A közösségi oldal részvényei bezuhantak, a Facebook-alapítót a spanyol Inditex-vezér is megelőzte, miután kiderült, hogy 50 millió felhasználójuk adatával éltek vissza.
A Facebookra rájár a rúd az utóbbi időben, de a mostani botrány különösen nagyot szól. Kiderült, hogy 50 millió profil adata került a felhasználók tudta nélkül a hírhedt politikai kutatócég, a Cambridge Analytica kezébe, amelyik a Brexit- és a Trump-kampánynak is dolgozott.
Az amerikai Forbes írja, hogy a hír hatására
a Facebook-részvények közel 7 százalékot zuhantak a hétfői nyitónapon, a cég piaci értéke 37 milliárd dollárral csökkent.
Forintban ez 9 250 milliárdos értékvesztést jelent, ebből kijönne legalább két paksi bővítés is. Kedden pedig tovább esett a tőzsdei jegyzés, összesen majdnem 10 százalékos mínusznál tart a pénteki zárás óta.
A közösségi platform alapítójának és vezérigazgatójának, Mark Zuckerbergnek 16 százalékos tulajdonrésze van a cégben, így a saját zsebén is megérzi a zuhanást.
A Forbes valós idejű milliárdos listáján egy helyet visszaesett, és már csak a hatodik leggazdagabb a 69,5 milliárd dolláros (17 375 milliárd forint).
A rangsorban az Inditex-vezér, Amancio Ortega előzte meg, aki a Zarával most a sorbanállás nélküli boltokkal követi az Amazon példáját.
Erről szól a Facebook-botrány
Március 17-én állt a nyilvánosság elé a Cambridge Analytica kiugrott adatelemzője, hogy a cég 50 millió felhasználó adataihoz fért hozzá illetéktelenül, a profilok kielemzésével nyert információkkal pedig politikai kampányoknak adtak tanácsot, a legközismeretebb ezek közül az, hogy a Brexit népszavazás és a Trump elnökválasztási kampányának dolgoztak.
Az ellopott adatok lehetővé tették, hogy nagyon pontosan targetáljanak üzeneteket, hassanak a választók érzelmeire, ezzel pedig befolyásolták a választások menetét úgy, hogy az érintettek nem is tudták, mire használják adataikat.
A cégnek az alelnöke volt Steve Bannon, aki az elnökválasztás alatt egy ideig Trump kampányfőnökeként dolgozott. A kutatócég tevékenysége után régóta nyomozott a brit és amerikai sajtó, a brit Channel 4 munkatársai rejtett kamerákkal készítettek tényfeltáró anyagot, milyen módszerekkel avatkoznak be választási kampányokba.
Mark Zuckerberg úgy indította az évet, hogy bejelentette, hogy az álhírek terjedése miatt megváltoztatja a hírfolyam algoritmusát, és innentől a felhasználókon lesz a hangsúly, nem pedig a cégek és médiumok tartalmain. A Facebook bevétele a tavalyi évben 40,7 milliárd dollárra duzzadt, a Google-lel együtt az online hirdetési piacon több mint 60 százalékos részesedése van. Ahogy nőtt a cég, és lett egyre nagyobb befolyása a mindennapi életre – a hirdetési piactól a politikáig és álhírekig –, úgy növekedett a nyomás, hogy szigorúbb piaci szabályozás alá vonják a közösségi oldal tevékenységét.
Az eheti botrány biztos, hogy nem könnyít ezen a nyomáson.