Összefog a magyar és a román piacvezető e-kereskedelmi vállalat, a lépéssel elébe vágnak a nemzetközi versenytársak szorításának, hogy együtt hódítsák meg a régiós piacot. Az Extreme Digital megint egy dél-afrikai hátterű óriással fog össze.
„Nem szoktam izgulni, de ez most egy ilyen alkalom” – indította a sajtótájékoztatót Várkonyi Balázs, alapító-ügyvezető. Nagy bejelentést ígért az Extreme Digital, nem is okozott csalódást. Hosszas gondolkodás után úgy döntöttek, újra bevonnak egy nemzetközi partnert:
összeolvad az itthon is ismert, román piacvezető Emag webáruházzal.
Az Emag tulajdonosa a dél-afrikai internetes óriás, a világ egyik legjelentősebb e-kereskedelmi és médiakonglomerátuma, a johannesburgi tőzsdére vezetett Naspers. Az üzlet most ott tart, hogy már aláírták a felek a szerződést, az összeolvadási kérelmet pedig már beadták a Gazdasági Versenyhivatalnak. A tranzakciót várhatóan 2019 harmadik negyedévben zárhatják.
Az üzletben nincs pénzmozgás, közös céget alapítanak 48 és 52 százalékos tulajdonrésszel, amibe apportálják az eszközeiket (az Emag tulajdonosa lesz a többségi tulajdonos).
Várkonyi Balázs, az Edigital ügyvezető-alapítója a cég raktárában. Fotó: Krasznai Zoltán
Várkonyi Balázs elmondta, az új cég magyar központtal fog tovább működni. Terveik szerint mindkét márkanév fennmarad, mert elég ismertek a régióban. A szinergiák kihasználása érdekében biztos lesz valamilyen átrendeződés a közös cégben, az Extreme Digital fő profilját a műszaki cikkek jelentik, ami az Emagnak is fontos lába, de sokkal szélesebb kínálata.
Az e-kereskedelmi üzlet a mennyiségről szól, alacsonyak a marzsok, így az összefogástól a logisztikai háttér javulását, a kiszolgálás gyorsulását, és nagyobb termékvolumen mozgatását, raktározását várják.
Nem először von be globális, tőkeerős partnert az Extreme Digital: korábban a kereskedelmi óriás Steinhoffal álltak össze. Annak nem lett szép vége, a szintén dél-afrikai hátterű Steinhoff könyvelési trükkökkel próbált meg elkendőzni a csoport egyre duzzadó veszteségét, amit a frankfurti tőzsdefelügyelet lefülelt. Azóta összeomlott a cégbirodalom, eladta üzleti érdekeltségeinek nagyrészét, az Extreme Digitalt pedig visszavásárolták az alapítók, Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula 2018-ban.
Extreme Digital: visszavásárolják részüket a magyar alapítók
Tovább nő a magyar e-kereskedelem, már mindennapi háztartási cikkeket is vásárlunk
A magyar e-kereskedelem piaca a GKI Digital felmérése szerint körülbelül 1 000 milliárd forintos piac, amin fele-fele arányban osztozkodnak a magyar kiskereskedők (mint amilyen az Extreme Digital) és a nemzetközi e-commerce óriások (Amazon, Ebay, Alibaba).
A magyar cégek növekedése továbbra sem lassul, 17 százalékos növekedést értek el, a Black Friday pedig itthon is hódít, a teljes éves forgalom tizedét bonyolítják le az internetes vásárlás „ünnepén”.
A magyar piac magyar szereplőkre eső részéből – ami közel 500 milliárd forintot tesz ki – 10 százalékos szeletet hasított ki az Extreme Digital, amivel megtartotta piacvezető pozícióját, a 2018-as üzleti évben 100 ezer terméket adtak el, amivel 36 milliárdos forgalmat értek el. (A 36 milliárd és a 10 százalék úgy jön ki, hogy a magyar piacméret bruttó, míg a forgalom nettó számot takar, valamint az üzleti évet is máshogy számítják.)
Borítókép: Várkonyi Balázs, az Edigital ügyvezető-társalapítója. Fotó: Krasznai Zoltán