November 18-án rendezi meg az ország egyik legnagyobb e-kereskedő cége az Emag az akciókról szóló Black Fridayt. A változó trendek és kedvezőtlen gazdasági körülmények miatt viszont magyar piacon megváltozott az elmúlt években kialakult fogyasztói szokás.
Olyan, mintha a Black Friday mindig is az életünk része lett volna, pedig az első ilyen eseményre csak durván egy évtizede került sor. A Forbes e-kereskedelmi listáját vezető Emag 2014-ben hirdetett meg egy szuperakciókkal teletűzdelt napot amerikai mintákat követve, ami aztán komoly sikert aratott. Azóta már több más kereskedő is átvette ezt a kezdeményezést, és persze a vállalat számára is kiemelt fontossággal bír.
Ahogy Várkonyi Balázs, az Emag igazgatótanácsának elnöke elárulta, konkrétan ez a legfontosabb nap számukra az egész évben. A vállalat a november 18-i akció előtt 10 hónapon keresztül tárgyal a kereskedelmi partnereivel, és durván 4,5 millió különféle termék közel 10 százaléka, mintegy 420 000 termék kap valamilyen speciális akciót ezen a pénteken.
Az árengedmények mértéke a számításaik szerint pedig eléri majd a 3 milliárd forintot.
Arra számítanak, hogy tömegek rohanják majd meg virtuális boltjaikat, hiszen 2021-ben a Black Friday alatt 420 ezer terméket adtak el több, mint 10 milliárd forint értékben.
A magyarok és az e-kereskedelem
Hazánkban meglehetősen nyitottak az emberek az online vásárlás iránt, hiszen az Emag eseményén kiderült, hogy már 4,4 millió magyar vásárolt valaha életében az interneten keresztül.
Nagyon érdekes, hogy ennek a fele mobilon keresztül szerezte be a termékeket, és durván 1,6 olyan honfitársunk van, aki dedikált alkalmazáson keresztül vásárolt. E téren egyébként az Emag vezető pozícióban van, hiszen a vállalat appját töltötték le a legtöbben Magyarországon.
Változó idők
Várkonyi Balázs azt is elmondta, hogy a trendekben nagyon komoly változások figyelhetőek meg a hazai piacon, a kedvezőtlen külső körülmények, a globális gazdasági válság szele Magyarországot is elérte.
A korábbi években megfigyelhető volt, hogy a vevők egyre inkább előnyben részesítik az olyan kapcsolódó szolgáltatásokat, amelyek kényelmesebbé, gyorsabbá és egyszerűbbé teszik a vásárlást.
Azonban idén fordult a széljárás, és a jelek szerint ismét a minél alacsonyabb ár vált a legfontosabb szemponttá, azaz az árérzékenység dominál mindent.
Szintén a trendváltozáshoz tartozik, hogy az előrejelzések szerint az idei év lesz az első, amikor letaszítják az e-kereskedelem trónjáról az elektronikai eszközöket Magyarországon is.
Azaz 2022-ben már minden a divatcikkek és ruhaneműk forgalma meghalad majd minden más termékkategóriát. Erre pedig értelemszerűen reagálniuk kell a piaci szereplőknek, és az Emag például mára több százezer ilyen jellegű árucikkből álló portfóliót alakított ki.
Az Emag 2022-ben
A konszernnek rendkívül mozgalmas év az idei: a nyáron lezárult az Emag és az Edigital fúziója. Ezt követően pedig az Emag ernyőmárkával folytatják tovább a munkát, az Edigital pedig az IT, szórakoztatóelektronikai és telekkommunikációs területen egyfajta almárkaként segíti az e-kereskedelmi óriás működését.
A várakozások szerint egyébként idén a hazai e-kereskedelmi piac várhatóan 10 százalékkal növekszik majd, tehát nehézségek ide vagy oda, azért visszaesésről nem beszélhetünk.
Az előrejelzések alapján az Emag ennél is jobban bővülhet, köszönhetően annak, hogy a cég igen komoly alapokkal rendelkezik.
A vállalat Marketplace néven létrehozott korábban egy saját platformot, amelyen keresztül kiskereskedelmi partnerek is árulhatják a termékeiket, és mostanra több mint 7000-en erősítik ezt a tábort. Az Easybox-ból pedig már több, mint 600 olyan automatát helyeztek ki országszerte, amelyeken keresztül a vásárlók szabadon, bármikor átvehetik a megrendelt árucikket.
Várkonyi Balázs azt is kiemelte, hogy az Emag Dunaharasztiban létrehoz egy logisztikai központot, amely folyamat első üteme idén lezárul. Ez egy teljesen automatizált komplexum, amelynek segítségével a tervek szerint még hatékonyabban tudják kielégíteni a vásárlói igényeket, illetve növelhetik a választékot.
A fő cél, hogy a jelenlegi 4,5 milliós portfóliót néhány év alatt megduplázzák. Illetve ez a centrum kulcsszerepet játszik majd a későbbi külföldi terjeszkedésben is. A terv ugyanis az, hogy az Edigital által korábban létrehozott alapokra építkezve az Emag még több olyan régiós országban válhasson megkerülhetetlen piaci szereplővé, ahol korábban nem volt jelen.