiumban van, és a sales-es inkább csak “networkölni” akart. Üzleti lehetőség híján megszakítottuk a kommunikációt az értékesítővel.”
Szőke azt elismerte a Forbes.hu-nak, hogy a találkozón ott volt a Sendee-csapat egyik alapítója is, aki egyébként tanácsadóként dolgozik az Katona által említett étteremnek, állítása szerint őt az étterem hívta erre a találkozóra. A beszélgetésen a Sendee munkatársa nem jelezte, hogy hasonló projekten dolgozik, de állításuk szerint a RidRoll anyagát nem tudták komolyan venni.
Úgy néz ki, elég nagy lett a verseny, és nemcsak a flaszteron a futárok és az appok között, hanem a bíróságon is. A Sendee már élesben működik, a Fleet You szeptember 18-án tervezi, a RidRoll pedig tegnap este indította el a kiszállítást. Nem csak azért lesz izgalmas, mert egy eddig érintetlen piacon indulnak, hanem mert minden előzetes felmérés ellenére egyelőre senki sem tudja, hogy hány szereplő fog megférni egymás mellett. Arról nem is beszélve, hogy az éttermek fix futárainak fizetését is megemelhetik az új futár-közvetítők, de egymás között is megindulhat az árverseny a legjobb futárokért – ez pedig komoly gondot jelenthet, hiszen rontja az induló vállalkozások nyereségességét. A RidRoll például állásközvetítő oldalakon is hirdeti már magát, havi 350-400 ezer forintos bruttó keresetet kínálva (ez persze nem fix, a hirdetéseikben is jelzik, mindenki annyit keres, amennyit akar).
Ki mit ígér?
A fizetés jellemzően egy alapdíjból és egy kilométerdíjból tevődik össze, ezek nagyjából 400 forint körül mozognak, ám az, hogy ez pontosan miből is áll össze, az alábbi infografikán* látszik.
Lakatos Tamás dühösnek tűnik, mikor a konkurensükről és erről az esetről beszél, de ezt leszámítva nagyon magabiztos. Többször is elmondja, az ő applikációjuk és stratégiájuk a legjobb. Azt is többször leszögezik, hogy semmi bajuk a versennyel. Adódik a kérdés, hogy akkor miért állnak neki jogászkodni? „Mert feldühítettek” – vágja rá.
* A grafikonon először téves értékeket tüntettünk fel (a kilométer és alapdíjból nem vontuk le a Sendee-nél, amit a cég eltesz jutalékként). A hibáért elnézést kérünk.