Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Ezeket a dolgokat senki nem veri nagy dobra, amikor vállalkozásról mesélnek

Vállalkozni menő dolog, de ez nem azt jelenti, hogy könnyű: négyből három, kockázati tőkével megtámogatott vállalkozás elhasal, mivel céget alapítani sokkal nehezebb, mint ahogy azt a legtöbben elképzelik. A mélypontokkal és csúcsokkal tarkított folyamatra ráadásul az alapító is rámehet: rontja a kapcsolatait, életminőségét, sőt az egészségét is. Éppen ezért érdemes pár dologgal tisztában lenni, mielőtt valaki vállalkozásba kezd. Milan Reinartz, a Postr Media alapítója, az amerikai Forbes 30/30 alatti listájának szereplője összegyűjtötte Forbes.com-nak azt az öt dolgot, amivel ő is jól járt volna, ha tudja, mielőtt nekikezd a vállalkozásnak.

1.Csak annyira vagy jó, mint a körülötted lévő emberek

Sokan azt gondolják az alapítók közül, hogy a vállalkozások akkor sikeresek, ha ők bölcs navigátorként, egymaguk sikerre viszik. Ez félreértés. A startup nehéz ügy, az alapítóknak okos embereket kell maguk köré gyűjteniük, nem lehetnek mindig a legokosabbak. Ez nagyon alapvetőnek tűnik, mégis, nagyon kevés alapítónak sikerül tényleg így cselekedni: meg kell érteniük, hogy saját készségeiknek is megvan a határa, mások pedig hozzá tudnak adni az összteljesítményhez. Hiába a sok ambíció, szükség van menedzsmentre és szakértőkre, akinek nagyobb tapasztalatuk van.

2. (Szinte mindig) pragmatikusság idealizmus helyett

Az alapítók sokszor természetükből adódóan idealisták. Azért állnak neki céget építeni, mert szeretnének megoldani problémákat a világban. Az idealizmus alá még rakhatják is a tüzet a rózsaszín mesék azokról a cégekről, ahol minden ideális, pontosan terv szerint működik, a dolgozók pedig már inkább ott akarnak lakni, mint otthon. De a perfekcionizmus nem reális cél, sőt valójában nagyon valószínű, hogy a tökéletesre összerakott tervek nagy része egy ponton egyszerűen megy a kukába. Egy projekt, amire az időd nagy részét fordítottad, lehet, hogy teljesen haszontalan. Egy barát, aki úgy nézett ki, jól be tud tölteni egy pozíciót a cégedben, lehet, hogy nem való oda. Ilyenkor nincs lehetőség idealizmusra, főleg, ha ez veszélyezteti az üzletet.

Sikeres céghez az alapítóknak gyakorlatiasnak kell lennie: hagyni kell az érzelmeket, a nem működő projekteket, hiába öltek beléjük sok energiát, és meg kell hozni a nehéz döntéseket. Ez néha azt jelenti, hogy el kell engedni az eredeti álmot, de egy logikusan arrébb csúsztatott fókusz további növekedést hoz majd a cégbe.

3. Az ördög nem mindig a részletekben rejlik

A minőség alapvető, ha ügyfeleket akarunk szerezni, és kiemelkedhetünk a vetélytársak közül is, de ez nem azt jelenti, hogy az alapítóknak úgy kell megőrizünk a minőséget, hogy ők személyesen ellenőrzik azt. Az elején még lehet, hogy tudsz foglalkozni üzemeltetési dolgokkal, de ha minden részletre te figyelsz, ahogy nő a cég, ez egy ponton túl fenntarthatatlan lesz.

Nem lesz meg erre a kapacitás, helyette fel kell venni szakértőket egy-egy területre (és meg kell bíznod bennük). Így tartható ténylegesen magasan a minőség. Ha a megfelelő munkahelyi légkör kiépítéséhez hagynod kell, hogy a területek felelősei tényleg foglalkozhassanak a területükkel, és felelősséget vállaljanak az eredményért – akkor is, ha ez nem mindig az, amit te elképzeltél.

4. Minden más másodlagos

Mindenki tudja, hogy egy új üzlet beindítása felborítja a magánéletet. De ennek a széleskörű hatása már kevésbé (el)ismert. Először is, nem lehetetlen, hogy 16 órákat fog dolgozni naponta az alapító, nulla fizetésért, legalábbis a legelső hónapokban – vagy akár években. Másodszor, egyértelműen sokkal kevesebb időt fog tölteni a társsal, családdal, barátokkal. Harmadszor, lehet, hogy hátra kell hagyni az országot és a már ott kiépített kapcsolatrendszert, ami magányos dolog tud lenni. Végül: senki más nem annyira lelkes az alapító víziójával kapcsolatban, mint ő maga. Ha nem vagy kész arra, hogy feladd a magánéleted egy részét az üzletért, talán nem leszel képes azt a vállalkozói döntést meghozni, amivel megvalósíthatod az álmod.

5. Nem való mindenkinek (és ezzel nincs semmi baj!)

Van valami jó abban, hogy elhagyod a tipikus, 9-től délután 5-ig tartó munkádat, a rutinodat, és te leszel saját magad főnöke. De a vállalkozás ettől még nem való mindenkinek. Vannak, akik képesek elviselni a nyomást, nehézségeket, amik egy vállalkozás indításával járnak. De a legtöbbnek valójában a kemény valóság túl sok, az egész nem ér annyit, mint amit végül kapnak érte. És ez rendben van, a lényeg, hogy olyan karriert válassz, amiben jól érzed magad. Ha az egészséged és a boldogságod forog kockán, lehet, érdemes újragondolni, melyik utat is szeretnéd követni.

A fentiek közül semmivel sem azt akarom mondani, hogy a vállalkozás rossz út. Nagyon sok előnye van annak, ha nulláról építesz céget, nem utolsósorban az innoválás szabadsága, és az időd és fókuszod beosztásának lehetősége. Egyszerűen csak az előnyök kapják a legtöbb figyelmet, és kevesen beszélnek a kevésbé romantikus oldaláról a dolognak. Mielőtt valaki dönt, gondolja át mindkettőt!


 

"Különös szervezetem van. Nem emlékszem rá, hogy munka közben valaha is elfáradtam volna, csak a semmittevés merít ki végképp."