Szinte naponta veszik ki járataikat menetrendjeikből a légitársaságok, várhatóan november 20. és december 10. között jön el az újabb mélypont a budapesti forgalomban is. A koronavírus-járvány brutális második hulláma, az egyre több országban bejelentett súlyos korlátozó intézkedések miatt mindenhol zuhan a forgalom, de Budapest a határzár miatt a legnagyobb visszaesők között van.
Jelen állás szerint úgy tűnik, hogy a mélyponton mintegy 15 várossal lesz menetrend szerinti légi összeköttetése Budapestnek, köztük négy Európán kívülivel: Kairó, Doha, Dubaj és Szöul tűnik olyannak, amit még eltarthat az üzleti forgalom. A megmaradó útvonalak nagy részére heti egy-két járat indul csak, naponta, vagy majdnem minden nap csak a Lufthansa frankfurti, a KLM amszterdami és a LOT varsói járata működik.
A válságidőszakban a hagyományos légitársaságok visszaveszik a vezetést a fapadosoktól. Előbbiek részesedése évek óta alacsonyabb, mint a diszkontcégeké, most viszont a fapadosok kisebbre mennek össze. Részben azért, mert a KLM és a Lufthansa is nagyrészt hosszú távú járataira hord rá Budapestről, a fapadosok azonban A-ból B-be repülnek és ha az adott útvonalon a repülés nagyobb veszteséget termel, rögtön leállítják a járatot. A másik ok, hogy a fapadosok egytípusos flottája nem teszi lehetővé számukra azt, hogy a gépek méretével igazodjanak a csökkenő igényekhez.
A Lufthansa és a KLM is tudott úgy reagálni, hogy a megszokott Boeing 737-esek és Airbus 320-asok helyett kisebb gépeket, Embraereket és Bombardier CRJ-ket küldenek Budapestre.
Jelen állás szerint a legtöbb napon ezekkel még őrizni tudják a Budapesten éjszakázó fordulóikat, vagyis még élnek a reggeli frankfurti és amszterdami járatok.
A két legnagyobb budapesti szolgáltató, a két ultra fapados viszont olyan durván vette vissza a kapacitásait, hogy szinte alig marad járatuk a következő hetekre. A Wizz Air már átállt szükségmenetrendre, ebben három útvonala (London, Eindhoven, Stockholm) maradt meg, összesen öt járattal hetente. Több mint 10 gépe parkol jobb időkre várva a ferihegyi betonon, de a cég árfolyama történelmi csúcsot döntött a hét elején. A Ryanair öt megmaradni látszó útvonalából egy újabb, Bergamo szüneteltetéséről döntött a héten, így összesen négy útvonala éli túl november közepét: London, Dublin, Manchester és Charleroi (Brüsszel-dél). Több útvonalon a következő napokban indul a szüneteltetés, ezekre most hétvégén, illetve hétfőn indulnak az utolsó járatok.
Mivel a British Airways már nem üzemelteti budapesti járatát, Londonba a következő hetekben csak heti négy járattal lehet Budapestről eljutni: heti kettőre megy vissza ugyanis a Wizz után a Ryanair kínálata is. Durva, hogy Olaszországgal és Franciaországgal is sok hétre teljesen megszűnik Magyarország légi kapcsolata.
Nem kizárható, hogy még a most élőnek tűnő útvonalakból is törölnek a légitársaságok, de valószínűbb, hogy a hónap végén eljön a mélypont és a karácsonyi ünnepekre inkább néhány útvonal újraindulása várható. A mostani menetrendek alapján Bergamo és Edinburgh szüneteltetése érhet véget a leghamarabb, december 4-én, illetve 6-án már újraindíthatja őket a Ryanair. A Wizz Air Tel-Avivot és Bázelt tervezi leghamarabb visszahozni, aztán karácsonyhoz közeledve még számos útvonal foglalható, a Ryanair pár nappal korábban tervezi az újraindulást, a Wizz csak 17-én.
Ez azonban még szinte biztosan változik. Ha nem indulnak be a foglalások, senki se számolhat biztosan azzal, hogy a ma karácsony környékére már ismét foglalható útvonalak valóban újraindulnak. A fapadosok két-három héttel az aktuális dátum előtt még variálgatnak a menetrendjükkel, biztosan tervezni a karácsonyi utakkal inkább csak december második hetétől lehet.
A járvány a jelenlegi szakértői várakozások szerint december-elején-közepén érheti el a csúcsát Magyarországon.
A biztonsági megfontolások és a repülőmenetrendek megbízhatatlansága is az autós utazás felé tolja azokat, akik mindenképp meg akarják látogatni szeretteiket karácsonykor.
Ezért az általában az év legforgalmasabb napjaiként ismert karácsonyi csúcsban is konghatnak az ürességtől a repterek, Budapesten is csak kis felfutásra lehet számítani a november végi mélypontról.
Borítókép: A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. Fotó: BA