Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

A Zara londoni boltja: se kasszák, se sorbanállás. Fotó: Inditex

Se kassza, se sorbanállás: már a Zara is a jövő boltját teszteli

A világ negyedik leggazdagabb emberének megtetszett a világ leggazdagabb emberének szenzorokkal telepakolt, kasszamentes boltja, és ő is nyitott egyet.

Az amerikai Forbes 2017-es milliárdos listájának dobogójáról éppen csak lemaradó Amancio Ortega textilipari birodalma, a Zarát is forgalmazó Inditex beleáll a fizikai boltokat az online vásárlás kényelmével ötvöző trendbe, amit Jeff Bezos és az Amazon indított el az Amazon Góval.

A spanyol divatmárka Londonban teszteli a jövő ruhaboltját.

A sorbanállást ebben a kísérleti Zara-boltban is el lehet felejteni, száműzik a fix kasszákat, azonban az eladók egyelőre maradnak.

Ők mobilkasszákkal és tabletekkel cirkálnak majd az üzletben, aminek bármelyik pontján lehet náluk fizetni.

Virtuális próbafülkék 

Másik újdonság a tükrökbe integrált képernyő és szenzorok, ami úgy működik, mint egy virtuális próbafülke. A vásárló beáll a tükör elé, ami rádióhullámok segítségével felveszi a méreteit, segít összevetni a ruha szabását a vásárló alkatával, és tippeket ajánl a szabáshoz és stílushoz. A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelni, hogy ha például felpróbálunk egy nadrágot, a virtuális próbafülke megmutatja, hogyan állna rajtunk egy másik színben, vagy ha bevennénk a hosszából néhány centimétert.

Fokozatosan összeköti a Zara a fizikai boltjait az online vásárlással (kép: Inditex)

Londonban, a 2012-es olimpia főhelyszínének számtó stadion mellett, a Westfield Stratford City bevásárlóközpontban lévő kísérleti pop-up bolt viszonylag kicsi, 200 négyzetméteres, és májusig lesz nyitva. De ez csak az első lépés, mielőtt elkezdik bevezetni a rendszert az üzlethálózat már meglévő, nagyobb boltjaiban. Előkészítés alatt van ugyanebben a plázában egy 4 500 négyzetméter alapterületű egység, aminek a megszokott három helyett négy részlege lesz: női, férfi, gyerek és online.

Az Inditex újítása annak a stratégiának a része, hogy a vásárlóit fokozatosan átszoktassa az online vásárlásra, a fizikai boltjait pedig integrálja a divatmárkáinak webshopjával. Elsőként most ezen a kisebb kollekción keresztül mutatják meg, hogyan képzelik el a fizikai és online vásárlás egybeolvasztását. A végcél pedig az, hogy a teljes kollekcióját képernyőre tegye, azon keresztül válasszunk, próbáljunk, majd rendeljünk és fizessünk, végül átvegyük otthon vagy a boltjaikban.

Címlapkép: Inditex

 

"A legbutább emberek, akiket ismerek, azok, akik mindent tudnak."