Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Ether Cards

Mike Tyson és Steve Aoki is a magyar alapítású platformot használja, hogy a rajongóktól gyűjtsön pénzt

Egy magyar programozó szingapúri cége olyan platformot fejleszt, amellyel nemcsak művészek értékesíthetik digitális alkotásaikat, de akár sportolók, celebek is szervezhetik a közösségeiket. Már túlvannak egy 9 millió dolláros kibocsátási körön, a projekthez Mike Tyson, Steve Aoki és egy legendás hazai illusztrátorpáros is csatlakozott.

Nemrég egy fejlesztőcsapat horrorösszeget keresett azzal, hogy macskák fenekét ábrázoló digitális műalkotásokat adtak el. A Kitty Butts sikere mutatja, mennyire éretlen még mindig az NFT-piac. Egy ideig akkora volt a felhajtás a digitális műalkotások eredetiségvédelmét garantáló NFT-k (non-fungible token) körül, hogy szinte bármit elkapkodtak, amit NFT védett.

A technológia ennek ellenére nagyon hasznos, jó pár csapat van, amelyik a digitális művészet jó oldaláról fogta meg a dolgot. Az NFT-vel védett digitális műalkotás másolható akár egy egyszeri screenshottal is, de eredetiségvédelem alatt áll: az NFT garantálja, hogy azonnal látszik, melyik az eredeti példány. Mi is írtunk már a hazai csapatról, a Crypteriorsról, a világhírű digitális képzőművészt, Borsi Flórát is megkérdeztük, milyen volt először NFT-t használni. Egy magyar programozó által alapított szingapúri csapat pedig ennél is nagyobbat álmodik:

egy önjáró platformot akarnak létrehozni, ami nemcsak a műalkotásokat védi NFT-vel, de képes arra, hogy egy-egy művész, sportoló vagy akár egy influencer körüli közösséget építeni és bevonni lehessen.

Kristóf Andrással nehéz volt időpontot egyeztetni, Szingapúrban él és nagyon elfoglalt: magyar idő szerint délután 2-kor beszéltünk. Ez ottani idő szerint este 8-at jelent, András fejében pedig már az éjfélkor kezdődő webinar gondolata járt. „Nagy a közösség, Discordon hatezer emberből áll, Twitteren 11 ezren követnek minket és néha elég türelmetlenek tudnak lenni” – magyarázza.

Kristóf András beszél az Ether Cards-közösségnek a Twitchen. Forrás: Twitter

András programozó, már a 90-es évek elején elhagyta az országot, azóta járják a világot a feleségével, 15 éve telepedtek le Szingapúrban. András számos projektben részt vett fejlesztőként, legismertebb a Viki.com streamingoldal volt, amit 2013-ban 200 millió dollárért vett meg a Rakuten. András 2013-ban kezdett blockchain-projektekkel foglalkozni, akkor a Bitcoin még 100 dollár alatt állt, Ethereum pedig nem is létezett.

A kevésbé ismert kriptovaluta, a Ripple rendszerével kísérleteztek, de 2015-ben megjelent az Ethereum beta verziója, így Andrásék is átálltak az új, okosszerződéseket kezelő, a Bitcoinénál és a Ripple-énél lényegesen fejlettebb rendszerre. Dolgoztak együtt az Ethereum Foundationnel és a Consensysszel is, mire három éve megtalálta őket az NFT-ágazat. András egyszerűen magyarázza el, mit látott meg az NFT-piacban. „Az internet megadja a lehetőséget, hogy milliárdnyi emberhez juttasd el magad, de elveszi a képességet, hogy harmadik fél nélkül monetizáld a saját megjelenésed.

Az NFT-vel viszont lehetséges, hogy bárki közösséget építsen maga köré és úgy tudja magát finanszírozni, hogy semmilyen harmadik felet nem kell bevonni a képletbe.”

Tehát itt már nemcsak digitális műalkotások védelméről és adás-vételéről van szó, hanem egy olyan, széles körben használható platform kiépítéséről, amin keresztül bárki a nyilvánosság elé léphet, képes rajongókat gyűjteni és velük közvetlenül finanszírozni a projektjeit.

Az ETher Cards saját, Original Gangster (OG) sorozatba tartozó kártyái, ezek mentek el a legdrágábban. Forrás: Ether Cards.

Az Ether Cards is adott ki saját kártyákat, de a dolgot legegyszerűbb LaMelo Ball, Charlotte Hornets nevű NBA-csapat játékosának példáján át elmagyarázni. Ball volt 2021-ben a Rookie of the Year, azaz az év fiatal játékosa az NBA-ben. Komoly rajongótábora van, egy sportoló útja ilyenkor a szponzorokon, reklámokon és egyéb marketingfelületeken vezet, hogy a csapattól kapott bérezésén felül is pénzhez jusson. Ball viszont a hagyományos út mellett az Ether Cards-zal és az NFT-kel kísérletezik. Oldalán, amely az Ether Cards platformján működik egyedi kártyákat lehet vásárolni a játékosról.

Ez még nem lenne különleges, minden NFT-platform hasonlóan működik.

Az Ether Cards rendszerében viszont a kártyákhoz tulajdonságokat, „trait”-eket lehet csatolni, ez szolgálja a közösségépítést.

LaMelo kártyáin is több ilyen tulajdonság lesz elérhető: lesz olyan funkció, amivel a vásárló egy személyes tárgyat kaphat a kosarastól. Lesz olyan, aminek birtokában a vásárló VIP-jegyet kaphat egy meccsre, de olyan is van, amivel kedvezményt kap, ha Ball valamely sportfelszerelését veszi meg. ÉS még az is lehet – erről Ball később dönt – hogy a kártya tulajdonosa akár személyesen is találkozhasson a sztárral.

Az oldalon ezt úgy fogalmazzák meg, hogy „minden vásárló VIP-belépőt kap Lamelo belső közösségéhez, ahol a vásárlókat a kártyáik szerint jutalmazzák.” A kártyák tulajdonságai pedig a játékos eredményeivel párhuzamosan fejlődnek. „Lamelo egy, a közössége által finanszírozott játékos akar lenni, harmadik fél, szponzorok, ügynökségek nélkül akarja elérni a közösségét és értékesíteni magát” – magyarázza András a lényeget. Gyakorlatiag azt látjuk, ahogy a kriptovaluták egyik nagy újítása, a közvetlenül a felhasználók között működő, azaz peer-to-peer kapcsolat betör a sportolók, művészek, celebek világába.

András aktívan kommunikál a közösséggel, épp a legújabb fejlesztésekről ad számot. Forrás: Twitter.

Az Ether Cards minden felhasználója maga döntheti el, milyen tulajdonságokat kapcsol a kártyájához, nyilván olyanoknak van értelme, ami az adott felhasználó céljait segíti. „A Dirty Robot néven alkotó digitális művész például olyan traitet használ, amivel a vásárló kommunikálhat vele. Vagy olyat, hogy Dirty Robot személyesen fog beszélgetni vele és mondjuk rajzolni neki valamit. A kártyákat tehát igazából a funkciójuk adja el” – mondja András. A szingapúri cég egyedileg, a felhasználó igényeire szabja a kártyákat és még az oldalt is elkészítik neki, bár a legtöbben a saját oldalukba integrálják az Ether Cards platformját. LaMelón kívül híres felhasználó még Mike Tyson ex-boxoló és Steve Aoki, a világhírű DJ és zenei producer is.

Két Mike Tyson-kártya a sok közül. Forrás: NFTTyson.com

Az Ether Cards partnerséget kötött a 80-as, 90-es, 2000-es évek magyar sci-fi és fantasy kultúrájának szinte legendás illusztrátorpárosával, a már az Egyesült Államokban élő és alkotó Szikszai Gáborral és Boros Zoltánnal. A két művész már nem dolgozik együtt, de az Ether Cards-projektre újra összeálltak. „Régi, klasszikus képeink is bekerültek a projektbe, amiknek a felhasználási joga nálunk volt, de 15 új képet is készítettünk, ez a nyár erről szólt” – mondja a Forbes.hu-nak Szikszai Gábor az online interjún. Úgy fogalmazott:

a művek a Lányok-Robotok-Sárkányok tematikában mozognak, „mert az ázsiai piacon ez biztos jól megy.”

Szikszai Gábor az online interjún: „Ez azért komolyabb elköteleződést jelent.”

A műveket már kidolgozták, a kibocsátás talán szeptemberben elindulhat, a kártyákhoz tartozó tulajdonságokról viszont egyelőre csak ötletelés van. „Ez azért komolyabb elköteleződést jelent, bizonyos ideig vállalnunk kell a kártyák tulajdonságainak megfelelő extrákat.” Említett pár dolgot, amivel Andrással beszélgetnek. Lehet olyan trait, amelynek birtokában a vásárlónak, különösen az illusztrációk szakmai háttere iránt érdeklődőknek félórás vagy egyórás workshopot tartanak. Felmerült, hogy a vásárló megkaphatja a kártya alapjául szolgáló eredeti skiccet, de az is, hogy kaphat az alkotópárostól eredeti, aláírt műveket is. Egyelőre egy környi kibocsátásra szerződtek, de Gábor máris megjegyzi: „Csinálnám is tovább, elég izgalmas. Csak először lássuk, hogy megy az első.”

A Boros-Szikszai páros sárkányos sorozata. Forrás: Ether Cards

Az Ether Cards üzleti modellje szándékosan nincs túlbonyolítva. A felhasználó egy egyszeri díjat fizet a cégnek a platformért, amiben külön kérésre benne van a weboldalfejlesztés és akár a képzőművészekkel való összeköttetés is. Ezen felül a cégnek – egyéni megegyezés alapján – átlagosan tíz százalékos jutalék jár egy eladott kártya után. LaMelo Ball például az első kártyasorozatával nagyjából 1,5 millió dollárt keresett, 150 ezer dollár ütötte az Ether Cards markát. „Ha minden jól megy, szeptemberre elérhető lesz a self-service platform első kiadása, így a leendő felhasználóknak nem is kell kommunikálniuk velünk, megcsinálhatják maguknak a felületet.”

Az Etherd Cards Founder sorozatú kártyái, ezek voltak a legolcsóbbak, több ezer van belőlük. Forrás: Ether Cards

„Mindig is nagyon érdekeltek azok a rendszerek, ahol nemcsak a kiépítést lehet fundraisinggel finanszírozni, de utána a működő szolgáltatás is monetizálható. Emellett olyan rendszert akartam fejleszteni, ami nem manipulálható, mint az érmekibocsátások (ICO), és nem spekulatívak mint a kriptovaluták, tehát van kapcsolat a token és projekt értéke között.” A rendszer egyre keresettebb, Andráson látszik, hogy szívesen elmondaná, kik a következő nagy nevek a felhasználók közt, de még nem teheti.

„De hamarosan bejelentünk párat” – mondja sokat sejtetően.

Az Ether Cards maga is készített randomizált műalkotásokat több, köztük számos magyar képzőművész bevonásával. Érdemes körülnézni az oldalon, próbálgatni az interaktív kártyákat. A márciusi kibocsátáskor alig 24 óra alatt 9 millió dollártért értékesítették nagyjából ötezer darabot, a legdrágábbat 55 ethereumért, akkori árfolyamon mintegy 100 ezer dollárért, azaz 30 millió forintért. Ötezer kártyát adtak el, egyelőre nem terveznek többet, „most nincs szükségünk pénzre” – mondja András.

Az Ether Cards csapata 25 főből áll, nagyon vegyes a társaság. Öten vannak Szingapúrban, közülük hárman malájok, Magyarországról 3 fő dolgozik a csapatnak, az Egyesült Államokból, Spanyolországból és Németországból 1-1 ember, a többiek Romániában vannak, közülük többen erdélyi magyarok. A csapat víziói viszont elég nagyok, András saját bevallása szerint is távol van még a cél. „Egy monetizációs és fundraising platformot akarunk készíteni, amivel bármilyen projekt képes magát közvetlenül a felhasználók által finanszírozni reklámok, adományok, üzletrész-átadás vagy egyéb pénzügyi megoldások nélkül.”

Ugyanakkor, visszautalva a Kitty Butts-ra, megint meg kell jegyezni, hogy

az NFT-piac nagyon fiatal, tele van olyan projekttel, aminek nincs semmi értelme, de a fogyasztók annyira rá vannak pörögve, hogy viszik, mint a cukrot.

András szerint már látni lehet, hogy csillapodik a hype, egyre kevesebb az értéktelen projekt a piacon és egyre többen lépnek be tudatosan az NFT-k világába. De szerinte ez minden technológiával ugyanígy van. Felemlegeti a híres sztorit a 90-es éves dotcom lufijából, amikor egy dél-koreai befektetőcsapat kéretlenül, mindenféle papírozás nélkül 5 millió dollárt utalt át a PayPalnak csak azért, mert akkora volt a felhajtás a digitális megoldások körül. András egyértelműen fogalmaz:

„A mostani NFT-piacot az újdonság ereje hajtja. De a rendszer, ami mögötte van, lehetővé teszi, hogy kreatív emberek pénzt keressenek online anélkül, hogy bárkire hagyatkozniuk kelljen.”

Borítókép: Ether Cards

Oszd meg!