Fura napokon van túl a világ leggazdagabb embere: vagy jó, ami épp történik körülötte, vagy nagyon nem. Mégis felvásárolja a Twittert, ahogy akarta is, meg nem is, és a Tesla rekordra futott úgy, hogy nem örülnek neki.
Nehéz eldönteni, hogy Elon Musk, a világ leggazdagabb embere épp jó vagy rossz napjait éli. Felemás hírek jönnek a Tesláról – az e-autózás királyának eredményei egyszerre bizalomgerjesztőek és lesújtóak. És úgy tűnik, Musk megveszi a Twittert is – amit akart is, meg nem is.
Mi történik a Twitterrel?
Végeláthatatlan, bíróságra kerülő ügynek tűnt még pár hete a Musk-Twitter-szappanopera, de most úgy tűnik, hogy vége: a világ leggazdagabb embere
vagy meggondolta magát, vagy belátta, hogy már nem tudja megúszni a Twitter felvásárlását.
A TechCrunch szerint Musk mégis az eredeti vételáron, 44 milliárd dollárért veszi meg a közösségi platformot.
Hogy is volt a szappanopera?
Szép hosszú sztori, ahogy eljutottunk idáig, röviden pontokba szedve:
- Musk áprilisban tett vételi ajánlatot a Twitterre, a felajánlott 44 milliárd dolláros összeg pedig jóval magasabb volt a vállalat tőzsdei értékénél.
- A Twitter igazgatósága és részvényesei elfogadták az ajánlatot.
- Májusban ugyanakkor már Musk visszakozott az üzlettől. Arra hivatkozott, hogy a Twitter-kamuprofilok becsült arányára a valóságosnál jóval alacsonyabb számot közölt vele a vállalat.
- A Twitter erre válaszul beperelte a világ leggazdagabb emberét, hogy jogilag kötelezzék a megállapodás betartására. A bíróság a felek meghallgatása után végül októberre tűzte ki a tárgyalást.
Lehet, ez utóbbi győzte meg a milliárdost. Musk a SEC-nek, az amerikai tőzsdefelügyeletnek megküldött beadvány szerint
hajlandó az eredeti, részvényenkénti 54,2 dolláros árat fizetni a platformért, ha a bíróság megszünteti az ellene irányuló eljárást.
Az nem fog kiderülni, hogy Musk meggondolta magát, vagy csak sarokba szorították, esetleg az extrovertált milliárdos megint csak a médiafelhajtás miatt kavarta fel az állóvizet. Mindenesetre arra jó volt az ügy, hogy alaposan bereklámozza rejtélyes „mindenappját”, az X-et. Azt írja, 3-5 évvel gyorsítja fel a Twitter az app fejlesztését.
Mi Musk szuperappja?
Az X-ről nem sokat tudni, azt is Musk tweetjeiből kell kihámozni. A kommentárok alapján leginkább a kínai WeChatre hasonlít, ami egy szuperapp, egyben tálalva a közösségi kommunikációt, csetelést, fizetési rendszert, ételrendelést, szoba- és járatfoglalást. A platform pénzügyi szolgáltatásokat, hitelezést, kölcsönzést is lehetővé tesz, és emellett az ország talán legnépszerűbb szórakoztatóipari platformja,
tényleg olyan, mintha az összes nyugati platformot egyben tálalnák.
Hasonló app Kínán kívül nincsen, nehéz is lenne megvalósítani olyan piacon, ahol nincs állami hegemónia és dominancia egy darab applikáció erőltetésére. Ez járhat Musk fejében, és valóban: a Twitter a maga nagyjából 300 millió havi felhasználójával alkalmas lehet, hogy felgyorsítsa az X fejlesztését. Bár, ahogy a kommentek közt Musk is megjegyezte:
érdemes lenne nulláról újraindítani az X fejlesztését – bár még azt sem tudjuk, hol tart most.
És a Teslával mi a helyzet?
A Teslával kapcsolatban is elég felemás a helyzet. Rekordra futott a gyártás: több mint 343 ezer elektromos autót szállított le a vevőknek a harmadik negyedévben. A Tesla amúgy az infrastruktúra-fejlesztésben is jól halad, megnyitott a berlini és az austini gyár is, és bár ezek még távolról sem pörögnek teljes kapacitással, a jövő szépnek ígérkezik.
Vagy nem. Ugyanis a 343 ezer leszállított autónál bő 22 ezerrel többet gyártott a cég, több mint 365 ezer kocsi gördült le a Tesla-gyárak futószallagairól. Az előző negyedévben csak négyezer autó volt a differencia a gyártás és a kiszállítás közt.
Mindez azt jelentheti – legalábbis a piac így értelmezi –, hogy
csökken az igény, nem nő a kereslet olyan szinten a Teslákra, mint ahogy a gyártás.
A Tesla amúgy mindezt logisztikai problémákkal magyarázta. Musk arról nyilatkozott: igyekeznek megoldani az egyenletesebb szállításokat, hogy ne a negyedévek végén torlódjanak fel az autók. A befektetőknek viszont olyan aggodalmaik vannak, hogy az autók árai az iparági sztenderdeket meghaladó értékben nőnek:
egy átlagos Tesla ára 31 százalékkal nőtt, míg az iparági átlag 18 százalék.
Musk maga is úgy nyilatkozott nyár elején, hogy az autók árai „kínos” ütemben emelkednek. És akkor még csak a nyár elején jártunk, az inflációt okozó tényezők azóta csak súlyosbodtak.
Nyilván nem tett jót a cég megítélésének, hogy két hete közölték: 1,1 millió autót hívnak vissza azért, mert hibát észleltek az ablakemelő szerkezet programjában, amik így balesetveszélyesek.