Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Unsplash

Ezt a 10 dolgot kell tudni az új bértámogatási rendszerről

Megjelent az új kormányrendelet a bértámogatási rendszer módosításáról: több könnyítést is tartalmaz a vállalkozásoknak, de még mindig az egyik legszűkmarkúbb a támogatás a régiós országokhoz képest.

Még életbe sem lépett, már módosította a kormány a bértámogatási rendszert. A hétfői bejelentést követően az új rendelet április 21-én kedden késő este jelent meg a Magyar Közlönyben.

A rendelet több jogértelmezési kérdést eloszlatott, illetve jelentősen kibővült és egyszerűsödött az igénybevétel, de még így is elmarad a támogatás mértéke a régiós országokhoz képest Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adópartnere szerint. „Mostantól egyértelműen kiterjed ez a lehetőség akár a 2 órás csökkentett munkaidőre és az otthoni munkavégzésre is. Ugyanakkor továbbra sem támogatják azokat, akik teljesen elveszítették a munkájukat, vagy azokat, akiknek a gyermekeikkel otthon kell maradniuk és ezért egyáltalán nem tudnak munkát végezni. Más országokhoz hasonlóan a nem átlátható tulajdonosi hátterű cégek – így az offshore cégek – továbbra sem tudják igényelni ezt a támogatást.”

Ezeket a legfontosabb változásokat emeli ki a kormányrendeletből:

  • A módosított kormányrendelet alapján a támogatást továbbra is azon munkavállalók után lehet igénybe venni, akiket csökkentett munkaidőben foglalkoztatnak. A csökkentett munkaidő viszont egy normál 8 órás munkaviszonynál háromhavi átlagban már akár 2 órás is lehet (a korábbi 4 órás elvárás helyett), de nem lehet több, mint az eredeti foglalkoztatás 85 százaléka. Ez azt jelenti, hogy most már egy 6 órás foglalkoztatás sincs kizárva a jogosultsági körből.
  • A támogatás mértéke és a maximálisan figyelembe vehető összeg nem változott, de még a kedvezően módosított rendelkezések is csak azt eredményezik, hogy a bérgarancia – függően az adott egyén bérszintjétől – maximum a munkaadó teljes költségének 30 százalékát fedezi. Külföldi példákkal összehasonlítva továbbra is az látható, hogy több régiós ország magasabb mértékben finanszírozza a leállás, vagy a részmunkaidős foglalkoztatás miatt kieső béreket.
  • Az egyéni fejlesztési idő továbbra is megjelenik a bérgarancia kapcsán, változás viszont, hogy az egyéni fejlesztést elegendő 2 éven belül végrehajtani, és már csak azoknál kötelező, akiknek a foglalkoztatása meghaladja az eredeti foglalkoztatás felét. Ez viszont azt is eredményezi, hogy aki egy korábbi normál 8 órás munkaviszonya mellett 4 órás csökkentett munkaviszonyban fog dolgozni, kevesebbet fog kapni a támogatással együtt is, mint az ezt megelőző normál körülmények között. Az egyéni fejlesztés esetén viszont továbbra sem világos, hogy pontosan mit vár el a jogszabályalkotó a cégektől és a magánszemélyektől.
  • Kedvező módosítás, hogy aki hazai forrásból munkahely-fenntartáshoz, vagy létesítéshez kapcsolódó támogatásban részesült, az is igénybe veheti ezt a támogatási formát.
  • A távmunkához és az otthoni munkavégzéshez, vagy akár munkaerő-kölcsönzéshez is lehet igényelni a juttatást.
  • A korábban kizárt munkaidőkeretben történő foglalkoztatást már engedi az új jogszabály, ez jelentős rugalmasságot biztosíthat a cégeknek.
  • A létszámfenntartási kötelezettség – kedvező módon – már csak a támogatott munkavállalókra vonatkozik, és a támogatást akkor sem kell visszafizetni, ha a munkaadó szünteti meg a munkaviszonyt azonnali hatályú felmondással.
  • A támogatás iránti kérelemben most már nem kell bemutatni a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatást megalapozó gazdasági körülményeket
  • Azt viszont továbbra is bizonyítani kell, hogy a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás gazdasági indoka a veszélyhelyzettel közvetlen és szoros összefüggésben áll, és a munkavállalók megtartása a folyamatos gazdasági tevékenységével összefüggő nemzetgazdasági érdek. A várakozásokkal ellentétben a módosított rendelet sem tartalmaz további részleteket arról, hogy mi minősül nemzetgazdasági érdeknek.
  • Az adminisztrációt egyszerűsíti, hogy a munkaszerződéseket már nem kell módosítani és benyújtani a kérelemmel, azok a jogszabály erejénél fogva módosulni fognak.

Aki igénybe kívánja venni a bértámogatást, ezen a holnapon elérhető űrlapok kitöltésével jelentkezhet.

A bértámogatás mellett a vállalatok munkahelymegtartó hitelért is folyamodhatnak: 9 havi bérre 0,1 százalékos kamattal és 2 éves futamidőre vehetnek fel kölcsönt.

 

Jó ízlés! Milyen szörnyűséges dolog. Az ízlés a kreativitás gyilkosa.

Pablo Picasso