Miért kellett nagydobra verni, hogy Messi kriptovalutában kapta meg az aláírási pénze egy részét? Miért bocsátanak ki digitális valutákat a klubok? Persze mindenki igyekszik meglovagolni az új hype-ot, de a jelenség mögött súlyosabb pénzügyi érdekek húzódnak: a kriptocégek és a klubok is igyekeznek minél több pénzt közvetlenül a szurkolók zsebéből kihúzni.
Majdnem minden sportág megszenvedte a járványt, elmaradtak a nézők, csökkentek a marketingbevételek, miközben a kiadásokat nem sikerült mindenkinek egyenlő mértékben lefaragnia. Ráadásul világszerte nő az infláció, beköszöntött a monetáris szigorítás kora, egyre nehezebb forráshoz jutni – ami érzékenyen érinti az olyan forrásigényes és alacsony megtérüléssel kecsegtető ágazatot, mint például a foci.
Viszont két jelenség is körvonalazódik a piacon, ami akár a sportfinanszírozás új korszakát is jelentheti.
Az elmúlt egy év nagyon jót tett a tőkepiacoknak, majdnem az összes piaci befektetési eszköz árfolyama emelkedett, de a kriptót nehéz volt überelni. Míg az S&P500 „mindössze” 50 százalékot ralizott az elmúlt egy évben, a Bitcoin árfolyama ötszörösére emelkedett, az Ethereumé több mint tízszeresére, a teljes piaci kapitalizáció pedig hétszeresére nőtt. Ami azt jelenti, hogy a kriptopiaci befektetők épp tele vannak befektetésre váró pénzzel.
Miért kell sportklubokat finanszírozni?
A kriptopiacnak viszont a további emelkedéshez égető szüksége van a felhasználói bázis növelésére – gyakorlatilag mindenkire, aki hajlandó a rendkívül kockázatos és még mindig a megértettség küszöbe alatt mozgó eszközökbe pénzt rakni. Ehhez pedig a sok tízmilliós követőbázissal rendelkező sportklubok és sportolók szponzorációja kiváló alap lehet.
A Crypto.com épp ezért jelent meg az Olasz Labdarúgó-szövetség mellett, az idei Seria A-szezon egyik szponzora lesz. A világ egyik vezető kriptotőzsdéje és szolgáltatója már az előző idény olasz kupadöntőjében is megjelent szponzorként. A Seria A CEO-ja, Luigi De Siervo szerint a megállapodás közelebb hozza majd a szurkolókhoz az innovációt és a technológiát.
A kriptovilágnak pedig pont erre van szüksége.
Úgyhogy a Crypto.com több sport mellett aktív: szponzor a UFC-ben, a Forma-1-ben is.
Az FTX nevű kriptotőzsde csak június óta több, mint 360 millió dollárt öntött baseballba és főleg kosárlabdába: a Miami Heat kosárcsapat otthonát egy márciusi, 135 millió dolláros üzlet keretében nevezték át FTX Arenára. Az FTX-nek ennyit ért, hogy logója ott legyen egy stadionon, így pedig nézők millióihoz jusson el a cég neve. És ez még csak az FTX sportfinanszírozási kampányának eleje.
Miért lehet könnyen behúzni a rajongókat?
Az elhivatott sportszurkolók mentalitásának része, hogy igen kockázatos tevékenységekbe is be lehet húzni őket, sőt, néha kifejezetten olyanokba, amelyekről jó lenne lebeszélni őket. Jó példa erre, hogy a világ legnézettebb futballbajnoksága, az angol Premier League húsz csapatából nyolc mezszponzora olyan vállalat, amely online szerencsejátékot, fogadást vagy tétre játékokat játszható szolgáltatást kínál. Az előző évtized elején ez az arány alig 10 százalékos volt. Nem véletlen, hogy
Nagy-Britanniában ebben az évtizedben megduplázódott a szerencsejáték-ágazat forgalma.
A kriptovaluták világa amellett, hogy a pénzügyi infrastruktúra egyre elfogadottabb része és egyre több benne az intézményi befektető, még mindig nagyon hasonlít a szerencsejátékokéra. Több ezer token és coin van a piacon, amelyek árfolyammozgása és a piaci folyamatok közt még mindig nem látszódnak az egyértelmű összefüggések. A vezető, elfogadott valutáknál kisebb digitális eszközökbe való befektetési gyakran lutri. Nem véletlen – ahogy azt a szerencsejáték-függőkkel foglalkozó GemCare egyik tanulmánya megmutatta –, hogy a szerencsejáték-függők fele aktív a kriptopiacon, szemben a teljes társadalommal, amelynek még midig elenyésző része az.
Ebbe a versenybe most a kriptovilág is beszállt, igyekszik minél közelebb megjelenni a sportklubokhoz, minél több drukker fejébe beleégetni a kriptopiaci cégeket. És persze az imádott és tízmilliók által követett klubok mezein villogva igyekeznek behúzni a drukkereket mindenbe, ami az adott klubbal kapcsolatos.
Mik a szurkolói tokenek?
És itt kanyarodunk rá a másik folyamatra, amely jól kezd körvonalazódni a piacon. A blockchain-technológia ugyanis olyan lehetőségeket kínál, amit szinte semmilyen más eszköz nem tud megtenni: az azonnali, a felek közötti közvetlen és korlátok nélküli bevonódás lehetőségét. Ez a szurkolói érmék, a fan tokenek hajnala.
A fan tokenek olyan kriptovaluták, amelyek egyetlen célja, hogy a birtokosa kisebb horderejű, de a klubbal kapcsolatos kérdésekben szavazni tudjon. A modell szerint mindegyik tokenhez egy szavazat kapcsolódik különböző szavazásokkor. Millyen plakát legyen a csapat öltözőjében? Milyen zene szóljon a bemelegítés alatt? Milyen színű legyen a csapatbusz?
Bagatell kérdéseknek tűnnek, de egy hardcore szurokló szívét alaposan megdobogtatja, ha beleszólása lehet ilyen apróságokba.
A fan tokenek piacvezetője a Socios.com. Ötven különböző klub életében vannak jelen a tokenjei, a futballvilág legnagyobb nevei közül több is az ernyő alatt van: a Barcelona, a PSG, a Juventus vagy épp az AC Milan. De egyéb sportokban is jelen van, az NBA-csapatok nagyjánál bocsátanak ki tokent, sőt még az UFC-vel is partnerségre léptek. Alexandre Dreyfus, a Socios CEO-ja úgy fogalmazott: „Birtokolhatsz valamit, amiért jár egy szolgáltatás, de bármikor eladhatod, meg sem kell venned, szóval jobb, mint a hagyományos szurkolói tagsági modellek.”
Miért is volt fontos Messi szerződése?
A technológia lehetőséget ad arra, hogy a távolban élő szurkolók is ugyanolyan feltételek mellett éljenek jogaikkal, mint a hazaiak. A sportmárkák ma már globális brandek, sokkal többen szurkolnak a Barcelonának Spanyolországon kívül, mint Spanyolországban. S mégis: a token birtokában a japán, a brazil és a dél-afrikai drukker is ugyanúgy bele tud majd szólni a csapat mindennapjaiba, mint a született katalánok.
Ennek fényében lehet igazán megérteni, miért volt fontos a PSG-nek nagyon hangosan kommunikálnia, hogy Lionel Messi aláírási pénzének egy részét a PSG a saját szurkolói tokenében fizette ki. A PSG fan tokenjének árfolyama Messi átigazolási pletykáira megugrott, kétszeresére emelkedett pár nap alatt, igaz, onnan komoly mértékben korrigált, de összességében nagyjából 50 százalékkal van az argentin klasszis átigazolása előtti szint fölött. És hogy miért kapta Cristiano Ronaldo a Juventus-beli gólprémiuma egy részét szintén fan tokenben? Ugyanezért.
Nyilván a tokeneket nem befektetési célzattal veszik a szurkolók, ugyan van érdemi árfolyamingadozásuk, de a kapcsolt szolgáltatások miatt van értékük. Ugyanakkor, ha valaki vesz egy fan tokent, nagyobb eséllyel fog befektetési eszközként is venni kriptovalutát – nagyjából ez a logika. „A focidrukkereket arra használják, hogy felverjék az árfolyamokat” – mondta a Bloombergnek Adam Willerton, a Leeds United angol futballklub szurkolói csoportjának vezetője. Igen, a Leeds fan tokenjeit is a Socios.com bocsátja ki.
Ingyenpénz a kluboknak
És ez a kluboknak is jó, hiszen remek bevételi forrás lehet. A példa elképzelt és leegyszerűsített: adott a futballklub, a Random FC, amelynek tokenje ma egy dollárt ér. A klub közzéteszi, hogy a token birtokosai személyes bejáráson vehetnek részt a klub öltözőjében, sőt, a kisorsolt szerencsések tizenegyespárbajt vívhatnak a klub legjobb pontrúgójával. Ez sok drukkert érdekel, ami keresletet támaszt a tokenre, az árfolyam a készeresére drágul. A Random FC menedzsmentje ekkor a piacra önti a birtokában lévő pár millió érmét, amelynek árfolyamát kihasználva gyakorlatilag ingyen forráshoz jut. Miután az akció lecsengett, visszavonják ezt az extra kedvezményt, a token értéke nagyot esik, a klub pedig eredeti árfolyamon visszavásárolja azt.
A semmiből, pár, a drukkereknek szóló kedvezmény miatt a klub ingyen pénzhez jut. A példa elképzelt, de lehetséges: az egész egy hatalmas pénzügyi spekuláció, nincs semmilyen szinten sem szabályozva.
A kluboknak pedig nagy szükségük van a forrásra. Ahogy azt Zsiborás Gergő, lapunk főmunkatársa is hangsúlyozta nemrég a Teljes Terjedelem podcastban, az európai futballpiac 13 százalékot zsugorodott a járványidőszak alatt. A Daily Telegraph viszont nemrég egy elképesztő számmal jelentkezett: Európa 40 legnagyobb futballklubja összesen 150 millió fontnyi forrást szerzett a Socios.com tokenjein keresztül – és tette ezt egy teljesen szabályozatlan piacon. Szóval könnyen lehet, hogy a kripto lesz a futballklubok új ingyenpénze, amiből a még drágább játékosokat és az egyre súlyosabb terhet jelentő sztárfizetéseket is finanszírozni lehet.
Jöhet a focista tokenek kora?
És ez még csak a kezdet: nagyon jól látszik, hogy egy-egy sztárjátékosnak nagyobb követőbázisa van, mint a kluboknak. Cristiano Ronaldónak 339 millió Instagram követője van. Régi-új klubjának, a Manchester Unitednek, amely a világ egyik legnépszerűbb klubja is egyben, mindössze 47 – és ebből több mint 5 azután kezdte követni a klubot, hogy a portugál sztár „hazatért.” A sztárjátékosok már saját márkák, saját maguk kontrollálják a médiamegjelenéseiket, amely sokkal közvetlenebb pénzügyi kapcsolatot tesz lehetővé a játékos és a szponzor közt. Nem egyszerűbb egy sztárfocista saját Instagram-profilján hirdetni, mint megvenni egy drága tévéreklám helyét?
Könnyen elképzelhető, hogy az erős branddel rendelkező játékosok is rákapnak a Socios.com nyújtotta lehetőségekre és maguk kezdik el saját fan-tokenjeiket árulni.
Szóval nemcsak Manchester United fan-token lesz, de hamarosan eljöhet a CR7-tokenek kora is.
Borítókép: Lionel Messi, PSG // Facebook